• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LILEAD Litium 105Ah

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Generellt tror jag väldigt få skulle vara missnöjda med ett nytt lågpris-LFP.
Men jag reagerar på värden/gränser gällande skydd från bms'et, man stressar cellerna rejält ifall man når dessa gränser, och troligen förkortar man livslängden på cellerna, men troligen tror kunderna att det på nått sätt är tåligare komponenter i ett batteri som "har" dessa marginaler.
Hittar ingen test eller review på just detta batteri, men högst troligt är det EVE 105Ah celler i det.

Hittar ett annat LiLead LFP som felaktigt anges med 110Ah, och som påstås vara ett startbatteri (800A) men det är inte dessa celler skapta att klara.
Samma extrema skyddsgränser här i bms'et som ifall det nås troligen skadar cellerna.
Även undermåliga kablar/installation, men det behöver så klart inte vara samma brist i det du funderar på.

Så med bra övervakning/utrustning på laddningen samt urladdningen och inga långa max.strömsuttag så är det säkert ok för priset.

 

Bilagor

  • 5492-105_lilead_datablad_D105_SV.pdf
    748,8 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Har ett sådant batteri Lilead D105. Saknar bluetooth. Men har inte haft det så länge och nu så står det inne över vintern. Ska byta shunt till Victron eller liknande så man ser en del data in och ut ur batteriet. Shunten jag har nu visar bara läget just nu V och A.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hittade detta på tuben.
Runt 23 minuter in så plockar han isär batteriet.


Inga stora förbättringar, men när man uppgraderar ett batteri, hur kan man utesluta Blåtand, ett måste enligt mej för att ha koll på balans mellan cellerna m.m. istället tullar man på marginalerna för vad cellerna kan hantera.
Men som Per skriver, en smartshunt ökar informationen om batteriets status.

Sen var inslaget av det köpta slaget, han fann inte en enda brist, det är just såna här oprofessionella "tester" som många sväljer med hull o hår.
Så tycker jag som är ett kontrollfreak, jag är skadad :swoon:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tycker att detta batteri ger mer för pengarna.

1671022488796.png
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Generellt tror jag väldigt få skulle vara missnöjda med ett nytt lågpris-LFP.
Men jag reagerar på värden/gränser gällande skydd från bms'et, man stressar cellerna rejält ifall man når dessa gränser, och troligen förkortar man livslängden på cellerna, men troligen tror kunderna att det på nått sätt är tåligare komponenter i ett batteri som "har" dessa marginaler.
Hittar ingen test eller review på just detta batteri, men högst troligt är det EVE 105Ah celler i det.

Hittar ett annat LiLead LFP som felaktigt anges med 110Ah, och som påstås vara ett startbatteri (800A) men det är inte dessa celler skapta att klara.
Samma extrema skyddsgränser här i bms'et som ifall det nås troligen skadar cellerna.
Även undermåliga kablar/installation, men det behöver så klart inte vara samma brist i det du funderar på.

Så med bra övervakning/utrustning på laddningen samt urladdningen och inga långa max.strömsuttag så är det säkert ok för priset.


Drar åt mig öronen och avbeställer detta batteri och lägger på lite och får ett bättre istället.
Känns som man får vad man betalar för.
Tack så mycket för info och video.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker att detta batteri ger mer för pengarna.

Visa bilaga 226110

Mycket bra förslag ifall man får plats med det :msn_thumbup:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eller väljer man detta,samma peng per AH
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Eller väljer man detta,samma peng per AH
Satt just och kollade på det.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Har 2 st litium 100 ah ett år nu fungerar bra .utan blåtand köpte efter tips en victronshunt för kolla. Det var 10 gr kallt igår men det lämnar ström .Har inverter epever 1500 w. Bor södra delen använder bilen året om. https://www.amazon.se/bilbatteri-so...?keywords=litium+100ah&qid=1670878261&sr=8-24
När jag köpte gick jag på priset drop in . Finns samma som går under stolen https://www.amazon.se/bilbatteri-solcellssystem-solcellskit-uppladdningsbart-litiumbatteri/dp/B0BGXGCCT6/ref=sr_1_24?keywords=litium+100ah&qid=1670878261&sr=8-24&th=1
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller väljer man detta,samma peng per AH
10500 kr är inte riktigt "samma peng" som 6700 kr, inte för mig i alla fall.
Om man behöver mer än 105 Ah är det ju intressant dock.
 
Toppen