• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Limp-mode Fiat Ducato 2.5 tdi -96?

zurmitte

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40953
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en Fiat Ducato -96 som jag köpte förra sommaren. Redan när jag köpte den gick den väldigt ryckigt. Kändes som att det var något skit i systemet, som om bränsletillförseln blockerades på något sätt, och det första jag testade var att byta bränslefilter samt luftfilter. Till och från tändes en helröd lampa på instrumentpanelen (inga symboler på lampan). Det hjälpte lite, men den blev inte bra. Bilen kunde rulla ok i några mil, och sedan började den rycka igen. Därefter köpte jag en bränsletillsats på Mekonomen (Hy-per Diesel Effekt & långtidsbehandling med DPF, EGR rengöring), och det hjälpte ganska bra. Totalt rullade bilen ca 200 mil under augusti, varav ungefär 10 mil efter att jag hade i flaskan med rengöring, och därefter tankade jag den full och ställde av den för vintern.

För en vecka sedan så ställde jag på den och gav mig ut på vägarna igen. De första två milen gick bilen ryckigt på samma sätt som förra året, och varningslampan tändes och släcktes. Därefter slutade bilen helt att rycka. Den går nu riktigt mjukt och fint, och helt utan en enda ryckning på ca 35 mil. Däremot har bilen förlorat kraft. Först fungerade den bra upp till ca 70 km i timmen, och efter ett tag förbättrades det så att det nu går att ligga i 90 km/h. Men det märks att jag inte får full kraft, i uppförsbackar tappar den fart och den röda varningslampan har gått från att blinka i samband med ryckningarna till att lysa konstant. Har så här pass gamla bilar limp-mode, eller är det något som bara finns i nyare motorer?

Är det någon sam har en idé vad jag kan testa? Jag vill dels få tillbaka kraften, och dels släcka varningslampan. Samtidigt vill jag ju såklart att bilen ska gå lika mjukt och fint som den gjort senaste veckan :)

Om ungefär tre veckor är det dags för oss att ge oss ut på en tvåhundramilstur genom Sverige, Tyskland och Polen, och det vore skönt att känna att jag kan lita någorlunda på att ta oss både dit och hem.

Tack på förhand
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.887
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en Fiat Ducato -96 som jag köpte förra sommaren. Redan när jag köpte den gick den väldigt ryckigt. Kändes som att det var något skit i systemet, som om bränsletillförseln blockerades på något sätt, och det första jag testade var att byta bränslefilter samt luftfilter. Till och från tändes en helröd lampa på instrumentpanelen (inga symboler på lampan). Det hjälpte lite, men den blev inte bra. Bilen kunde rulla ok i några mil, och sedan började den rycka igen. Därefter köpte jag en bränsletillsats på Mekonomen (Hy-per Diesel Effekt & långtidsbehandling med DPF, EGR rengöring), och det hjälpte ganska bra. Totalt rullade bilen ca 200 mil under augusti, varav ungefär 10 mil efter att jag hade i flaskan med rengöring, och därefter tankade jag den full och ställde av den för vintern.

För en vecka sedan så ställde jag på den och gav mig ut på vägarna igen. De första två milen gick bilen ryckigt på samma sätt som förra året, och varningslampan tändes och släcktes. Därefter slutade bilen helt att rycka. Den går nu riktigt mjukt och fint, och helt utan en enda ryckning på ca 35 mil. Däremot har bilen förlorat kraft. Först fungerade den bra upp till ca 70 km i timmen, och efter ett tag förbättrades det så att det nu går att ligga i 90 km/h. Men det märks att jag inte får full kraft, i uppförsbackar tappar den fart och den röda varningslampan har gått från att blinka i samband med ryckningarna till att lysa konstant. Har så här pass gamla bilar limp-mode, eller är det något som bara finns i nyare motorer?

Är det någon sam har en idé vad jag kan testa? Jag vill dels få tillbaka kraften, och dels släcka varningslampan. Samtidigt vill jag ju såklart att bilen ska gå lika mjukt och fint som den gjort senaste veckan :)

Om ungefär tre veckor är det dags för oss att ge oss ut på en tvåhundramilstur genom Sverige, Tyskland och Polen, och det vore skönt att känna att jag kan lita någorlunda på att ta oss både dit och hem.

Tack på förhand
Pröva att tömma dieselfiltret på vatten, finns en skruv på undersidan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.887
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är detta något som behöver göras med jämna mellanrum? Tänker att jag kört mindre än 250 mil sedan jag bytte filtret... Eller är det så att det behöver göras ganska tätt just när man haft problem?
Det beror på om du har vatten i tanken, det kan komma med dieseln när du tankar eller av kondens i tanken. Under 250mil går det ju en hel del bränsle igenom filtret, så om det finns något i tanken kan det bli en del. Värt att pröva, det är mycket enkelt.
F.ö. något Limp-Home eller liknande finns inte, om du inte har den sällsynta Cat-modellen, annars är insprutningen helt mekanisk!
 

waldemar

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Vingåker
Hej!
Jag har en Fiat Ducato -96 som jag köpte förra sommaren. Redan när jag köpte den gick den väldigt ryckigt. Kändes som att det var något skit i systemet, som om bränsletillförseln blockerades på något sätt, och det första jag testade var att byta bränslefilter samt luftfilter. Till och från tändes en helröd lampa på instrumentpanelen (inga symboler på lampan). Det hjälpte lite, men den blev inte bra. Bilen kunde rulla ok i några mil, och sedan började den rycka igen. Därefter köpte jag en bränsletillsats på Mekonomen (Hy-per Diesel Effekt & långtidsbehandling med DPF, EGR rengöring), och det hjälpte ganska bra. Totalt rullade bilen ca 200 mil under augusti, varav ungefär 10 mil efter att jag hade i flaskan med rengöring, och därefter tankade jag den full och ställde av den för vintern.

För en vecka sedan så ställde jag på den och gav mig ut på vägarna igen. De första två milen gick bilen ryckigt på samma sätt som förra året, och varningslampan tändes och släcktes. Därefter slutade bilen helt att rycka. Den går nu riktigt mjukt och fint, och helt utan en enda ryckning på ca 35 mil. Däremot har bilen förlorat kraft. Först fungerade den bra upp till ca 70 km i timmen, och efter ett tag förbättrades det så att det nu går att ligga i 90 km/h. Men det märks att jag inte får full kraft, i uppförsbackar tappar den fart och den röda varningslampan har gått från att blinka i samband med ryckningarna till att lysa konstant. Har så här pass gamla bilar limp-mode, eller är det något som bara finns i nyare motorer?

Är det någon sam har en idé vad jag kan testa? Jag vill dels få tillbaka kraften, och dels släcka varningslampan. Samtidigt vill jag ju såklart att bilen ska gå lika mjukt och fint som den gjort senaste veckan :)

Om ungefär tre veckor är det dags för oss att ge oss ut på en tvåhundramilstur genom Sverige, Tyskland och Polen, och det vore skönt att känna att jag kan lita någorlunda på att ta oss både dit och hem.

Tack på förhand
Kan vara återväxt i tanken kolla filtret i tanken hade samma problem bara att göra rent
 
Toppen