• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithium startbatteri

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Hej
Har någon här ute bytt bly startbatteri till Lithium startbatteri?
Fördelen är ju att de skiljer ca 20 kilo i vikt, Lithium är ju dyrare.
Jag har börjat å höra mig för och får lite olika svar som förväntat.
Tacksam med lite raka svar ...tack.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej
Har någon här ute bytt bly startbatteri till Lithium startbatteri?
Fördelen är ju att de skiljer ca 20 kilo i vikt, Lithium är ju dyrare.
Jag har börjat å höra mig för och får lite olika svar som förväntat.
Tacksam med lite raka svar ...tack.
Jag har inte bytt, men det gäller att välja ett batteri som klarar strömmen från startmotorn

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte bytt, men det gäller att välja ett batteri som klarar strömmen från startmotorn
Vanliga Lithiumbatterier med BMS går ju inte, BMS:en klarar inte startströmmen. Antingen får man ha ett batteri utan BMS, om cellerna är exakt balanserade från början lär det fungera. Det finns också företag som har marknadsfört startbatterier, men det verkar inte ha slagit igenom.
Ett problem är att kapaciteten går ner ganska radikalt när det är kallt, ett annat är att man ju inte bör ladda Lithiumbatterier på allvar när
de är kalla.

Senast ändrad:

Kristian

HBK Intresserad
Kommun
Hudiksvall
Vanliga Lithiumbatterier med BMS går ju inte, BMS:en klarar inte startströmmen. Antingen fär man ha ett batteri utan BMS, om cellerna är exakt balanserade från början lär det fungera. Det finns också företag som har marknadsfört startbatterier, men det verkar inte ha slagit igenom.
Ett problem är att kapaciteten går ner ganska radikalt när det är kallt, ett annat är att man ju inte bör ladda Lithiumbatterier på allvar när
de är kalla.
Det där är lite konstigt, jag har haft Lithiumbatterier i många år på endurohojarna. De funkar alldeles utmärkt att starta med även i kalla vintern, och laddat verkar det bli också av hojen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det där är lite konstigt, jag har haft Lithiumbatterier i många år på endurohojarna. De funkar alldeles utmärkt att starta med även i kalla vintern, och laddat verkar det bli också av hojen.
Laddningen på mc är ju minst sagt måttlig, så att det skulle skada batteriet är inte troligt, Sedan kan man ju fundera över användningen,
en enduro kanske inte står ute hela tiden när det är minusgrader så batteriet och motorn kanske inte hinner bli genomfrusna, om man ens kör vid ordentliga minusgrader.
I varje fall har jag sett en del info om försök med lithiumbatterier som startbatteri, och det fungerar på sommarhalvåret i plusgrader, men inte på vintern, utan det har bytts tillbaka till blybatterier för sådan användning.
En lite större diesel som startas när det är ordentliga minusgrader drar ju mycket ström som skall tillbaka snabbt i batteriet, och det gillar ju
lithiumbatterierna inte när de är för kalla.

Senast ändrad:

Kristian

HBK Intresserad
Kommun
Hudiksvall
Jodå, det är rejält kallt när vi kör på vintern.
Huvudsakligen kör vi isbana då (plogad bana på en sjö).
Ja laddningen är väl inte hög, men det räcker iallafall till för att inte behöva ladda batteriet med laddare på hela året.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå, det är rejält kallt när vi kör på vintern.
Huvudsakligen kör vi isbana då (plogad bana på en sjö).
Ja laddningen är väl inte hög, men det räcker iallafall till för att inte behöva ladda batteriet med laddare på hela året.

Det är ju inte yttertemperaturen medan du kör som är ett problem, men kanske förvaras enduron i varmgarage och då är batteriet
inte lika kallt. Men det viktigaste är nog att enduron används ganska sporadiskt, och då tar det lång tid innan eventuella skador på batteriet upptäcks.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Låt oss inte begränsa tanken till just LFP.
Med annan kemi går det bättre i kylan.

För bilar har det funnits Winston LFP startbatterier, utan BMS.
När jag letade efter dessa verkar de ersatta med dessa:

Ingen aning om vilken kemi som används i dess nu.

Toppen