Jag har sett att det i princip finns två modeller för att täta utvändiga luckor i husbilen. Den ena, som jag själv har, sitter gummilisten på insidan av luckramen och tätar den inre delen av luckan. Detta innebär att det efter nederbörd och tvätt ofta finns mycket vatten i utrymmet utanför tätningslisten, mellan ram och lucka. Den andra modellen, som oftare finns på mer exklusiva modeller, har två tätningslister som tätar på på insidan av luckan och mot utsidan. På min husbil, som tur är, är skarvarna på luckramarna i övre delen, varför risken för att fukt skall ta sig in mindre. Dock finns det nitar efter hela ramen.
Jag har därför planer på att montera en "yttre" tätningslist. Det finns skåror i luckan som man skulle kunna trä in en list i. Jag har sökt på "saiter" och i kataloger efter en som skulle kunna passa i denna skåra, men har inte hittat någon. Ett annan tanke är att klistra dit självhäftande tätningslister.
Är det någon "där ute" som har en bra lösning på det aktuella problemet eller andra funderingar.
Johan K.
Jag har därför planer på att montera en "yttre" tätningslist. Det finns skåror i luckan som man skulle kunna trä in en list i. Jag har sökt på "saiter" och i kataloger efter en som skulle kunna passa i denna skåra, men har inte hittat någon. Ett annan tanke är att klistra dit självhäftande tätningslister.
Är det någon "där ute" som har en bra lösning på det aktuella problemet eller andra funderingar.
Johan K.