• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite flygbilder från norra Halland

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Tidigt i morse, när jag precis satt mig i husbilen för att köra hem från Vårgårda naturfotofestival, ringde min vän som är pilot och sa att han var på G med en tur idag, så det var bara att byta kläder när jag kom hem och köra ner till flygfältet. Lite svårt med motiven idag, det blev mest strandängar och karga öar. Det blev en tur över Kungsbackafjorden och de närliggande naturreservaten. En hel del mer vind den här gången och det i kombination med att man måste koncentrera sig på kamerasökaren samtidigt som piloten försöker gira efter mina önskemål resulterade i rejäl flygsjuka :wub:.....lyckades dock att "bita ihop" och dra djupa andetag men efter vi hade landat klev jag ur och spydde i diket...
Nu hoppas jag att det kommer snö snart, då ska jag upp igen och ta bilder, får väl ta med en spypåse om det blåser mycket då igen......:p:

/Ludde

Flyg 7 okt-07.jpg

Flyg 7 okt-08.jpg

Flyg 7 okt-09.jpg

Flyg 7 okt-10.jpg

Flyg 7 okt-12.jpg

Flyg 7 okt-13.jpg

Flyg 7 okt-15.jpg

Flyg 7 okt-16.jpg

Flyg 7 okt-17.jpg

Flyg 7 okt-20.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Vilket sammanträffande!
Jag såg Hans Strands bilder "Island från ovan" igår och de påminner mycket om dina.

Man behöver alltså inte flyga över Island för att få fantastiska bilder, det går lika bra med Halland.
 

funas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4202
Medlemskap
2024
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Snygga bilder! Vilken höjd är dom tagna på?
Har också erfarenhet av fotograf ombord.
Han var inte lika duktig som du, tre gånger i påsen.
Men det var riktigt kyttigt väder då.
Släpp kameran lite då och då och kolla in horisonten!
Då får gyrona (balansorganen i öronen en chans att ställa in sig).
Ser fram emot nästa serie.

mvh/Börje
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Vilket sammanträffande!
Jag såg Hans Strands bilder "Island från ovan" igår och de påminner mycket om dina.

Man behöver alltså inte flyga över Island för att få fantastiska bilder, det går lika bra med Halland.


Hej! Synd att vi missade varann då, jag pratade med några HBK:are, vet ej dock vilka de var...
Såg du Lars Bygdemarks "Sverige från ovan"? Grymt bra...Strand och Bygdemark hade enligt min mening de bästa föreläsningarna!

/Annette
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Snygga bilder! Vilken höjd är dom tagna på?
Har också erfarenhet av fotograf ombord.
Han var inte lika duktig som du, tre gånger i påsen.
Men det var riktigt kyttigt väder då.
Släpp kameran lite då och då och kolla in horisonten!
Då får gyrona (balansorganen i öronen en chans att ställa in sig).
Ser fram emot nästa serie.

mvh/Börje

Hej Börje!

Tack för komplimangen! Bilderna är tagna på mellan 300 och 500 meter. Jo visst fick jag släppa kameran ibland, missade p.g.a. det några bra bilder. Tyvärr kan jag inte se helt framåt för pilotens hjälm är i vägen, det är en UL trike jag åker med. Han sitter nästan i "knät" på mig, jag sitter någotr högre. Dock är det läckert luftigt runt omkring och enkelt att fota. Han måste dock "lägga" den lite på sidan för att jag ska få bilden rakt neråt, och det är dessa girar som man blir sjuk av...

/Annette
 

funas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4202
Medlemskap
2024
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Hmm!
Det var lite annorlunda.
Förstår att detta är en blåsig upplevelse.
Har flugit "med locket på".
Lite skeptisk till dessa farkoster, men vilket äventyr det måste vara.
Sitt ner och bara följ med i "Stolen", spjärna inte emot, njut!
/Börje
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Tack för tipsen! Jag har varit upp flera gånger i sommar utan att bli sjuk, så jag blev själv förvånad!
Jag var upp en gång med ett vanligt UL plan, men det var svårt att ta bilder eftersom inte rutan gick att öppna. Tyvärr var gasfjädrarna på dörren dåliga dessutom, så jag fick sitta med ena benet och armen ut och hålla upp dörren och kameran i andra handen. Piloten girade så dörren kom neråt för att få bra bilder....:eek: tur man sitter fast i fempunktsbälte...:yes:...

Så jag gillar nog triken mer även om det är mycket kallare!

På bilden syns "min" pilot som tar bilder med sin kompaktkamera!

/Annette
 

Bilagor

  • 20100905.380-2.jpg
    20100905.380-2.jpg
    84,5 KB · Visningar: 3

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Annette!? Var är flygplanet? Jag ser bara lite stålrör och wire. Vad var det för något du flög i egentligen?

Förbryllad Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Här är några bilder på maskinerna! Hade tyvärr inget exteriör bild på UL planet, bara triken. Bilderna där triken är i luften är tagna från UL-planet, det var en ytterst svår uppgift att få en bra luftbild på den, de har olika hastigheter, så det vart en hel del girar för att få till bilderna, ett under att jag inte spydde den gången, men det blåste inte alls så mycket då!
UL= Ultralätt flygplan

20100905.404-2.jpg
Triken

20100905.231-2.jpg
Triken

20100905.189-2.jpg
Triken

20100905.158-2.jpg
UL-planet

20100905.161-2.jpg
UL-planet

20100905.165-2.jpg
Vy mot Fjärås Bräcka och Lygnern från UL-planet

20100905.177-2.jpg
Skuggan av UL-planet
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Nää, och det var väl vetskapen om det som gjorde att jag klarade mig tills jag klev ur....:cool:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Underbara bilder!

Full av beundran dessutom, jag skulle haft fullt upp med att klamra mig fast i en sån bräcklig farkost ;) om nån hade fått upp mig i den överhuvudtaget *L*
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Hej Anette !
Ni flög tydligen på 3-500 meters höjd. Vilken brännvidd körde du med. Kul att veta om man ngn gång skulle få chansen till en himlafärd innan den där sista som förhoppningsvis dröjer.

Hälsn / Peterhttp://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=31864&stc=1&d=1289169242

PS "Bleriot XI, från 1918 DS
 

Bilagor

  • DSC_9332.jpg
    DSC_9332.jpg
    2,9 MB · Visningar: 4

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Yes!

Det var mycket givande! I år var det den bästa festivalen på många år! Både bildvisningarna och fotoutställningen höll mycket hög och jämn klass!

Jag har tidigare använt en 24-70/2,8 till flygfotot, men testade igår en 70-200/2,8 VR.
VR var bra att ha märkte jag, och det var intressant att få spännande utsnitt i landskapet med telet. Körde med 1/1600 dels sekund, bländare blev vad det blev.
ISO 500.
Jag bedömde att intresset för större vyer var ointressant i och med att löven fallit bort.
Problemet är att jag inte kan byta optik under tiden, det finns inte ens plats för ett extra objektiv, och i den vinden öppnar man heller inte gärna huset. Dessutom är risken att man tappar ut något så man ska inte "fippla" med nåt överhuvudtaget när man är uppe i luften.
Idealet vore ett objektiv på 30-200/2,8 med VR....
Jag har en egentillverkad sele för kameran, som jag har på överkroppen. I den sitter ett fäste för kameran, så kameran sitter fast i mig och jag inte riskerar att tappa den.

/Annette
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Lite flygbilder från norra Halland

Det finns massor med foton tagna från luften, mest kyrkor:rolleyes:. Instamatic - dom var ju så bra och behändiga. :twitcy:
 
Toppen