AnnaMikael
HBK Medlem
hej undrar hur man byter till litiumbatteri i bodelen. Har en Kabe 780 lxl 2020
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Finns mängder av trådar i detta ämne,använd sökrutan uppe till högerhej undrar hur man byter till litiumbatteri i bodelen. Har en Kabe 780 lxl 2020
Jag gjorde detta i vår förra husbil Kabe 780LXL -18. Det var lite trixigt att klura ut hur allt var kopplat i elmodulen under sängen vid batteriet. Jag använde VictronEnergys enheter rakt igenom dvs. Batterimonitor med shunt, DC-DC modul och batteri med extern BMS. Då fanns det inga LiFePo-batterier med inbyggd BMS.hej undrar hur man byter till litiumbatteri i bodelen. Har en Kabe 780 lxl 2020
Visst kan den ladda lfp inga problem där. Men problemet är att den laddar inte tillräckligt. Kör du som vanligt en lång sträcka så blir det inget över till laddning om du kör kylskåpet på 12v. Finns säker nån annan som kan förklara bättreSå en smart generator kan ladda blybatterier men inte lfp? Jag tänker att i princip blir ju ett blybatteri och ett lfp batteri parallellkopplade och då kommer det förmodligen inte kunna hända några konstigheter. Har ju svårt att tro att den är så osmart eller ursmart att den kan skilja på två olika batterier på samma kabel. Dc-dc laddaren är förmodligen dyrare än än själva batteriet har det suttit en inverter förut skulle väl inte den gå bananas bara för att den får strömmen från ett annat håll. Ett batteribyte skulle ju kunna landa på en ganska avsevärd summa när själva batteriet idag knappast är dyrare än blybatteri.
Och vad kan hända egentligen?
Innan alla de här tillbehören fanns så bytte ju folk rakt av och det fungerade?
Problemet är att en smart generator laddar oftast inte alls, den laddar inte mer än nödvändigt, laddar bara för att hålla startbatteriet någorlunda laddat alltså inte fulladdat.Så en smart generator kan ladda blybatterier men inte lfp? Jag tänker att i princip blir ju ett blybatteri och ett lfp batteri parallellkopplade och då kommer det förmodligen inte kunna hända några konstigheter. Har ju svårt att tro att den är så osmart eller ursmart att den kan skilja på två olika batterier på samma kabel. Dc-dc laddaren är förmodligen dyrare än än själva batteriet har det suttit en inverter förut skulle väl inte den gå bananas bara för att den får strömmen från ett annat håll. Ett batteribyte skulle ju kunna landa på en ganska avsevärd summa när själva batteriet idag knappast är dyrare än blybatteri.
Och vad kan hända egentligen?
Innan alla de här tillbehören fanns så bytte ju folk rakt av och det fungerade?