• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LIMSTRUL

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
:confused: :twitcy: Hjälp!
Har försökt varit duktig. Limmade fast småtavlor/ramar i bilen på väggarna där det är klätt med tyg. Nu har vi ju bytt bort bilen och jag tänkte att behålla tavlorna. Men limmet har krupit in i tyget och går ej att pilla bort. Är det någon som har en ide om hur man kan lösa detta? Har försökt med olika typer av rengöring/lösnings medel, typ diskmedel och klädseltvätt. Men icke.
Men måste också tillstå att de har suttit fast bra. Tidigare provade jag med nålar samt med dubbelhäftande tejp. Det fungerade ett tag. Sen var det bara att plockaupp dem och fästa dem igen.

Jag väntar
Frank
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: LIMSTRUL

CRC Bräkleen brukar lösa det mesta, även lim. Hur det går med din tapet kan jag inte svara på men pröva nån stans där det inte syns.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: LIMSTRUL

Vissa limtyper mjuknar av värme så prova försiktigt med en varmluftspistol och med en pincett kanske du kan dra bort limmet, men värm inte för mycket bara.
/Lars
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: LIMSTRUL

Hej Frank!
Normalt löser man lim med samma lim som du limmat med.Kan inte säga vad som händer med din tapet.Förresten vad har du köpt för bil?
MVH Anders B. Partille.:yes:
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: LIMSTRUL

Tack för tipsen. Jag ska ge mig på det i helgen när jag kommit hem.

Jo den nya bilen blev nästan av misstag. Var i kontakt med en husbilsfirma i Landvetter och tittade på en bil. Fick pris av dem dagen därpå. Tyckte att jag fick lite för lite för min bil. Ringde upp Husbilslandet och frågade. Antingen så har jag ett eget övervärde på bilen eller så har du lurat mig när jag köpte bilen. Lugn sa Nisse (försäljaren) och gav mig 100000 bättre inbytespris.
Så jag beställde en Knaus 650 TI MF. Framförallt så blir det en kraftigare maskin. Men det dröjer ett tag till innan leverans. Dom måste visst ha tid på sig att tillverka den också. Och att trycka in extrautrustningen. (Man kan föra upp ett hus på några dagar, men en bil behövs visst månader för)
Vi var ut och provade en likadan för några veckor sedan. Det blir ju en helt annan bil, eftersom den är en halvintergrerad och vi har en hel idag.

Tack och Ha det !
Frank
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: LIMSTRUL

Hej. det där med limmet kan jag tyvärr inte hjälpa dej med, men värmepistol är karnse inte så dumt att prova. Kul det där med ny inköpt bil lycka till, och hoppas att den kommer i tid till våren.
Skogis
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: LIMSTRUL

Jag vet inte om du fixat limstrulet, men här kommer ett till tips.
Kemiskt ren bensin (finns på ICA mm) löser många sorts lim. Dessutom skonsamt mot de flesta material.

Hoppas att det löser sig!
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: LIMSTRUL

Hej hade gammalt golvlim på mina säten i privatbilen provade med en ångmaskin i helgen fungerade bra:yes:
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: LIMSTRUL

Förhoppningvis så är problemet löst!, men hörde ett husmorstips häromdagen på radion......Vinäger, bra till mycket i hushåll och annat.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: LIMSTRUL

:music-icon: Tack för alla tips! :music-icon:

Problemet är borta. Talade om det hela för Kära Hustru när jag kom hem. Hon gick ut och fixade det hela. Nu är det rent och snyggt igen.

Där ser man. Det är bara att rätta in sig i ledet och sätta Kära Hustru på pedistalen. Hon är fantastisk! Det har jag vetat i många år. Men i alla fall.

Hej / Frank :wink:
 
Toppen