• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lindströms husvagnar Husbils firma

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Jag beställde en Rapido husbil i februari -11 i köp kontrakt så specifierades vikten till 3700 kg för denna bil med X250 chassiet vilket inte skulle vara något problem. Bilen levererades i maj, dock hade inte alla papper från transportstyrelsen kommit vilket medförde att jag fick åka hem med husbilen och få reg.bevis hemskickade till mig. I alla leveranshandlingar står det 3700 kg, så när jag fick reg.beviset tittade jag inte på detta utan lade det bland bilhandlingarna. I diskussion här på HBK i augusti om uppvägning av husbilar till mer än 3500 kg på detta chassie så framkom att det inte var möjligt, jag skrev att det var konstigt eftersom min husbil var godkänd för 3700kg. Håkan (tack) påtalar då att min husbil inte var typad för 3700 kg, vilket jag då konstaterade efter genomgång av reg.beviset. Jag skickar mail samma kväll till Lindström och påtalar att jag inte fått den husbil jag beställde, de ringde mig omgående nästa morgon och förklarade att det måste vara ett misstag från Rapido, så de skulle beställa nytt CoC intyg och leverera till mig tillsammans med ny ”vikt” plåt.
Två veckor senare (semester) får jag besked att det inte var genomförbart, utan max vikten för detta chassie (2011) var 3500 KG.
På Elmia mässan träffade jag Lindströmshusvagnar och fick fråga om vad jag hade för anspråk på dem, jag framförde att jag ville ha det vi beställt, detta informerades till Rapido (”europa” ansvarig), denna tog med sig uppgiften och försökte lösa detta genom exempelvis byte stötdämpare, fjädring. Detta godkändes inte av bilprovningen och transportstyrelsen.
Det hela slutar med att jag nu fått erbjudande om att de tar tillbaka bilen och jag får en ny till våren med den specifikation jag hade men max 3650 kg (vilket är möjligt på årsmodell 2012) eller lägga den normala summan för Heavy chassit + 150hk motorn. Vem som får ta kostnaden om det blir firman eller Rapido vet inte jag men det viktiga är att jag som konsument inte blir drabbad. Min kontakt person Cissi har gjort ett jättebra jobb för mig, jag vet även att hon har haft hjälp av andra på företaget men för mig är det hon som syns. // Per
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma som tar ansvar även efter köp.

Skönt att se att det finns säljare som tar ansvar även efter leverans.
Vi borde ha en leverantörsbedömning här i klubben där man kan ge ros eller ris med typ 1 till 5 "husbilar" i bedömning av säljföretaget, samt motivering i klartext.
Bra för oss medlemmar samt ställer större krav på säljföretagen om de ska få vara med och göra affärer med oss i framtiden.
Bara en ide, kan det vara något?

mvh Jerry
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma som tar ansvar även efter köp.

Jag är också jättenöjd med Lindströms.
Min Rimor blev ca 2 månader försenad och det kompenserades jag för.
Dom erbjöd sig dessutom att låna ut en begagnad bil då jag planerat att använda den nya bilen innan den hunnit komma!
Dom har även tagit på sig att fixa några småfel utan knot och skött allt annat by the book! Alltid glada och trevliga!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma som tar ansvar även efter köp.

Det är dom goda exempeln som kommer att överleva när vi går mot sämre tider.
 
F

F.d. 50156

Guest
Lindströms husvagnar

Är lite nyfiken på medlemmarnas intryck av denna leverantör:mad:
 
F

F.d. 30211

Guest
Sv: Lindströms husvagnar

Jag tycker dom verkar bra . Vi väntar på en Rapido som vi har besällt hos dom.Vi ska få den i slutet av april! Det ska bli kul MVH Arne o Birgitta Lund
 
F

F.d. 50156

Guest
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma som tar ansvar även efter köp.

Ja du de är inte så noga med vad de levererar. Jag köpte en Rapido 992 med Mercedes chassie våren 2010. På bilagan till beställningen står det 190 HK motor. Får precis som du reg beviset ett tag efter köpet. Har väl köpt 50 bilar genom mitt liv (gammal gubbe) och aldrig haft några problem med att få något annat än det man kommit överens om och faktiskt signerat. Bilen håller inte kvaliteten man kan begära. Skramlig, så att höra på radion samtidigt som man kör glöm det. Lindströms fick fixa lite lampor som lossnade. Dörrar som skramlade fick jag fixa själv. Sommaren 2011 blev vi påkörda på en parkeringsplats i Sirmione i Italien. Den som orsakade skadan hade försvunnit. Vänster bakflygel hade blivit spräckt så vi fick fortsätta med silvertejp. Väl hemma lämnade vi in den och försäkringsbolaget skötte sin del jättefint. När vi sedan tar ut bilen efter vintern för att åter åka söderut ut kommer vi till Mjölby från Järfälla. Då lossnar den flygel som Lindströms monterat och sliter med sig den panel som innehåller nr skylt. Allt detta släpar efter oss på motorvägen. Det var lördag ingen kunde hjälpa till så vi fick åka hem och Lindström gjorde en tillfällig fix så semestern kunde fortsätta. Under den resan lossnade ytterligare lite spotlight i bilen. Myggnätsramen lossnade. Vi började bli ordentligt trött på bilen. Vid hemkomst lämnar vi in den för lagning. Efter någon vecka får vi beskedet att de nya flyglarna var transportskadade. Nu bestämmer vi oss för att byta bil. När vi sedan får beskedet att Rapido har fel på formarna så det kommer att ta 3-4 månader innan de kommer till Sverige. Då ser jag till att skriva ett garanti åtagande som de skriver på.
Byter bilen mot en Frankia och får till min överrakning beskedet att bilen inte har en 190 HK motor utan en 163 Hk. Kopplar in jurist och Lindströms hävdar att det var ett skrivfel där de hade angivit 190 HK och att de aldrig hade kunnat sälja en 992 med 190 hk till det pris jag fick. Till saken hör att Tumbo och PR offererade samma pris som Lindströms för 190 HK. PR ifrågasatte om Lindströms verkligen hade en 190 hk eftersom den var ny.
Alltså trots att Göran på Lindströms talat om att vi hade en 190 HK och att John sade att de trodde det var en 190 blir det ingen gottgörelse. 190 kostade 45 000 mer som de alltså blåst oss på.
Sen kommer nästa problem eftersom de fått reda på att jag bytt bil vill de inte leverera de två panelerna utan Gunn begär 5 000 för dem över telefon. Jag säger att de har ett garantiåtagande som de skrivit på. Då kontrar de med att de hade tänkt byta pga good will och nu vill de ha 12 00 för panelerna. På jurist igen och då har de helt plötsligt fått OK av Rapido att leverera.
Synd att man inte visste mer om dem när man köpte sin första husbil för då hade de aldrig fått affären. Nån mer som har denna erfarenhet av LIndströms?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma som tar ansvar även efter köp.

Ja! Första husbilen köpte vi där. Det blev också den sista.


Bara strul med allt om service och garantireparationer. Inget illa om Rapido. Bara serviceviljan och kunnandet hos firman.

Bytte till Bengt i Ö. Aldrig ett problem med service eller leverans.

Hälsning jyrki
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Det förefaller som man från Lindströms ändå vill ta sitt ansvar och leverera ny bil till kunden utan att detta drabbar denne ekonomiskt. Det är ändå en bra egenskap även om man kan framläsa fler problem kring andra kunder och deras affärer.

Så är det inte alltid kan jag påstå med erfarenhet från annan återförsäljare av annat märke.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Det är ju bättre att ta tunga chassit istället när totalvikten ändå ska överstiga 3500kg.

Med tung chassiet får du ju kraftigare bromsar, hjul, fjädring mm.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Jag har fortfarande bara gott att säga om Lindströms.
I höstas när jag tvättade bilen för vinteruppställningen så upptäckte jag att den ena övre bakre "plastspoilern" hade spruckit.
Mailade Lindströms och frågade om detta, och nu ligger det en ny och väntar på att gratis monteras av dem när våren kommer! :)
 

kim-63

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
2891
Medlemskap
2024
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Har bara gott och säga om Lindströms Vi köpte vår senaste husbil hos dom för ca 3 veckor sedan. Trevliga och kunniga.
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Bara positivt fortfarande, har haft lite små saker som de skött på ett bra sätt.
Bland annat så var papprena från Rapido ej rätt ifyllda som ställde till det vid registreringen (väldigt nitisk person på Trafikstyrelsen), där gjorde Lindströms mycket för att det skulle ordna sig.
// Per
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Inte ger jag ICA beröm för att mjölken inte är sur o inte får de beröm när jag får en i utbyte. Men blir själv sur när inte jag får lev. det jag betalat för.
Länge leve plus. på SVT
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Ja där åkte den glorian på sned. Visar väl svårigheterna att sätta betyg på handlarna, detta är ofta personrelaterat.

Det är ju aldrig svårt att sälja grejer som fungerar. Men när felaktigheter uppstår som i detta fallet så gäller det veta vem man har affär med och inte skylla på vilken man köpt in den felaktiga varan ifrån. Och varför försöka slingra sig för att det "kanske rör sig om flera hundra vagnar":confused:
 
F

F.d. 4204

Guest
Sv: Lindströms husvagnar Husbils firma

Hej!

Vi vill gärna också få en chans att ge vår sida av denna tråkiga historia. Den som är intresserad får gärna läsa eller på annat sätt kontakta oss för mer information kring det som har hänt. Vill vi inte på något sätt "skylla ifrån oss" men vill ändå förtydliga hur vi agerat i ärendet.

Först och främst så har vi alltid haft ett stort förtroende för TV-programmet PLUS. De har alltid, som vi har sett det, lagt fram alla fakta i de reportagen de gör. När såleds vi blev uppringda och de ville komma och göra en intervju med oss, ställde vi gärna upp för vi ville att även vår sida av historien skulle komma fram och vi ansåg att vi gjort vad vi kunnat för att tillmötsgå kunden. PLUS var hos oss och gjorde en 45 min lång intervju där vi fick svara på vad vi gjort för kunden och varför vi inte kunnat åtgärda felet?

Varför kunde vi inte åtgärda felet? Vagnen var hos oss under tre veckor för reparation, under den tiden konstaderades att problemet var mjukvaran. Anledningen till att vi inte kunde åtgärda felet var att den programvaran som Hobby nu har tagit fram helt enkelt inte fanns tillgänglig i Sverige då (detta var i höstas). Fjällkopplingen fungerade varken före eller efter inlämnadet av vagnen. Att det skulle vara mer fel efter inlämnadet var något vi fick höra talas om på TV. VAD det skulle vara för mer fel har vi heller inte fått någon information om från kunden?? Kunden ville trots felet på fjällkopplingen hämta hem sin vagn för den skulle köras upp för vintercamping. Värmen har hela tiden fungerat i vagnen, det som inte har fungerat är fjällkopplingens minne.

Kunden ställde då som krav att vi istället skulle installera en s k Callstart för att avhjälpa detta problem tills programvaran fanns i Sverige. Vi rådfrågade då panntillverkaren Alde för att konstatera att Callstarten skulle fungera som det är tänkt, trots panelens problem med minnet. Vi fick till svar att det skulle fungera. Garantiförfrågan gjordes då till Hobby Fritid i Tenhult som sa ok till detta. Hobby Fritid var också dem som hjälpte oss att få tag i en Återförsäljare i närheten av kundens husvagn som nu stod uppställd på vintercampingen.

När montören ringer kunden för att boka en tid som passar får han veta att han inte kommer bli insläppt i vagnen???? Detta gör det omöjligt för oss att åtgärda problemet. OM montören istället hade fått utföra installationen hade kunden haft en vagn som fungerat precis som den ska under hela vintern, dessutom med möjligheten att via sms starta värmen i husvagnen. Detta är inte standard på Hobby.

Då vi efter detta tyckte att det var svårt att tillmötesgå kunden och eftersom kunden var så missnöjd med sin vagn pga av vinterkopplingen, erbjöd vi honom istället en ny husvagn av 2013 års modell, kostnadsfritt. Kunden anser då att den vagnen vi erbjöd hade fel typ utav köksfläkt varför han inte ville ha den istället. OM kunden hade accepterat detta, anser vi att ärendet hade varit utagert varför anmälan till ARN skulle dras tillbaka och eftersom kunden fått kompensation för felet hade heller PLUS ingen anledning att ta upp ärendet.

Efter erbjudandet om en ny husvagn meddelade vi kunden att vi tycker det är bra att ARN tar upp ärendet som en oberoende part och att vi kommer att följa ARN:s beslut. (Ang de två fall som man hänvisar till i programmet är det ena ca 20 gammalt och det andra fallet avslogs av ARN. Att vi således inte skulle göra som vi skriftligen meddelat både kunden och ARN är otänkbart.)

Vi har under denna processen varit i kontakt med och rådfrågat Konsumentombudsmannen i Bromma, han anser att vi gjort mer än tillräckligt för att tillmötesgå kunden.

All den här informationen gavs i den intervju som PLUS gjorde hos oss. PLUS har sedan valt att HELT klippa bort dem delarna som inte är till fördel för kunden. Man har klippt in svar som inte ens är svar på den frågan som ställs. Vi undrar varför? Vi undrar också varför man inte inväntar svaret från ARN innan man sänder programmet? Ska inte PLUS vara ett objektivt program?

Sedan i mitten på februari finns programvaran tillgänglig för installation. Kunden har erbjudits installation var helst han önskar MEN ingen släpps in i husvagnen.

Tack för ordet!

Vänligen,

John Lindström
 
Toppen