• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePo4 direkt mot bilgenerator?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om jag skulle byta bodelsbatterier till LiFePo4 batterier i vår bil, går det?

Förutsättningar:
Separat 12v generator som ENDAST är kopplad mot bodelsbatteriet.
(24v generator som laddar chassibatterierna)

Kan man koppla LiFePo4 batterier direkt mot en generator utan att spänningspikar och dyligt pajjar något?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om LFP pakken er stor nok skulle det ikke være noe problem. Det brukes LFP batterier som startbatteri i endel racing biler for å spare vekt. I ditt tilfelle ville jeg ha sørget for å justere laderegulatoren til en spenning som er rundt 14 volt og ikke så høy som 14.5 volt. Problemet kan oppstå hvis regulatoren ikke holder nede spenningen på slutten av ladningen når batteriet ikke lenger tar imot . Tidlige 12V generatorer kunne få spennings runaway om en koblet vekk lasten, og et LFP batteri som oppnår samme spenning som det regulatoren er innstillt på tar ikke imot strøm i motsetning til et blybatteri. Mulig du burde ha et lite blybatteri just for dette. Opplevde selv på 1980 tallet en gang spennings runaway grunnet uttørking av et startbatteri, hvor høy spenning fikk jeg aldri målt men insprøytingen på bensinmotoren ga så mye at motoren stoppet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker att typ av LFP kan spela roll.
Typen "drop-in" har ju inbyggt BMS som kan klippa vid spänningsspik, i.o.f.s positivt.
Vad funderar du på för LFP Micke?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Rent allmänt, dags att byta bodelsbatterier i förebyggande syfte.

För LiFePo4 tänker mig ett system likt Knuts och JAndersB, utan BMS.

Just nu lutar det åt två 6v 435Ah carbon AGM batterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kommer troligen att behålla din pärla i många år till, då blir det billigare med LFP.
Du är ju inte viktkänslig, men den snabba uppladdningen är en stark fördel i ditt fall.

Har du solpaneler idag?
vilken regulator kör du med där?
Kan den ev. användas mellan generator-LFP?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
@PeterK
Jag ser inte att LiFePo4 är konkurrenskraftigt i mitt fall. (undersökt efter trådstart)
1. Pris per Kwh
2. Komplexitet, ta bara din BMS som exempel, osv............
3. Carbon AGM har laddcykler som räcker mycket länge, i mitt fall:
1600 cykler / 1 cykel per dygn / 60 nätter om året = 26 år.
Ok det kommer inte hålla i 26 år, men du förstår poängen.

Under tiden har jag inget extra att oroa mig för,
ingen app,
inget bluetooth,
inte BMS
inte Dc- Dc laddare
Ingen batterimonitor
Inga extra relän

Om jag tolkar datumkoden rätt på mina nuvarande AGM verkar dom tillverkade 2008.
Får jag ut motsvarande ur en ny omgång AGM är jag nöjd.
Om 10 år, vid nästa batteribyte, så kanske det finns en färdigutvecklad batterikemi som är bättre än Carbon AGM.

6v batteri för den nyfikne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har rätt, har man möjlighet att få in sådana rejäla batterier så är de ett starkt alternativ.
Det är uppladdningstiden till 100% på uppemot 20h som jag alltid har fallit på med blybatt, och därmed varit beroende av 230V ca. var tredje dygn.
Det krävs även stor batteribank för att inte dra ur under 50%, men där klarar du dej lätt.
Campingmönstret avgör vad man bör satsa på, anser jag.
 
Toppen