• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liontron LiFePO4 batteri

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi planerar att genomföra vikt-besparing projekt. Delmoment 1; byta ut vår 2 AMG batterier mot 1 LiFePO4. Då skulle vi spara 40 kg. Jag har hittat tysk-tillverkat batteri Liontron 12,8V, 100Ah. På deras hemsida står det att man inte behöver utföra några andra justeringar i befintligt system bara byta gammalt batteri ut mot deras. Jag undrar om någon har erfarenhet av Liontron märke?
I våran Hb finns batteri charger Nordelletronica NE 186, W300, solpanel 100W, Aldén solar regulator SPS 130.
Tack för alla råd.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag håller med Olof G att man kan spara ytterligare lite genom att slänga ut domkraft. Vi gjorde det för många år sedan och vi faktiskt aldrig hade behov av domkraft. Vi kanske hade ganska mycket tur...
Toppen tänkt... Hur gör ni med försäkringen om ni inte råkat ut för något på en viss tid....?

Detta var rätt nya däck!
 

Bilagor

  • IMG-2753.jpg
    IMG-2753.jpg
    1,9 MB · Visningar: 84
  • IMG-6530.JPG
    IMG-6530.JPG
    1,7 MB · Visningar: 82

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Toppen tänkt... Hur gör ni med försäkringen om ni inte råkat ut för något på en viss tid....?

Detta var rätt nya däck!
Hur många kör runt med reservdäck? väldigt få enligt min uppfattning,har inte haft reservdäck på någon av mina mina bilar dom senaste 15åren,jag ser inte problemet.
Om man skulle få punktering,ring bärgning, montera av däcket ,ta det till däckverkstad, montera tillbaka,kör.
 
F

F.d. 55156

Guest
Jag har idag pratat med Christian på boatoon.com. Han bekräftade det. Nu är det beställd, så vi får se... Under en stund funderade vi om inte 150Ah (det vanliga varianten, ej husbils under passagerastolen variant) skulle vara bättre, men då faller vikt besparing... lite, men ändå. 22 kg mot 14.

Har du fått ditt batteri och hunnit testat det? Hur lång leveranstid var det? Och vad hamnade slutpriset på i SEK?

Ser att energilandet.com säljer dessa batterier. Ett 150 Ah skulle kosta ca 17380 kr.

Blev intresserad av detta batteri. Har försökt hittat något bra märke och har inte kunnat bestämt mig. Tycker det är en djungel att hitta rätt. Men detta verkar ju helt ok. Bra max laddningsström, helt ok garanti och möjligheten att byta ut enstaka celler osv osv. Varit inne på victron men det är lite dyrare kan man säga. :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Har du fått ditt batteri och hunnit testat det? Hur lång leveranstid var det? Och vad hamnade slutpriset på i SEK?

Ser att energilandet.com säljer dessa batterier. Ett 150 Ah skulle kosta ca 17380 kr.

Blev intresserad av detta batteri. Har försökt hittat något bra märke och har inte kunnat bestämt mig. Tycker det är en djungel att hitta rätt. Men detta verkar ju helt ok. Bra max laddningsström, helt ok garanti och möjligheten att byta ut enstaka celler osv osv. Varit inne på victron men det är lite dyrare kan man säga. :)
Hej Mike, jag har inte ännu fått batteriet. Blev lite orolig och kontaktade Mr. Christian G. De skickar via tillverkaren, dvs de har inte batterier i deras butik, och då tar det längre tid. Vi får vänta... Priset som det står på deras hemsida.
 
F

F.d. 55156

Guest
Hej Mike, jag har inte ännu fått batteriet. Blev lite orolig och kontaktade Mr. Christian G. De skickar via tillverkaren, dvs de har inte batterier i deras butik, och då tar det längre tid. Vi får vänta... Priset som det står på deras hemsida.

Ok, priset i eur omvandlat till sek blir ju ca 2400 kr billigare än energilandet.com för det batteri jag kikade på. Det är inga andra kostnader du åkt på alltså. Kanske är värt att beställa från samma ställe som dig då. :)
Antar att moms och sådant är med på priset på hemsidan.
 
F

F.d. 55156

Guest
Rätt, jag tror verkligen på att det är sant vad som står på hemsidorna både från återförsäljaren och tillverkaren. Bägge är i Tyskland. Vi får väl se när ( och om) våran kommer till mig.
Mailade med Boatoon och de sade att det var 5 dagar leveranstid från tyskland. Nu har ju du väntat ganska länge så jag blir lite misstänksam om man skall våga sig på att beställa, eller ta smällen och betala mer och gå via våra svenska återförsäljare. Har du fått något nytt preliminärt datum? Reviews på Boatoon är för det mesta väldigt bra. Någon har gett en 1 av 5 och det för att de inte levererade varorna i tid. Stod att det fanns i lager men tog tydligen väldigt lång tid att få grejerna.
Betalar man via Paypal borde det vara lugnt att avbryta och få igen pengarna om det skulle bli problem.Jag skall maila till dem igen och fråga lite mer. Som sagt, de kanske inte räknar in tillverkningstiden utan bara nämner den tid det tar för paketet att skickas från tyskland till sverige när de väl har batteriet. :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Mailade med Boatoon och de sade att det var 5 dagar leveranstid från tyskland. Nu har ju du väntat ganska länge så jag blir lite misstänksam om man skall våga sig på att beställa, eller ta smällen och betala mer och gå via våra svenska återförsäljare. Har du fått något nytt preliminärt datum? Reviews på Boatoon är för det mesta väldigt bra. Någon har gett en 1 av 5 och det för att de inte levererade varorna i tid. Stod att det fanns i lager men tog tydligen väldigt lång tid att få grejerna.
Betalar man via Paypal borde det vara lugnt att avbryta och få igen pengarna om det skulle bli problem.Jag skall maila till dem igen och fråga lite mer. Som sagt, de kanske inte räknar in tillverkningstiden utan bara nämner den tid det tar för paketet att skickas från tyskland till sverige när de väl har batteriet. :)
Nu idag har jag fått batteriet. Levererat via DHL Freight. Lång leveranstid kan man säga, dock ska det beaktas att: nu är COVID 19 tider, produkten skickas direkt från tillverkaren (inte från butiken - de säger att det som de har hemma säljes direkt), och sist men inte minst var det fel på mitt tel.nummer så fick DHL vänta på uppdaterade papper från butiken i hamnen i Hamburg. Så, om man inte har bråttom så fungerar det. Åtminstone har det gjort för mig.
 
F

F.d. 55156

Guest
Nu idag har jag fått batteriet. Levererat via DHL Freight. Lång leveranstid kan man säga, dock ska det beaktas att: nu är COVID 19 tider, produkten skickas direkt från tillverkaren (inte från butiken - de säger att det som de har hemma säljes direkt), och sist men inte minst var det fel på mitt tel.nummer så fick DHL vänta på uppdaterade papper från butiken i hamnen i Hamburg. Så, om man inte har bråttom så fungerar det. Åtminstone har det gjort för mig.

Stort tack för återkopplingen. Beställde ett idag från dem. Kontaktade dem igen och förklarade att jag behövde batteriet så snabbt som möjligt. De sade att det borde vara hos mig tidigt nästa vecka. Håller tummarna. :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu idag har jag fått batteriet. Levererat via DHL Freight. Lång leveranstid kan man säga, dock ska det beaktas att: nu är COVID 19 tider, produkten skickas direkt från tillverkaren (inte från butiken - de säger att det som de har hemma säljes direkt), och sist men inte minst var det fel på mitt tel.nummer så fick DHL vänta på uppdaterade papper från butiken i hamnen i Hamburg. Så, om man inte har bråttom så fungerar det. Åtminstone har det gjort för mig.


Funderar på att införskaffa samma batterifabrikat som du valde, är du nöjd?
Går det att begränsa batteriets laddningsfunktion via bms:et, eller är allt förinställt och låst?


MVH/Chippen
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Chippen, jag har inte särskild lång erfarenhet med det här batteriet, då det tog tid innan det blev installerat och sedan pga COVID situationen har vi haft ganska begränsat användning av husbilen under sommaren.
Hittills är jag nöjd med Liontron batteri. Om det går att begränsa laddningsfunktion via BMS - tror jag inte. Åtminstone via den app som man laddar ned från Play. Jag har batteriet kopplat via Renogy DCDC 50 booster och om man ändrar i Renogy vilken typ av batteri ska Renogy arbeta med, så skulle detta kunna åstadkommas.
MVH
Janne
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Kollat och jämfört priserna mellan tyska sidor och Energilandet.se och energilandet har sänkt alla sina priser kraftigt jämfört med vad dom hade i somras. Helt klart mer värt att köpa i Sverige om dom kan erbjuda samma pris.

Vi beställde ifrån Energilandet, känns enklare med en svensk återförsäljare ifall det skulle uppstå problem eller om man har några frågor.
Dessutom ville vi undvika leveransproblem i dessa coronatider.

1500w Invertern beställde jag från Amazon, den ska tydligen dyka upp imorgon! Om det stämmer gick det väldigt fort.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi beställde ifrån Energilandet, känns enklare med en svensk återförsäljare ifall det skulle uppstå problem eller om man har några frågor.
Dessutom ville vi undvika leveransproblem i dessa coronatider.

1500w Invertern beställde jag från Amazon, den ska tydligen dyka upp imorgon! Om det stämmer gick det väldigt fort.
Självklart ska man köpa hos svensk återförsäljare om prisskillnaden är inte omotiverat högre. Dessutom undviker man ev. garanti, reparationer etc. Klar fördel är också leveransaspekt som Du påpekar. Jag har haft en del bekymmer med det (beskrivet i mina tidigare inlägg)...
 
Toppen