• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Litiumbatteri i husbilen under vintern

hans.b

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
40133
Medlemskap
2026
Vi har en Pilote 650GJ -25 som nu står i en öppen carport under vintern. Bodelen har ett litiumbatteri. Jag undrar om det kan sitta kvar i husbilen ”som vanligt” och med 220V permanent anslutet i det ”vanliga” eluttaget? Huvudströmbrytaren innanför dörren är avslagen.
Hälsningar Hans

Vi har en Pilote 650GJ -25 som nu står i en öppen carport under vintern. Bodelen har ett litiumbatteri. Jag undrar om det kan sitta kvar i husbilen ”som vanligt” och med 220V permanent anslutet i det ”vanliga” eluttaget? Huvudströmbrytaren innanför dörren är avslagen.
Hälsningar Hans
Den kan sitta kvar men inte laddas i - grader, själv har jag tagit in mitt lifepo4 batteri.

Om jag förstår dig rätt så ska jag inte ha elen ansluten om jag lämnar batteriet i bilen.

Om jag förstår dig rätt så ska jag inte ha elen ansluten om jag lämnar batteriet i bilen.
Jo batteriet ska inte vara laddat till 100%
Vid långtisdförvaring 60-80% laddat. Tål minus 20 men laddar inget om det är kallare än -5. Siffrorna gäller specen på mitt batteri.

Så ingen laddning hela tiden. Lyft gärna bort minuspolen om möjligt

Jeg kunne tænke mig at nogen ville dokumentere at et LiFePo4 batteri, der sidder i husbilen hele vinteren ikke må lades til mere end 60-80%

Mit batteri har nu i snart 10 år siddet i husbilen der står ude om vinteren, og solcellerne har vedligeholdsladet batteriet op til 100% når BMS ikke har lukket for ladning på grund af under 4 plusgrader.

Og mit batteri fungerer aldeles optimalt om sommeren.

Tack så mycket för era svar, nu känner jag mig nöjd. Jag har inget batteri med värme så jag drar ur elsladden, lyfter på minuspolen och ansluter igen när våren kommer och temperaturen visar varmgrader.

Tack så mycket för era svar, nu känner jag mig nöjd. Jag har inget batteri med värme så jag drar ur elsladden, lyfter på minuspolen och ansluter igen när våren kommer och temperaturen visar varmgrader.
Klokt. så gör jag också. Har samma typ av batteri som du. Min bil har dock batterifrånskiljare så jag slipper kravla in under passagerarsätet. Sen gör jag som Olof G ovan. Har en separat Ctekladdare till startbatteriet som matas av en separat förlängningskabel genom köksfönstret. Däremot lyfter jag minuspolen på startbatteriet, annars laddar det mitt LiFePo4 batterti bakvägen.

För min del så stänger jag av LiFePo4 med knappen på batteriet tar ur säkringen till laddningen på ebll.
Sen sätter jag min Ctekladdare under huven på anslutningarna som finns när man behöver för starthjälp.
Då laddas inte LiFePo4 bakvägen och jag slipper krångla med luckan i golvet till startbatteriet.

För min del så stänger jag av LiFePo4 med knappen på batteriet tar ur säkringen till laddningen på ebll.
Sen sätter jag min Ctekladdare under huven på anslutningarna som finns när man behöver för starthjälp.
Då laddas inte LiFePo4 bakvägen och jag slipper krångla med luckan i golvet till startbatteriet.
Smart gjort. Idén kommer att användas. Bra tips

Testade det också, eftersom det är så smidigt, men vi har nog olika kopplingar. Mitt startbatteri laddar LifePo4 även om jag tar bort 50A säkringen på batteriet. Väldigt svag ström men SOC stiger hela tiden. Vet inte var du har för batteri men är du säker på att du stänger av batteriet med knappen? Stänger du inte av enbart ev USB utgångar?

Testade det också, eftersom det är så smidigt, men vi har nog olika kopplingar. Mitt startbatteri laddar LifePo4 även om jag tar bort 50A säkringen på batteriet. Väldigt svag ström men SOC stiger hela tiden. Vet inte var du har för batteri men är du säker på att du stänger av batteriet med knappen? Stänger du inte av enbart ev USB utgångar?
Så är det på mitt batteri. Knappen bara till batteriet usb kontakter.

Slår av mitt batteri ladd och urladd via bluetooth BMS

Strömbrytaren stänger av batteriet helt. Naturligtvis har jag brutit solpanels brytare också och tagit ur säkringen för laddningen från bilen.

Så i mitt fall vet jag att det är ok,

Bilagor

• IMG_0705.webp
    IMG_0705.webp
    107,7 KB · Visningar: 18
  • IMG_0705.webp
    IMG_0705.webp
    107,7 KB · Visningar: 17
  • Bild.webp
    Bild.webp
    35,8 KB · Visningar: 17
Tillbaka