• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Litium

hej undrar hur man byter till litiumbatteri i bodelen. Har en Kabe 780 lxl 2020
Jag gjorde detta i vår förra husbil Kabe 780LXL -18. Det var lite trixigt att klura ut hur allt var kopplat i elmodulen under sängen vid batteriet. Jag använde VictronEnergys enheter rakt igenom dvs. Batterimonitor med shunt, DC-DC modul och batteri med extern BMS. Då fanns det inga LiFePo-batterier med inbyggd BMS.
 
Är väl bara att köpa ett batteri som har riktiga poler och byta rakt av Den lilla skillnaden på 0,4 volt vid fulladdat har ingen större betydelse. Det andra lulullet är ju för att kunna ladda jättefort och sen tillfredställa kontrollbehovet med siffror och appar.
 
Kaben i fråga har en Smart-generator så en DC-DC enhet bör monteras. Sedan är det ju ev. installation av en inverter som styr batterivalet...
 
Så en smart generator kan ladda blybatterier men inte lfp? Jag tänker att i princip blir ju ett blybatteri och ett lfp batteri parallellkopplade och då kommer det förmodligen inte kunna hända några konstigheter. Har ju svårt att tro att den är så osmart eller ursmart att den kan skilja på två olika batterier på samma kabel. Dc-dc laddaren är förmodligen dyrare än än själva batteriet har det suttit en inverter förut skulle väl inte den gå bananas bara för att den får strömmen från ett annat håll. Ett batteribyte skulle ju kunna landa på en ganska avsevärd summa när själva batteriet idag knappast är dyrare än blybatteri.
Och vad kan hända egentligen?
Innan alla de här tillbehören fanns så bytte ju folk rakt av och det fungerade?
 
Senast ändrad:
Så en smart generator kan ladda blybatterier men inte lfp? Jag tänker att i princip blir ju ett blybatteri och ett lfp batteri parallellkopplade och då kommer det förmodligen inte kunna hända några konstigheter. Har ju svårt att tro att den är så osmart eller ursmart att den kan skilja på två olika batterier på samma kabel. Dc-dc laddaren är förmodligen dyrare än än själva batteriet har det suttit en inverter förut skulle väl inte den gå bananas bara för att den får strömmen från ett annat håll. Ett batteribyte skulle ju kunna landa på en ganska avsevärd summa när själva batteriet idag knappast är dyrare än blybatteri.
Och vad kan hända egentligen?
Innan alla de här tillbehören fanns så bytte ju folk rakt av och det fungerade?
Visst kan den ladda lfp inga problem där. Men problemet är att den laddar inte tillräckligt. Kör du som vanligt en lång sträcka så blir det inget över till laddning om du kör kylskåpet på 12v. Finns säker nån annan som kan förklara bättre
 
Så en smart generator kan ladda blybatterier men inte lfp? Jag tänker att i princip blir ju ett blybatteri och ett lfp batteri parallellkopplade och då kommer det förmodligen inte kunna hända några konstigheter. Har ju svårt att tro att den är så osmart eller ursmart att den kan skilja på två olika batterier på samma kabel. Dc-dc laddaren är förmodligen dyrare än än själva batteriet har det suttit en inverter förut skulle väl inte den gå bananas bara för att den får strömmen från ett annat håll. Ett batteribyte skulle ju kunna landa på en ganska avsevärd summa när själva batteriet idag knappast är dyrare än blybatteri.
Och vad kan hända egentligen?
Innan alla de här tillbehören fanns så bytte ju folk rakt av och det fungerade?
Problemet är att en smart generator laddar oftast inte alls, den laddar inte mer än nödvändigt, laddar bara för att hålla startbatteriet någorlunda laddat alltså inte fulladdat.
Under motorbroms laddar den fullt, normal körning ligger spänning på 12,2-12,7 V.
Ska du få bra laddning hela tiden till ditt bodelsbatteri krävs DcDcladdare för smart generator.
 
Tack för svar det klarade inte ai , då förstår jag problemet men jag vill nog att mitt startbatteri ska bli fullständigt laddat speciellt om det är kallt och man kör kortare sträckor. En generator kan man ju styra laddningen på med att ändra magnetismen i spolarna borde gå att gå runt det hela i teorin. Antar att det är en miljögrej. Sätter man sej in i hur det fungerar så går det nog göra den dum och bra. Varje gång jag läser på forumet när folk har problem med nyare elektroniska saker i husbilen är jag glad att jag har en gammal bil.
Om man tar reda på hur den känner av motorbromsen skulle man kunna lura den antar att det är undertrycket som blir när man släpper gasen.
 
Ja det är mycket man önskar vore annorlunda på moderna euro6-fordon.
T.ex. att en husbilsbyggare monterar en dc/dc-laddare direkt vid bygget, idag är det vanligare, men euro6 kom 2015, så det har tagit tid.
En euro6 med "intelligent laddning" laddar sällan upp startbatteriet (som alltid är ett agm) >80%, har ibland ett bms som håller koll på statusen.
Laddning sker oftast bara vid motorbroms, direkt efter start samt vid tomgångskörning. Man kan ibland trigga igång laddning genom att starta lite större förbrukare, typ helljus, stolsvärme, fläkt m.m.

Det som händer i dessa husbilar utan dc/dc-laddare är att vid körning så håller LFP-batteriet upp spänningen i startbatteriet och dess förbrukare och lurar då den "intelligenta laddningen" att startbatteriet är tillräckligt bra laddat och släpper därmed inte på ström från generatorn, detta pågår tills spänningen i LFP-batteriet är så låg att laddning kickar igång från systemet, men avbryts så fort spänningen nått en acceptabel nivå igen, som är långt under fulladdat.
 
Tillbaka
Toppen