• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Liten körkortshistorik

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2026
I begynnelsen
Den 26 maj 1902 beviljades fabrikören Alfred Hahn, av Magistraten i Örebro, tillstånd att ”inom staden och omnejd få för egen räkning använda en mindre så kallad Automobilvagn”. Detta anses vara det första svenska ”körkortet”.

Någon särskild handling, förutom utdraget ur protokollet från Magistratens sammanträde, upprättades förmodligen aldrig.

[FONT=&quot]"Kungl. maj:ts nådiga förordning om automobiltrafik", utfärdades 21.9 1906 och trädde i kraft 1.1.1907. Däruti stadgades bl.a: [/FONT]

[FONT=&quot]12 §.
Automobil må allenast föras af den, som fyllt 18 år och med bevis, utfärdadt af besiktningsman, styrkt sig vara fullt förtrogen med automobils konstruktion, skötsel och manövrering. Förare vare skyldig att på anmodan af krono- eller polisbetjänt utan onödigt dröjsmål styrka sin behörighet.[/FONT]


[FONT=&quot]”Kompetensbevis för automobilförare” utfärdades åren 1907 - 1916. Före 1917 fanns ej något centralt fastställt formulär för ”körkort”. [/FONT][FONT=&quot]Kompetensbeviset kunde därför variera i sitt utförande.[/FONT]

[FONT=&quot]Någon uppkörning förekom inte på denna tid, och "riskanalys" var ett okänt begrepp.[/FONT]

[FONT=&quot]Så småningom utarbetades mer detaljerade bestämmelser, och så skedde givetvis även i andra länder. Gemensamt för alla dessa bestämmelser var, att de var nationella – och således inte hade något gemensamt.[/FONT]

[FONT=&quot]Konventioner reglerar
[/FONT]
[FONT=&quot]För att underlätta internationell trafik, finns två konventioner (Genève 1949 och Wien 1968) som ratificerats av ett stort antal stater. Enligt dessa ”tar man med sig sin behörighet” när man reser till något land som ratificerat avtalen.

Väl på plats i landet, har man dock att rätta sig efter den nationella lagstiftningen – t.ex. när det gäller hastighetsbegränsningar, rattonykterhet o.s.v.[/FONT]

[FONT=&quot](Utan dessa konventioner skulle det idag vara mycket svårt för t.ex. lastbilschaufförer från länder utanför EU/EES att köra i Sverige.)[/FONT]

[FONT=&quot]På den här tiden hade Sverige betydligt generösare regler för vad som räknades som ”lätt släp”, än vad andra europeiska länder hade. Ingen ifrågasatte dock någonsin vi svenskars rättighet att ta med en stor och tung husvagn på semesterresan till t.ex. Jugoslaven …[/FONT]

[FONT=&quot]Även när det gällde viken på personbilar hade Sverige en generös inställning, i och med att det inte fanns någon viktbegränsning.[/FONT]

[FONT=&quot]Direktiv om gemensamma regler
[/FONT]
[FONT=&quot]Det första steget mot ett gemensamt europeiskt körkort togs den 4 december 1980.[/FONT]

[FONT=&quot]Den 29 juli 1991 antog så ministerrådet direktiv 91/439/EEC, som skulle implementeras i medlemsstaterna lagstiftning före 1 juli 1994 och träda i kraft den 1 juli 1996. [/FONT]

[FONT=&quot]Enligt principen för ”Grandfather’s Right” införde Sverige – och 3 andra stater (England, Frankrike och Tyskland) – i samband med direktivets ikraftträdande, olika övergångsbestämmelser när det gällde B-behörighet.[/FONT]

[FONT=&quot]Det nu gällande direktivet (det 3:e i ordningen) trädde i kraft den 19 januari 2013, och detta direktiv ger ytterst små utrymmen för nationella undantag.[/FONT]

[FONT=&quot]Information om olika länders körkort fanns tidigare samlade i en av EU utgiven ”Körkortshandbok”, men har nu ersatts av KOMMISSIONENS BESLUT av den 18 december 2012 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort[FONT=&quot].[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]Kvarstår gör dessutom det faktum att både Genève- och Wienkonventionerna fortfarande gäller.[/FONT]
 
Senast ändrad:
Sv: Liten körkortshistorik

Erindrar mig att man inte behövde körkort i Belgien under åtminstone 60-talet.
 
Tillbaka
Toppen