• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite Ko´la bilder.

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Lite Ko´la bilder.

Sus, vilket format och upplösning har du lagt in dina bilder i.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Lite Ko´la bilder.

Men Sus dom är ju knivskarpa??!! Är det Sigman? Snygga bilder!
Ja det är Sigmat 120-400 stillastående motiv! Efter vårat samtal igår gick jag in o kollade foton. Och de stillastående är bra kan tyvärr inte få bra kort när jag skall använda "hela objektivets längd" o flygande varelse. Fasen jag står i ett dilemma. Vet varken bu eller bä nu.
Ha det braSus
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite Ko´la bilder.

Ja det är Sigmat 120-400 stillastående motiv! Efter vårat samtal igår gick jag in o kollade foton. Och de stillastående är bra kan tyvärr inte få bra kort när jag skall använda "hela objektivets längd" o flygande varelse. Fasen jag står i ett dilemma. Vet varken bu eller bä nu.
Ha det braSus

Hmmm...vilken slutartid har du använt och har du haft på eller av bildstabilisator? Har du använt max zoom på nån bild?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite Ko´la bilder.

Du ligger på gränsen med exponeringstiden vid handhållna bilder utan bildstabilisator. Du bör ligga på en slutartid av minst 1/200s. Kör du med en längre brännvidd ska du ha ännu kortare slutartid. Det vore intressant om du kollade vilken slutartid och brännvidd du har haft på de bilder du upplever som oskarpa.
Bildstabilisatorn (om den fungerar korrekt) gör att du kan gå upp till ungefär ett steg längre slutartid än vad du kan använda utan stabilisator. Sen kan det vara lite olika mellan märkena, jag är ju ingen Canonanvändare, så jag vågar inte säga exakt hur mycket stabilisatorn gör.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Lite Ko´la bilder.

Gäller inte den gamla tesen, 200mm = 1/200 sek 400mm = 1/400 sek
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite Ko´la bilder.

Gäller inte den gamla tesen, 200mm = 1/200 sek 400mm = 1/400 sek

Ja, om du har fullformatssensor! Men jag tror inte Susannes kamera har det. Sensorn är en DX-sensor, alltså bildytan är mindre, ungefär 40%. Den effektiva brännvidden blir då alltså ca 1,5 ggr mer än med fullformatssensor. Alltså måste du gångra den aktuella brännvidden med 1,5 för att få fram det tal vilket slutartiden inte får understiga.
400 mm brännvidd = 400 x 1,5 = 600, alltså kan man inte använda längre slutartiden är 1/600 s. Med bildstabilisator, inte längre än 1/300 s. Man brukar säga att med bildstabilisatorn på kan du förlänga slutartiden med ungefär ett steg.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite Ko´la bilder.

Hmm...Susanne... jag tror trots allt att du har använt för långa slutartider!
Dels får du skakningsoskärpa, dels får du rörelseoskärpa på motivet.
Testa istället med slutartider ner mot 1/1000 s eller kortare, skruva inte upp ISO talet till mer än 500, ta bilder på rörliga motiv mitt på dagen. Prova med och utan stabilisator!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Lite Ko´la bilder.

Hej!
Häftiga bilder, ser ut som de är tagna med 21mm el. 24mm!

/Pilot:)
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Lite Ko´la bilder.

Grönområdet framför husbilarna hägnades in med en tunn tråd och el. Och en morgon fanns korna där. För att de inte ska rymma är frambenen hopbundna så de bara kan ta "tomtesteg".

Här står korna på kö för att dricka och äter upp alla blommorna.

Var? I Sagres, Portugal.
 

Bilagor

  • 1 korna.jpg
    1 korna.jpg
    71,9 KB · Visningar: 1
  • 1 korna 2.jpg
    1 korna 2.jpg
    139 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
Toppen