• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite kajakpyssel...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Off-topic varning :yes:!

Sist jag var ute o paddlade fick jag en chock när jag klev iland och öppnade akterluckan. I skottet flöt hela min fotoutrustning omkring i 2 dm saltvatten...:eek::eek:....

Men som tur var hade jag packat varje fotopryl i vattentäta packsäckar, men det var lite nervöst innan jag hade kollat att dom hade hållt tätt! Ibland slarvar jag och lägger grejerna löst i skotten, som tur var så hade jag inte gjort det den här gången. Jag kommer fortsättningsvis att alltid packa vattentätt!

Det tog ett tag att lokalisera läckan, men det visade sig att plaströret, där wiren går ner till skeddaboxen hade lossnat lite. Lite tätmassa och den verkar vara helt tät nu.

Det är inte helt enkelt att göra nåt inne i skottet, man får ha långa armar och ha tålamod, man når bara in med en arm åt gången...

När jag ändå var igång och greja med kajaken, tänkte jag att åtgärda ett irriterande problem som jag retat mig på sen jag köpte den för 16 år sedan.

Den gick att beställa med kompassfäste, bra tänkte jag då, men det var en idiotkonstruktion. Fästet hade dom sänkt ner på däcket i en fördjupning, och vad händer med en fördjupning på ett kajakdäck...jo det ställer sig vatten där efter första översköljande vågen....:mad:

Jag skruvade loss kompassfästet, och det var ingen vacker syn därunder...
Förmodligen har dom endast använt rostfri maskinskruv, och i saltvatten funkar inte det så bra, det ska vara syrafast.
Skruvhålen var rostiga och vattnet har ätit av glasfibern.

Det blev till att borra upp hålen, låta dom torka ordentligt. Sen fyllde jag hålen med tätmassan som var över sen tätningen av husbilsmarkisen häromdan.

Därefter sågade jag till en passbit i plexi samt en liten stödbit. Borrade upp nya hål för kompassfästet. Skruvade fast med syrafast maskinskruv, dylika muttrar på baksidan. Fyllde skruvhålen med tätmassa så det inte kan komma in vatten.

Men så tyckte jag att det såg lite tomt ut i det gamla "hålet" där kompassfästet tidigare satt, så jag gick in i barnens rum och rotade i deras leksakslådor, och hittade en lagom stor pingvin!:tux2:! Limmade fast fötterna i botten på det gamla "hålet".

Sen var det bara att limma fast den nya plattan och täta runt med tätmassa. Så nu sitter den lilla pingvinen därinne, synd bara att jag inte hade nån enkel LED lampa och lite tråd, det hade varit kul om det hade kunnat lysa därinne. Fast då är det ju problem med att få det helt tätt :wub:...


/Ludde som är nöjd med dagen jobb :cool:

20110623.006.jpg
Fortfarande glad och helt ovetandes...Bilden tagen strax innan jag öppnade akterluckan:eek:


20110718.001.jpg
Kompassfästet "snyggt" nedsänkt men...


20110718.002.jpg
...totalt idiotiskt. En vattensamlare på däck...:(


20110718.003.jpg
Så här såg det ut när jag hade skruvat loss kompassfästet, inte bra.


20110718.004.jpg
Nya plexibiten på plats, kompassen sitter i fästet, ligger nu på däck istället för nedsänkt!


20110718.005.jpg


20110718.006.jpg
Närbild på den nya modifieringen


20110718.007.jpg
Pingvinen inne i huset! :tux2:


20110718.009.jpg
Den sitter fast i fötterna :D
 
Toppen