• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Litium laddare

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2026
När jag byter till litium, vilket kommer hända efter vintern vilken laddare ska jag byta till då gärna victron, en annan fråga litium batterier tål väl inte står utan värme på vintern eller?
 

Bilagor

  • laddare.jpg
    laddare.jpg
    71,3 KB · Visningar: 47
Sv: Litium laddare

Batterierna kostar ca 5000 kr styck (90Ah motsvarande 160Ah normalt) med minst 4000 cykler, så billigaste lösningen över livscykeln. Normalt har man ju batterierna inne i bodelen. Den är varm när man laddar och skulle den inte vara det har man laddkällorna anslutna via en egen huvudbrytare, såsom beskrivet i (långa) trådar tidigare.

Har precis igår avslutat en installation av 3x90Ah Lithium.

Anders
Men snälla sluta nu med att fantiserna om 3-4000 cykler!
 
Sv: Litium laddare

Hentet ut data fra en Australsk site som har sammenlignet celler fra CALB og Winstone:

CALB

400AH - 3000 cycles @ 70% DOD, 2000 cycles @ 80% DOD
Max constant discharge current - 2C
Max constant charge current - 1C
SOC usage window - 10-90% SOC

Winston

400ah - 7000 @ 70% DOD, 5000 @ 80% DOD
Max constant discharge current - 3C
Max constant charge current - 3C

Dette er det samme som hva produsentene oppgir!

Om Anders fortsatt benytter Winstone så er han en pessimist som ikke bruker 5000 til 7000 cycles som levetid.

Har ikke funnet testverdier for BOD batterier ennå, de er verdens største produsent av LFP batterier. Mesteparten går til deres elbil produksjon som hovedsaklig går til det kinesiske marked, selv om bussene og leveres i Europa.
 
Har funderat lite på att byta till det här med litium batteri. Har nu en Ctec 25A laddare,Dual och två Biltema 70 A Batterier
Vad behöver jag tänka på. Är det lönt att göra detta?
 
Har funderat lite på att byta till det här med litium batteri. Har nu en Ctec 25A laddare,Dual och två Biltema 70 A Batterier
Vad behöver jag tänka på. Är det lönt att göra detta?

Läs utförliga installations- och ekonomitrådarna jag länkade till ovan.
 
Läs utförliga installations- och ekonomitrådarna jag länkade till ovan.
Skall man behöva läsa alla länkarna bara för att få ett svar om det går att installera ett sådant under mina förhållanden. Funderade bara på att byta till ett sånt batteri utan att köpa några extra detaljer ?
 
Misstänker att det är svårt att svara på då ingen annan än du vet vad du har idag.
Det är ju trots allt en djungeln med saker att hålla reda på .
 
Skall man behöva läsa alla länkarna bara för att få ett svar om det går att installera ett sådant under mina förhållanden. Funderade bara på att byta till ett sånt batteri utan att köpa några extra detaljer ?

Ja, tyvärr eftersom det är lite komplicerat. Var glad för att någon lägger en massa obetald tid på att beskriva. Att individuellt rådgiva är extremt svårt eftersom alla bilar har olika upplägg så det kräver mycket mer beskrivning av din situation och blir lätt ett mycket omfattande projekt som kräver mycket av både dig och någon som vill lägga all den tid, om det skall bli rätt. Många droppar bara in lithium och är nöjda så men det är inte min modell.
 
Kortformen er at det vil fungere, men den lange tråden forteller hvilke avvik fra optimal ladning en vil få i flere tilfeller. Direkte inn og med rett valg av batteri gir liten reduksjon av levetiden. Feil valg av batteri og en trenger mer elektronikk for å få optimal levetid. Som JAndersB skriver skal en få full oversikt må en lese det hele, han er en av de som har benyttet LiFePO4 lengst i klubben - jeg var selv tidlig ute, men har ikke husbil lengre.
 
Tack för svaren. verkar krångligt:(
Trodde bara det var att sätta dit ett sådant batteri och ett underverk
Behåller då mina vanliga batterier :)
 
:)Hei!
Jeg henger meg på med min historie.
Etter 18 år og fem bobiler kom jeg i kontakt med Makspower. Det var lykken.

Nå, etter to år og 17000km er vi særs fornøyd. Vi møtte frem hos Makspower
til avtalt tid, kl.1000 i Oslo. Det tok en kopp kaffe og en time, så kunne vi fortsette
turen. Ut med 150Ah 54kg GEL batteri og inn med 100Ah LiFePo4 13,4kg, og et
nytt bobilliv var startet. Har fungert klokkerent sommer og vinter.

Det eneste jeg passer på er, nå når bilen ikke brukes,etter at batteriet er toppladet,
dekker jeg over solpanelet med svart plast for å unngå smålading. Etter fire mnd.
er fortsatt spenningen på topp.
Kan anbefales på det sterkeste.

:) Bestehilsen fra Regent.
 
Ja Makspower og et par andre ferdige pakke gjør livet enklere. Det finnes og noen veldig dyre pakker med all nødvendig elektronikk innebygget i batteripakken slik at det bare er å hive inn og kjøre. Disse pakkene stenger selv av ladning når batteriet er fullt og ballanserer cellene under ladning. Makspower og noen andre har innebygget ballansering og beskyttelse mot utladning, men mangler avstenging av ladning ved fullt batteri.
 
Ja Makspower og et par andre ferdige pakke gjør livet enklere. Det finnes og noen veldig dyre pakker med all nødvendig elektronikk innebygget i batteripakken slik at det bare er å hive inn og kjøre. Disse pakkene stenger selv av ladning når batteriet er fullt og ballanserer cellene under ladning. Makspower og noen andre har innebygget ballansering og beskyttelse mot utladning, men mangler avstenging av ladning ved fullt batteri.

Ja, och ofta ingen avstängning vid kyla, då man ju inte bör ladda. Inbyggd BMS och/eller battertankmätare o.dyl. drar även ur batterierna vid längre avställning. Med en riktig huvudbrytare och inget kopplat direkt på batterierna kan lithiumbatterier lagras väldigt länge, utan laddning och gärna bara halvladdade.
 
Jag använder min original Schaudt 101 för laddning av mitt 100 amp LiFePO4 batteri och säljaren sa att det är inga problem att göra så dock laddar det inte så fort samt nyttjar man inte toppladdningen MEN man sparade batteriet otroligt mycket
Vi bytte pga att spara vikt inte för att vi haft problem att strömmen tagit slut.
 
Jag använder min original Schaudt 101 för laddning av mitt 100 amp LiFePO4 batteri och säljaren sa att det är inga problem att göra så dock laddar det inte så fort samt nyttjar man inte toppladdningen MEN man sparade batteriet otroligt mycket
Vi bytte pga att spara vikt inte för att vi haft problem att strömmen tagit slut.

Jag har också originalladdare, inget problem eftersom man ändå vill sluta ladda vid 13,9v. Därmot behöver jag en laddare inställbar med 15v och konstant ström för att 1gg per år toppbalansera.
 
Vi kommer inte att täcka över solpaneler eftersom paneler ger en laddning på mindre än 10% av batterikraften. Den laddning är helt OK och när batterierna är laddade till 95-98% då slår relät ändå till och stoppar vidareladdning (enl. JAndersB modell). Det viktiga är att inte ladda med 230V eller från motorn under 0°C. Har även en strömställare som jag kan bryta fysiskt all laddning med. Fick tips från SKANBATT att belasta LFP innan vi ska iväg så att batterierna värms upp genom förbrukning. Det enda vi saknar idag är en temp.sensor mellan LFP-batterierna...
 
Jag använder min original Schaudt 101 för laddning av mitt 100 amp LiFePO4 batteri och säljaren sa att det är inga problem att göra så dock laddar det inte så fort samt nyttjar man inte toppladdningen MEN man sparade batteriet otroligt mycket
Vi bytte pga att spara vikt inte för att vi haft problem att strömmen tagit slut.

Hej bengt-åke
Vilket batteri har du och var köpte du det och vad kostade det
Johnny
 
Hej Bengt-Åke, jag ser att Sunlux inte säljer batterier (längre). När satte du in ditt? Vad är dina erfarenheter så här långt? (Vi har en Pilote G741 som också har ett elektroblock från Schaudt. Jag tror att det laddar med max 20A. Dessutom har vi 2x100W solceller på taket via en MPPT-laddare från Sunwind. Den ger i praktiken max 15A).
 
Tillbaka
Toppen