• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite helgpyssel - handdukstork o Maxxfan

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
För att förbättra torkningen av blöta handdukar har jag ersatt elementet på toaletten med en vattenburen termostatstyrd handdukstork från ALDE.

Så här såg det ut innan

6C994289-B69A-469A-AFE9-F0F82B902E4B.png
(Lånad bild)

Och så här ser det ut efter bytet

CD885DFF-64A0-4B3A-9C34-5E2E41ECBBD3.jpeg

Återstår att dölja de svarta slangarna. (Om någon är intresserad kan jag beskriva mer i detalj hur jag gjorde jobbet.)

Nästa uppgift var att ersätta takluckan i sovutrymmet med en Maxxfan.

Svåraste delen var att få bort den gamla luckan från ovansidan. Började med ett par smörknivar

84A823C0-1977-4D30-A1F4-FB768F50F90C.jpeg

och fortsatte med små träbitar

1592877E-58E3-468E-B4C9-2A70A405473C.jpeg

Sen gick återstående montering relativt lätt.
Elen till fläkten fixade jag genom att ”borra” i taket till en närliggande garderob och gå på elen till TV-antennen. Vid öppning och stängning låter luckan som ett mindre tröskverk, men själva fläkten verkar fungera bra. (Samma här, för den som är intresserad kan jag beskriva jobbet mer i detalj.)

Bilen är en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har tyvärr inga fler bilder men gör ett försök att beskriva i ord.

  • Stäng av värmepannan
  • Sätt en tving om vardera slangen med träbitar som skydd mot slangen
  • Lossa plastlocket på överdelen - 2 skruvar
  • Bänd försiktigt in de 4 plasthakar som håller fast höljet och ta bort höljet
  • Vik fram elementet mot toalettstolen och tappa ur glykolen genom luftskruven
  • Ta bort elementet genom att nypa ihop klämringarna runt slangen och dra dem neråt
  • Täta de gamla hålen med t.ex Tec7
  • Trä i handdukstorken och för upp klämringarna igen
  • Montera väggfästena på torken, för upp den mot väggen och markera på väggen för håltagning
  • Kolla var hålet kommer att komma ut på andra sidan väggen
  • Borra hål
  • Lossa fästena och skruva fast dem med tätning i väggen
  • Skruva fast elementet i fästena
  • Lossa tvingarna lite försiktigt samtidigt som du håller koll på glykolnivån i expansionskärlet
  • Fyll upp expansionskärlet till toppen
  • Öppna luftskruven på elementet stegvis och fyll på glykol efterhand - gick åt 3 liter
  • Starta pannan och njut av värmen
Hoppas det är någotsånär förståeligt.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hur ”borrade” du? Har tänkt montera men har inte löst kabeldragningen.
Mvh Paul
Jag hade turligt nog en lång borr med ”vingmutter” som handtag. Men först borrade jag mig igenom ramen runt luckan med en vanlig borrmaskin. Då det bara är isolering innanför ramen tror jag att man kan göra sig en egen ”borr” genom att använda en metallstång på 6-8 mm som man filar till i änden så att den ser ut som en vanlig skruvmejsel. Bör inte vara något större problem att få till hålet.

Efter det horisontella hålet så borrade jag försiktigt ett nytt hål rakt upp i taket och träffade på den långa borren. Här gäller det att mäta noga.

Kjell
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Praktiskt och trevligt med handdukstorken men sitter inte den i serie med andra element? I så fall stryps ju cirkulationen i hela den slingan när termostaten stänger.
Fast den kanske sitter på ett eget avstick från huvudslingan?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Praktiskt och trevligt med handdukstorken men sitter inte den i serie med andra element? I så fall stryps ju cirkulationen i hela den slingan när termostaten stänger.
Fast den kanske sitter på ett eget avstick från huvudslingan?
Bra fråga! Jag vet inte om den sitter på ett eget avstick eller i serie. Den kan ju också sitta i serie men med ett vanligt ”radiatorkoppel”. Jag kommer inte åt att se hur det ser ut då slangdragningen är gjord i ett tekniskt dubbelgolv.
Om den sitter i serie så är det väl bara att låta termostaten stå på högsta läget eller att ta bort den helt.
Kjell
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag hade turligt nog en lång borr med ”vingmutter” som handtag. Men först borrade jag mig igenom ramen runt luckan med en vanlig borrmaskin. Då det bara är isolering innanför ramen tror jag att man kan göra sig en egen ”borr” genom att använda en metallstång på 6-8 mm som man filar till i änden så att den ser ut som en vanlig skruvmejsel. Bör inte vara något större problem att få till hålet.

Efter det horisontella hålet så borrade jag försiktigt ett nytt hål rakt upp i taket och träffade på den långa borren. Här gäller det att mäta noga.

Kjell

Om man låter borret vara kvar i hålet kan man med en magnet leta upp var man ska borra hålet underifrån
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Elementet ligger i serie med övriga radiatorer och stänger av cirkulationen om termostaten ställs i läge ”0”. Men det är inga problem, det är ju bara att ställa upp termostaten så cirkulerar värmen runt i hela bilen. Vitsen med handdukstorken är ju bl.a att man skall kunna använda den under färd. Antingen genom att köra pannan på gasol eller som i vårt fall genom värmeväxlaren, för att tillgodogöra sig motorvärmen.
Kjell
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack Kjell för att du visade dina projekt. Man blir inspirerad att dra igång de egna projekten. :)
Det finns ett annat knep att lossa luckorna på.
Det är att ta ståltråd eller stark fiskelina och såga sig i genom limmet.
På jobbet "sågar" dom ut bilrutor. Denna tråd är "plast" eller stål och fungerar bra till detta också.
Man kan gå till bilrute-firmorna o fråga om man får ta en bit.:)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för tipset med tråden!

Det finns ju så många andra som visar vad de gör så det är bara att bjuda igen!

Ofta är det ju så att man funderar på att göra något men man kommer inte riktigt till skott. Handdukstorken t.ex har jag funderat på i 3-4 år. Nu när den sitter där så undrar man ju på varför man inte gjorde det för länge sen.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu testat handdukstorken ett par dagar och kan bara säga att jag är mer än nöjd.
Om man har handdukstorken på samma slinga som radiatorerna så kan man koppla in handdukstorken med en sån här

6200D359-9926-4A23-B043-C7544F2BA2AF.png

Då kan man reglera ner temperaturen på handdukstorken utan att störa flödet till radiatorerna i samma slinga. Gummiförbindningen kostar en dryg hundralapp så det är inga stora kostnader.
 
Toppen