• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lightroom

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej!
Har nu satt mig på skolbänken...framför hemmadatorn.
icon12.gif

Anledningen är att jag investerat i Lightroom 5, och vill lära mig grunderna i detta för mig nya program.
Har hittat en gratis videokurs ihos "Moderskeppet!
icon7.gif

Sök i datorn på "Lightroom"... eller "Moderskeppet" , där kan Du även ladda ner en 30-dagars testversion av "Adobes" olika program i kunskap för fotografer.

Skall även se mej omkring efter en bra kompaktkamera att ha i bröstfickan, som komplement till min systemkamera Nikon D90.

Ha nu en bra dag
Bernt
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Skippa kompakten. Moderna mobiler har bra kameror. Däremot kanske du skall fundera på D90:an. Det har hänt mkt sen dess, och eftersom du har LR så finns mycket att hämta..

/marunga
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Hej!
Har nu satt mig på skolbänken...framför hemmadatorn.
Anledningen är att jag investerat i Lightroom 5, och vill lära mig grunderna i detta för mig nya program.
Har hittat en gratis videokurs ihos "Moderskeppet!
Bernt

Finns även videokurser som appar!
Mycket lärorikt om man vill ha valuta för investeringar i dyra kameror.
Inget för IKEA Knäppa som inte ens kan stava till RAW.

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Här visar man i videoappen hur mycket information det finns även i de mörka partierna i en bild. Det finns alltså ingen anledning att visa kolsvarta solnedgångsbilder om man bara ger sig tid att redigera sina bilder, med Lightroom eller annat bildprogram eller ännu enklare med lämplig app.

image-715693.png


image-719321.png
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Lightroom

Hej!
Använder Du något särskilt tilläggs program för din suveräna HDR bilder, eller klarar kameran detta direkt, isåfall vad använder Du för kamera?
Har själv en Nikon D90 som har gafflingsmöjlighet, men jag är ute efter en kompaktkamera som i stort sett får plats i fickan.

MVH
Bernt
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

De flesta nya kameror har HDR i en eller annan form, även mobiltelefonerna.
Två eller tre bilder är vanligast men det innebär att HDR inte passar till rörliga motiv då viss skuggeffekt uppträder.

Enklast är att använda appar som Snapseed då steglös effekt kan åstadkommas med en bild. Från knappast märkbart till riktigt överdrivet.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Jodå, det börjar komma mobilkameror som duger som alltid-med-fickkamera. Eller egentligen bara en, Nokia Lumia 1020. Man kan t.o.m. digitalzooma i viss mån, speciellt i videoläge men även i de enorma bildfilerna. Bilder nedan tagna i lördags och är delförstoringar:

Anders

WP_20131206_13_13_14_Pro__highres.jpg

WP_20131206_14_18_24_Pro.jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Men nu var det ju inte det som min kommentar gällde. Du påstod att det inte finns mobilkameror som är bra, jag påstod att jodå den finns, Lumia 1020 är bra. Men förstås ej gjord av Apple...

Jag har själv 5 andra kameror inklusive en variant på den du nämnde och detta om kompaktkamera eller mobilkamera har vi ju redan avhandlat tidigare. Och dessutom, Sonyn är ganska svår att ringa med så priskommentaren ganska märklig.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Och inte heller det var vad jag sade. Så vi tar det igen - Nokia Lumia 1020 är den första mobilen som har en så bra kamera så man kan blanda in bilderna tagna med den bland bilder tagna med bra kompakt och systemkameror utan att märka någon direkt skillnad.

Så perfekt att kunna knäppa bra bilder ad hoc när man inte hade tänkt gå ut på fotoexpedition. Och eftersom man långt ifrån alltid har med sig ens en Sony RX100 medan man alltid har med sig mobilen så ett klart lyft.

Förstod du nu vad jag ville säga?

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Jag gav ju redan 2 exempel på Lumia bilder - var inte de ganska OK?

Titta då igenom denna kollektion och säg mig vilka som är med Lumia 1020, vilka med Lumix LX-7 och vilka som är med Sony Nex-6?

2013-12-05--08 BBC Myrkdalen - a set on Flickr

Jag är ingen förespråkare av att plåta sig igenom livet med en mobil, speciellt inte på höjden som man ser alldeles för mycket av, undrar om TV-apparaterna och skärmarna hemma hos alla är uppsatta på höjden också, utan håller med om att man behöver andra kameror också, dock inte nödvändigtvis klumpiga systemkameror.

Nokia skall dock ha full credit för Lumia 1020 och jag, precis som i bildspelet ovan, kommer att plåta en hel del med min.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Jag tror på Lumias princip att skapa en bild på många megapixlar som sedan kan zoomas. Med den principen kan kameratillverkarna undvika dåligt korrigerade långa zoomar.

Det som inte kan jämföras är Lumias lilla optik mot en riktig kameras.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Flickrbilderna är alldeles för små för att bilda sig en uppfattning men bilden nedan är bra för att vara från en mobil.
Antagligen ännu bättre med en kamera med större sensor?

image.jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lightroom

Flickrbilderna är alldeles för små för att bilda sig en uppfattning men bilden nedan är bra för att vara från en mobil.
Antagligen ännu bättre med en kamera med större sensor?

Visa bilaga 79147

Flickrbilderna kan du klicka på och få upp direkt på maxad skärm, jag har 27". Dessutom kan du, om du högerklickar få dom i originalstorlek. Denna bild är dessutom redan digitalzoomad.

Dessutom var inte frågan om en riktig kamera med större sensor är bättre, påstående ditt var att det inte finns någon mobil som tar bra bilder och där har jag visat att jodå, det finns. Sen börjar du prata om pris som om någon skulle köpa en Lumia för att bara ta bilder med.

Det finns alltid en kamera med större sensor så det argumentet håller inte så länge det inte ställs mot storlek. Och en kamera med stor sensor som ligger hemma tar definitivt inte bättre bilder än en Lumia.

Så titta på flickr-bilderna i skärmstorlek och berätta vilka som är tagna med vilken kamera. Inte så lätt va?

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lightroom

Denna är klart skarpare men kan ju vara en tillfällighet?

image.jpg

Vilken kamera i så fall?
 
Toppen