• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium batteri

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Mitt litiumbatteri kan ej laddas vid temp under 0 grader, om jag lägger en brytare på regulatorns batteri + sida och bryter kontakten när jag inte har husbilen i bruk, är det en bra ide?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har oxå ett Litium med inbyggt BMS som bryter vid 0gr för laddning. Så ditt gör väl samma sak. Då finns det ingen anledning att sätta ytterligare brytare. Men du kan ju sätta en huvudströmbrytare på HB batteri för att frånkoppla allt
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Har oxå ett Litium med inbyggt BMS som bryter vid 0gr för laddning. Så ditt gör väl samma sak. Då finns det ingen anledning att sätta ytterligare brytare. Men du kan ju sätta en huvudströmbrytare på HB batteri för att frånkoppla allt
Tack för ditt svar, Batteriet har en inbyggd BMS, är det då säkert att den bryter vid 0 garder. Att sätta en huvudbrytare vid HB-batteriet medför att jag måste ta bort dynor var gång jag skall bryta spänningen samt att kontroll av status blir mer komplicerad.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nej det är inte säkert att BMS skyddar mot laddning vid minusgrader. Det finns en mängd olika BMS som har olika funktioner. Har batteriet blåtand kan du se om det finns inställning för laddning att ställa in. Annars får du antingen kolla i databladet eller höra med leverantören eller helt enkelt testa under kontrollerade former.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle inte lita på ett inbyggt laddstopp förrän jag själv testat funktionen.

Det finns flera exempel på påstått inbyggt laddstopp, som vid skarpt test inte fungerar.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Har en zoo värme matta under mina lithium batterier som är kopplad till en zigbee skarvsladd och gateway från Lidl.

Styr automatiskt på/av med hjälp av Lidl home appen.
Värme mattan på när utetemp sjunker till under 5 grader och av när utetemp stiger till över 8 grader.

Allt kostade ca 800kr.
 
Toppen