• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 LiFePO4 Laddare - inkoppling

Kurt Hm

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2026
Jag har köpt ett LiFePO4 batteri och en kompatibel laddare till detta batteri.
Jag har en EBL99 och undrar hur jag skall koppla in min nya laddare?
Finns det kanske en säkring för ”original”-230V laddning på EBLen som skall bort, och sedan ansluta den nya laddaren direkt mot batteriet?
(Inte via EBLen)

Bilen är en Fiat från 2011.

Tar du ut den första säkringen från vänster så laddar inte ditt ebl med dess inbyggda 230V-laddare.
Tänk dock på att du även tappar laddning till startbatteriet då den vägen.

Schaudt EBL 119.jpg.opt860x483o0,0s860x483~2.webp

Tack för svaret, Peter
Hur kan jag få med laddningen av startbatteriet, som ju är ett bly/syra, på bästa sätt?
Kanske egen vanlig extern laddare?
Då blir det ju två laddare på 230-intaget…10A i ställplatsens elstolpe. Funkar det tror du?

Det är en lösning, med två separata 230V-laddare.
Beroende på storlek så är det inte ett problem med belastningen på 230V.

Ifall man redan har en dc/dc-laddare som kan spänningstyras monterad mot bobatteriet. Då kan man istället ansluta en 230V-laddare på startbatteriet, när den laddaren startar och spänningen stiger i startbatteriet så börjar dc/dc-laddaren att ladda bobatteriet.

För tillfället har jag ingen dc/dc-laddare, med då förstår jag hur det fungerar.
Kanske kompletterar till den lösningen senare.
Tack!

Tillbaka
Toppen