• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litium eller inte litium - det är frågan

Beardie

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30816
Medlemskap
2024
Vi har en LMC 712T från 2019. Batteriet har fryst varje vinter utom den sista. De fyra frysningarna gjorde att vi fick se till att ha tillgång till elstolpar de sista månaderna förra året trots solcellerna på taket. Batteriet måste alltså bytas. Det nya kommer inte att frysa. Det gamla batteriet ser ut att fylla utrymmet under framstolen. Det är ett AGM-batteri på 95Ah. Ska jag satsa på litium eller ett nytt AGM? Någon påstod att man måste göra om laddsystemet om man kör med litium. Är det sant?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej och tack alla som brytt sig om mina vedermödor.
Mitt projekt skrider framåt och nu har jag en praktisk fråga av stor betydelse. Hur byter man enklast batteriet? Bilen är en Fiat från 2019 och batteriet sitter under höger framstol. Det ser ut att vara diverse grejor i vägen åt alla håll. Hur gör man smartast?

Visar väl hur du demonterar och återmonterar passagerarstolen. Var aktsam om kabeln med gul kontakt till krockkudden och en mindre jordkabel som sitter på den genomgående gängtappen med en mutter under skenan på stolens högra sida.

Du behöver torx tx 40 till spärrhandtag och en 20 mm hylsa av god kvalitet. Skallen på den sk stoppbulten är 20 mm men väldigt grund.

 
Senast ändrad:
Toppen