• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lightroom

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Men nu är du inne på extrema förstoringar. Man tittar ju på bilder på skärm eller stora TV apparater idag. Alternativt A4 eller A3 utskrifter som max. Så egentligen helt ointressant att zooma in på pixelnivå eller t.o.m. förbi.

Lumia bilderna som är med där är också i vissa fall digitalzoomade och sedan neddragna i storlek. Man spara ju inte bilder i 40 megapixel. De andra bilderna är tagna med kameror med optiska zoomer så dessa är ju normalt beskurna optiskt vid fototillfället och sedan ev. väldigt marginellt beskurna och sedan sparade i sin max-storlek. Allt i Lightroom, där endast vitbalansen kanske är justerad. För övrigt väldigt lätt att justera på skärmen på Lumian.

Så som jag skrev, bedöm utifrån hur man tittar på bilderna normalt, alltså på en normal skärm/TV.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Med en högupplöst skärm typ iPad Air ser man garanterat skillnad på bilder tagna med kameror och mobiler.

I appen 500 px finns knappast bilder tagna med Lumia, här är det nog fullformatssensor och kameraoptik som gäller.

image.jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Suck, ger upp som vanligt - diskussionen svajar som en fjällbjörk i stormen Sven. Och jag fick aldrig något svar på vilka bilder som var tagna med vilken kamera. Detta säger ju något - kanske kollades dom aldrig på en Air.

Hoppas ni andra förstått att det finns en mobilkamera som ger bra bilder.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Om du läser inlägg 20 så ser du mitt svar. Orkar tyvärr inte gå igenom hela familjealbumet!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Det var inget svar på någon fråga jag ställt. Själv lägger du upp landskapsbilder en masse men drar dig inte för att undvika diskussionen genom spydighet. Dåligt.

Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lightroom

Vilket käbbel om mobiltelefonkameror!

Som jag uppfattar denna tråd så handlar det om att komplettera sin systemkamera med en kompaktare kamera som är lätt att ta med för att sedan jobba med bilderna från dessa båda kameror i Lightroom. Jag har då lite svårt att förstå hur diskussionen över huvudtaget kan glida in på mobiltelefoner. Tyder inte just Lightroomanvändningen på att kraven kanske är lite större än mobiltelefonens prestationer? Kanske är ett krav på den nya kameran att den skall leverera bilder i RAW där Lightroom kommer till sin rätt?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Lightroom

Frågor som rör trådrubriken:

Vi har sedan länge Photoshop Elements version 9, som nog funkar OK för våra inte alltför avancerade krav. Ofta får man erbjudanden från Adobe att uppdatera / köpa nyare versioner och vi undrar

vore Lightroom ett bättre program än Photoshop?

ger versionen 12 betydligt mer än 9:an?

ska man vid ev köp då först avinstallera den tidigare versionen eller lägger sig den nya helt enkelt över den gamla?

Vi fotar huvudsakligen med systemkameran Canon 600D samt med zoomobjektivet EF 70-200 1:4L på hundutställningar och i naturen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lightroom

Antar att du menar Elements, Photoshop kostar runt 9000. Elements är en nedbantad version av Photoshop riktad till konsumenter.

Jag rekomenderar varmt Lightroom för konsumenter som på ett rationellt och mycket enkelt sätt vill framkalla sina bilder.

Fördelen med att arbeta i Lighroom kontra Elements/Photoshop är att man slipper lagra en massa megabitestinna bildfiler om man vill ha kvar originalet när man ändrat något i bilden, typ beskurit o.s.v.

I Lightroom kan man dessutom ändra många bilder samtidigt om man är nöjd med justeringar på den första och sen vill applicera denna inställing på resten av bilderna.

Det är detta som är det fiffiga i det hela, Lightroom ändrar aldrig något i originalfilen, den skapar helt enkelt en en s.k. katalogfil på nygra ynka kb. I den filen kan programmet läsa vad man gjort för justeringar på bilden, allt från att beskära till att ändra kontrast, ta bort sensordamm m.m. Och man kan backa dessa steg när som helst, även om man stängt programmet emellan. Man sparar aldrig, dessa justeringar lagras kontinuerligt med autosafe.

Sen kommer nästa fantastiska fördel. Om man vill ha bilden till något, t.e.x lägga in nåt här på HBK, eller skicka till någon, då exporterar man bara ut den i den storlek, upplösning, format och filnamn man vill ha, lägger i en mapp. När man sen är klar är det bara att slänga mappen om man nu inte ska spara bilderna till nåt särkilt. Vill man ha nya bilder är det bara att exportera på nytt från Lightroom.

Man kan också mycket enkelt skapa en virtuell kopia av själva bilden. Den tar heller inte någon stor plats. Ibland kan man behöva ha olika inställningar på samma bild. Till exempel så använder jag många bilder till bildvisningar. Dom vill jag ha i formatet 16:9. men den beskärningen vill jag inte ha när jag ska leverera en bild till kund eller andra tillfällen. Då har jag lagt dessa virtuella kopior i mina olika samlingar, som man också skapar i LR.

Man har med LR en mycket bra biblioteksfunktion, där man på ett enkelt sätt katalogiserar sina bilder, man kan tagga för att göra urval.

Själv använder jag Photoshop ytterst sällan trots att jag jobbar som professionell fotograf. 99% av bilderna gör jag klara i LR. Endast om det ska göra särskilda bildmontage, textsättning o.s.v. så använder jag PS.

/Ludde
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Åtminstone för några år sedan kunde man ha olika versioner av samma fotoprogram. Det hände att jag efter en tid gick tillbaka till den tidigare versionen som var mindre krånglig. Ofta är det enklare att behålla ett invant program än att lära sig alla nyheter.

Numera använder jag mig av enklare fotoappar som har betydligt lägre inlärningströskel. Ännu har jag inte hittat någon app som klarar alla funktioner men det är ganska enkelt att växla mellan apparna.

Photoshop finns som app och klarar de vanligaste och enklaste funktionerna men kan naturligtvis inte mäta sig med proffsprogrammet.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Vilket käbbel om mobiltelefonkameror!

Som jag uppfattar denna tråd så handlar det om att komplettera sin systemkamera med en kompaktare kamera som är lätt att ta med för att sedan jobba med bilderna från dessa båda kameror i Lightroom. Jag har då lite svårt att förstå hur diskussionen över huvudtaget kan glida in på mobiltelefoner. Tyder inte just Lightroomanvändningen på att kraven kanske är lite större än mobiltelefonens prestationer? Kanske är ett krav på den nya kameran att den skall leverera bilder i RAW där Lightroom kommer till sin rätt?

Uppskattar du inte korrigering av felaktiga uppgifter och vill, såsom Knarrevik, inte inse att det kommer mobiler som plåtar så bra så att man kan överväga att lämna kompaktkameran därhän, så får det stå för dig. Och Knarreviks ständiga slingriga leder ju alltid till käbbel.

Dessutom kan du mycket väl ha nytta av lightroom och Lumia-bilderna eftersom konceptet bygger på att kunna digitalzooma i efterhand.

Anders
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Tycker nog inte man skall sätta nån RAW stämpel på LR. Det funkar även utmärkt med "vanliga" bilder. Det händer faktiskt att man (jag) medvetet väljer bort RAW.

marunga
 
Toppen