• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litium eller inte litium - det är frågan

Beardie

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30816
Medlemskap
2024
Vi har en LMC 712T från 2019. Batteriet har fryst varje vinter utom den sista. De fyra frysningarna gjorde att vi fick se till att ha tillgång till elstolpar de sista månaderna förra året trots solcellerna på taket. Batteriet måste alltså bytas. Det nya kommer inte att frysa. Det gamla batteriet ser ut att fylla utrymmet under framstolen. Det är ett AGM-batteri på 95Ah. Ska jag satsa på litium eller ett nytt AGM? Någon påstod att man måste göra om laddsystemet om man kör med litium. Är det sant?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Först och främst måste ett batteri skötas, ladda AGM fullt, koppla loss en pol och glöm solcellerna på vintern! Då kommer dom hålla 5-10år och aldrig frysa sönder!
Va..?... TS frågar ju inte efter hur man sköter ett AGM batteri...:swoon:
Att peka finger åt annan medlem tycker jag inte hör hemma i hbk.... Även om många här gillar att göra det :eek:
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har en LMC 712T från 2019. Batteriet har fryst varje vinter utom den sista. De fyra frysningarna gjorde att vi fick se till att ha tillgång till elstolpar de sista månaderna förra året trots solcellerna på taket. Batteriet måste alltså bytas. Det nya kommer inte att frysa. Det gamla batteriet ser ut att fylla utrymmet under framstolen. Det är ett AGM-batteri på 95Ah. Ska jag satsa på litium eller ett nytt AGM? Någon påstod att man måste göra om laddsystemet om man kör med litium. Är det sant?
Ifall kravet är max 100A strömbehov så finns det en dröse av LiFePo batterier som passar dig. Du behöver dock en DC-DC omvandlare som anpassar energin från generatorn till det nya batteriet. Du kan fortsätta använda din befintliga 230V/12V laddare då den kan stå på samma laddalgoritm som för AGM. På DigitalSkipper.se hittar du det du behöver. Självklart finns det fler försäljningskanaler men där hittar du allt samlat till rimliga priser. Victron ersättningbatteri (SuperPack 100Ah) och en DC-DC modul hamnar på ca 10tkr. Jag rekommenderar även en shunt med blåtand (sätts på batteriets minuspol) så har du full koll på batteriets energistatus via en app i mobilen.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Det finns ju givetvis både för och emot i denna fråga - som i nästan alla frågor. Det jag vill tillföra är att det blev för oss ett mycket smidigare, enklare och bekvämare husbilsliv efter att vi ersatt 2x90Ah AGM med 1x100Ah litium. De två solpanelerna och generatorn återladdar supersnabbt och det enda litiumbatteriet levererar i praktiken mer ström än vad de båda AGM:erna gjorde tillsammans. Detta då ett litiumbatteri kan använda c:a 90% av kapaciteten medan AGMbatterier inte bör urladdas mer än 50%. Frågar du mig är svaret givet; satsa på litium!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Va..?... TS frågar ju inte efter hur man sköter ett AGM batteri...:swoon:
Att peka finger åt annan medlem tycker jag inte hör hemma i hbk.... Även om många här gillar att göra det :eek:
Hur ska man förklara då så att det inte fryser varje år? Ska man jämföra ett fruset batteri med Litium, nej man måste ju först klargöra varför det blir så!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett blybatteri fryser sönder pga av att det är något fel i det. Oftast pga att det är urladdat. Ett fulladdat fräscht blybatteri utan belastning håller lätt 4-6m utan att det behöver kompletteringsladdas.
Det är väl förmodligen så att det är något som drar ur batteriet när bilen är avställd, det som förvånar är väl att det har hänt flera år i följd
utan att det har åtgärdats?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har ju bytt från bly till life hittills fattar jag inte varför man ska ha extra elektronik om det inte är så att en modern bil inte klarar life?? En gammal generator måste ju klara det, om man tittar på laddningspänningen och kurvor.
Sen måste man ju titta på vad det är som drar ström och hur mycket. Det går alltså att räkna ut allting i förväg om man har tillräckligt mycket data men det är oftast det som saknas.
Reklam önsketänkande och brist på kunskap om det egna behovet är det som ställer till det.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi har en LMC 712T från 2019. Batteriet har fryst varje vinter utom den sista. De fyra frysningarna gjorde att vi fick se till att ha tillgång till elstolpar de sista månaderna förra året trots solcellerna på taket. Batteriet måste alltså bytas. Det nya kommer inte att frysa. Det gamla batteriet ser ut att fylla utrymmet under framstolen. Det är ett AGM-batteri på 95Ah. Ska jag satsa på litium eller ett nytt AGM? Någon påstod att man måste göra om laddsystemet om man kör med litium. Är det sant?
Är start eller bodelsbatteriet som du har fått byta fyra gånger.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har ju bytt från bly till life hittills fattar jag inte varför man ska ha extra elektronik om det inte är så att en modern bil inte klarar life?? En gammal generator måste ju klara det, om man tittar på laddningspänningen och kurvor.
Sen måste man ju titta på vad det är som drar ström och hur mycket. Det går alltså att räkna ut allting i förväg om man har tillräckligt mycket data men det är oftast det som saknas.
Reklam önsketänkande och brist på kunskap om det egna behovet är det som ställer till det.
Hoppas att du inte får problem med kilremmen till generatorn. Den kommer att ladda så mycket den kan. Det är nog den svaga punkten i din bil.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har batteriet laddats ur (och därför frusit) flera år i rad är det läge att åtgärda det problemet oavsett av vilken typ nästa batteri kommer att vara. Exempelvis genom att montera en frånskiljare så att det enkelt kan kopplas bort innan avställningen.
 
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Detta kan vara ett alternativ lite dyrare än agm men tar ut mer ström
Det finns Litiumbatteri som passar under stolen men dom väger mindre tål kyla -30 men laddar inte under 0 men det går att ta ström ner -15 och funkar när du värmt upp bilen. Jag flyttade mina från under stolen till fotsteget fick plats två st har dethleffs helintegrerad Har dessa sen två år. Elfhub LiFePO4 dom är ofta slut men från samma fabrik kommer dessa. Amazon.se : kcvolro
länk till fabriken


Liten test.
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag har ett bodels gel-batteri som har gått ner till ca 65% kapacitet av original 85 Ah. Kommer att byta till ett bly-kol batteri på 118 Ah. Kan laddas ur till nästan 0%, även om jag inte tänker göra det. Exakt samma storlek som original, och jag kan ha laddning inkopplat på vintern. Behöver inte installera DC-DC. Vill göra minimalt med ombyggnad och tänker inte installera inverter…
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag är ingen expert men efter att ha läst milvis med kommentarer och testat i verkligheten så är AGM givet startbatteri och Lithium bodels batteri(er) utan att gå in på större diskussioner och förklaringar!
Det är absolut min uppfattning också.
Men man bör lägga till att om man alltid har tillgång till 230 v så har det ingen betydelse vilka batterier husbilen har.
Lithium har en överlägsen kapacitet och lämpar sig därför utmärkt om man står ”off grid”.
Står man alltid på ställplatser eller campingar, så är det overkill med lithium eftersom det inte enbart innebär ett dyrare batteriköp utan man bör även byta andra komponenter i husbilen också.
 

Beardie

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30816
Medlemskap
2024
Hej och tack alla som brytt sig om mina vedermödor.
Mitt projekt skrider framåt och nu har jag en praktisk fråga av stor betydelse. Hur byter man enklast batteriet? Bilen är en Fiat från 2019 och batteriet sitter under höger framstol. Det ser ut att vara diverse grejor i vägen åt alla håll. Hur gör man smartast?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej och tack alla som brytt sig om mina vedermödor.
Mitt projekt skrider framåt och nu har jag en praktisk fråga av stor betydelse. Hur byter man enklast batteriet? Bilen är en Fiat från 2019 och batteriet sitter under höger framstol. Det ser ut att vara diverse grejor i vägen åt alla håll. Hur gör man smartast?
Skruva bort stolen med underredet, snurra stolen så du får dynan rakt mot B-stolpen, man får ta i lite mer för att komma dit, då når du den jobbigaste skruven lättare.
 
Toppen