• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium-handväska

F

F.d. 55064

Guest
Jag går i planer att skaffa en litium- handväska. Med handväska menar jag ett litiumbatteri som jag ska kunna ta med mig mellan Husbilen, båten och sommarstugan.

Spec: 12V, 100AH, inbyggd BMS, plug and play= inga ombyggnationer vid byte från bly/syra.

Vilket av alla batteri på marknaden ger bäst valuta för pengarna?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Mer än 20kg handväska är nog jobbigt, den här kanske? /G

 
F

F.d. 55064

Guest
Sunlux LiFePO4 12.8V/96Ah är ett utmärkt alternativ. Polanslutning som ett vanligt blybatteri. Vikt 10.8 kg samt en fin app på mobilen som medger statusavläsning.
En bra konstruktion med en inbyggd BMS som skyddar batteriet mot över- eller underspänning.
Se: LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah - Sunlux® Powerbox - Batterier

Sunlux ser et som ett riktigt bra batteri, typ de jag eftersöker, Tack för tips!
Har nu googlat för att se vad som finn under märket.

Någon som vet vad det är för batteri Sunlux köper in och stripar?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sunlux LiFePO4 12.8V/96Ah är ett utmärkt alternativ. Polanslutning som ett vanligt blybatteri. Vikt 10.8 kg samt en fin app på mobilen som medger statusavläsning.
En bra konstruktion med en inbyggd BMS som skyddar batteriet mot över- eller underspänning.
Se: LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah - Sunlux® Powerbox - Batterier
Skanbatt 96 Ah med blueooth och uppvärmning för laddning i minusgrader, väer 12,5 kg förövrigt samma spec som ovanstående.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 55064

Guest
Skanbatt 96 Ah med blueooth och uppvärmning för laddning i minusgrader, väer 12,5 kg förövrigt samma spec som ovanstående.

Hejs
Claes 105

Min tanke var att hitta vad som döljer sig under skalet på dessa batterier och ta hem från China själv.
Men det är iofs. en avvägning man får göra beroende på totalpris, ink frakt och tull.
Sedan får man ju också räkna med att man har 0% garanti på egen importerat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går säkert bra, utan att du nämnt vilket batteri du tänker på.

Upp till 14,6V fungerar på de flesta LFP.
Li- batterier tar emot betydligt högre strömmar jämfört med bly-batterier.

Jag har precis konverterat till lithiumbatteri i min husbil, det batteriet går att ladda med 1200A, dock kommer jag inte i närheten av dessa strömmar :)
 
F

F.d. 55064

Guest
Det går säkert bra, utan att du nämnt vilket batteri du tänker på.

Upp till 14,6V fungerar på de flesta LFP.
Li- batterier tar emot betydligt högre strömmar jämfört med bly-batterier.

Jag har precis konverterat till lithiumbatteri i min husbil, det batteriet går att ladda med 1200A, dock kommer jag inte i närheten av dessa strömmar :)

Sorry, SKANBATT Bluetooth Lithium Batteri 12V 100AH 150A BMS. Är det batteri som skall laddas.

En annan tanke är hur det blir med generatorn när batteriet är full-laddat o BMS:en stänger laddning?
Kommer då generator jobba utan belastning helt, eller sitter något motstånd i BMS:en?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sorry, SKANBATT Bluetooth Lithium Batteri 12V 100AH 150A BMS. Är det batteri som skall laddas.

En annan tanke är hur det blir med generatorn när batteriet är full-laddat o BMS:en stänger laddning?
Kommer då generator jobba utan belastning helt, eller sitter något motstånd i BMS:en?

Bilens batteri finns där fortfarande
 
F

F.d. 55064

Guest
Bilens batteri finns där fortfarande

I bilen kommer jag ha kvar bilens batteri, men när jag sedan flyttar batteriet till båten, är min plan att använda ett och samma batteri till förbrukning/start. Tilläggas bör att motorn i båten är en Volvo Penta MD5 = vädigt litet krafturtag i startögonblicket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sorry, SKANBATT Bluetooth Lithium Batteri 12V 100AH 150A BMS. Är det batteri som skall laddas.

En annan tanke är hur det blir med generatorn när batteriet är full-laddat o BMS:en stänger laddning?
Kommer då generator jobba utan belastning helt, eller sitter något motstånd i BMS:en?

Bra fråga,
Jag skulle behålla ett blybatteri i båten istället och använda skanbatt LFP som ett förbrukar batteri, eller åtminstone parallellkoppla det med ett bly.
 
Toppen