• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lister i luckor med mera

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag har sett att det i princip finns två modeller för att täta utvändiga luckor i husbilen. Den ena, som jag själv har, sitter gummilisten på insidan av luckramen och tätar den inre delen av luckan. Detta innebär att det efter nederbörd och tvätt ofta finns mycket vatten i utrymmet utanför tätningslisten, mellan ram och lucka. Den andra modellen, som oftare finns på mer exklusiva modeller, har två tätningslister som tätar på på insidan av luckan och mot utsidan. På min husbil, som tur är, är skarvarna på luckramarna i övre delen, varför risken för att fukt skall ta sig in mindre. Dock finns det nitar efter hela ramen.

Jag har därför planer på att montera en "yttre" tätningslist. Det finns skåror i luckan som man skulle kunna trä in en list i. Jag har sökt på "saiter" och i kataloger efter en som skulle kunna passa i denna skåra, men har inte hittat någon. Ett annan tanke är att klistra dit självhäftande tätningslister.

Är det någon "där ute" som har en bra lösning på det aktuella problemet eller andra funderingar.

Johan K.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Lister i luckor med mera

Jaha, det verkar vara bara jag som har sådana här funderingar. Det kanske inte finns någon husbil med skarven för luckramen i nederkanten. Det kanske då är ett "icke problem"...

Johan K.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Nej du är inte ensam men jag har heller inte hittat lämplig list.
Giottiline och Itineo har jag sett dessa på men de har en annan profil så de passar inte på min Rapido.
Letar vidare

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Kunde vi vi fram nått som passar på Rapido så vore det bra :)

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Gjorde precis en sån lösning på vår förra bil....en Knaus i det fallet. Det visade sig att originallisten till de större Eriba passade.

Skulle föreslå att du tittar hos några husbilshandlare på bilar som har den lösning du är ute efter och ser om du hittar nåt. Gör du det är det ju sen lätt att få fram listen....

Mvh
Janne A

Toppen