Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag bytte till litium i min förra Carthago, ställde inbyggda 230v laddaren i blyläge (enligt rekommendation från batterileverantören) solcells laddaren i litiumläge, hade DCDC laddare sedan tidigare, men detta är inte helt nödvändigt på bil som saknar smartgenerator som din.Byt till en Carthago chic line 2017. Fiat Ducato 2,3, 177 Hkr. Funderar på att byta bodels batterierna till Lithium 200A. Någon som har erfarenhet och vet vad som måste bytas?
Med så många batterier kan det snabbt bli obalans, men det antar jag du är medveten om.Jag bytte i våras till två på 100 Ah från Elfhub och satte in två till i höstas (som jag bara hunnit använda en gång). Innan dess bytte jag solpanelerna och solregulatorn till Victrons produkter. Regulatorn ställde jag i litiumladdningsläge. Min husbil har ingen smart generator så jag har väntat med installation av DC/DC-laddare, det blir vinterns projekt.
Ofta räcker det med att du tar ut batterierna som finns i och sätta i dina nya LiFePO4. Kontrollera att de laddningskällor som är anslutna (230 V och solpaneler) inte skickar en laddning som är skadlig.
Kolla i överskåpet till höger om bodelsdörren när man stiger inTack för svaren. Bara en fråga till, var i bilen sitter solcells laddaren? 2017 års modell av Carthago chic line.
Men den obalans är oftast inga problem, så länge varje batteri har sin egen bms..Med så många batterier kan det snabbt bli obalans, men det antar jag du är medveten om.
Opmtimalt är att använda ett batteri så det gäller att räkna på hur stor batteribank man behöver.
I min carthago c line sitter den ovanför bodelsbatteri i skåpet framför bodelsdörren årsmod 2023Tack för svaren. Bara en fråga till, var i bilen sitter solcells laddaren? 2017 års modell av Carthago chic line.
Det fördragna kablaget i din går till förvaringsfacket till höger om passagerarstolen, där inne kan den sitta, eller i facket under tvn där satt min i förra bilen.Tack för svaren. Bara en fråga till, var i bilen sitter solcells laddaren? 2017 års modell av Carthago chic line.
Jag bytte till litium i min förra Carthago, ställde inbyggda 230v laddaren i blyläge (enligt rekommendation från batterileverantören) solcells laddaren i litiumläge, hade DCDC laddare sedan tidigare, men detta är inte helt nödvändigt på bil som saknar smartgenerator som din.
Så beroende på vad som är installerat behöver du nog inte byta något, se till att solcellsladdaren har litiumläge.
Du kan behöva starta om 230V laddaren ett par gånger för att få den ladda fullt.
Sammankopplingen mellan bodel-startbatteri är spänningstyrt, du kommer märka att denna inte släpper när du stänger av motorn, vänta till spänningen sjunkit något , ett kort tryck på frånknappen i mitten på panelen över dörren får sammankopplingen att släppa.
13,2 Volt är normal vilospänning för ett LFP batteri. (i ett 12V system)När jag laddar batteriet går spänningen upp till 14,3V för att vid en senare koll sjunkit till 13,3V.
Är det start batteriet som "tjuvar" från Lithium batteriet, om så, hur hindrar man det. Kan en DCDC laddare vara lösningen?
14,6V är max laddningsspänning, vid 13,3V vilospänning är batteriet fullt.HEJ IGEN
Nu är ett 200A lithium 14,6V monterat. Ställt in laddaren på Gel batteri den ger 14,3V. Bytt solcellsregulatorn till rn som är anpassad för lithium.
Kopplat ihop alla kablar till en pkt för plus och en för jorden(minus)
När jag laddar batteriet går spänningen upp till 14,3V för att vid en senare koll sjunkit till 13,3V.
Är det start batteriet som "tjuvar" från Lithium batteriet, om så, hur hindrar man det. Kan en DCDC laddare vara lösningen?
Har du kontrollerat att batterierna är separerade när du kopplat från laddningen,titta på displyen ovan dörren,detta sker inte automatiskt förrän spänningen blir under 13.1V om jag inte minns fel,systemet är inte gjort för litium från början, utan man måste manuellt separera batterierna genom att trycka på displayen från.HEJ IGEN
Nu är ett 200A lithium 14,6V monterat. Ställt in laddaren på Gel batteri den ger 14,3V. Bytt solcellsregulatorn till rn som är anpassad för lithium.
Kopplat ihop alla kablar till en pkt för plus och en för jorden(minus)
När jag laddar batteriet går spänningen upp till 14,3V för att vid en senare koll sjunkit till 13,3V.