• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga LiFePo4 batteri förvaring

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag har ett LiFePo4 batteri som jag köpte i våras, min husbil står på vinterförvaring utan tillgång till värme.
Någon som vet om det finns någon min temperatur vid långtidsförvaring?.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Sten, så länge du inte laddar ditt LFP-batteri i minusgrader så tar det ingen skada av minusgrader.
De tillverkare som nämner temperaturer brukar skriva temp. ner till -40-50 grader.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
har det ingen självurladdning heller ? så man behöver inte ta av en pol då vid vinterförvaring eller ?
Plocka av anslutningen från en batteripol eliminerar inte batteriets självurladdning, bara den urladdning som annars skulle orsakas av eventuell ”viloström” i anslutna komponenter i bilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Slälvurladdningen (=ett urkopplat batteri) på LiFePO4-celler är mycket låg jämfört med ett bly-batteri som har 5 gånger så hög självurladdning.
Förvaringen skall ej ske 100% laddat, jämfört med ett bly-batteri som ska förvaras/lagras 100% laddat.

MEN ett LiFeSO4-batteri är ett s.k smart batteri så det inbyggda BMS'et drar en liten spänning.
Här skiljer det sig på olika märken/konstruktioner på BMS, vissa dyrare batterier har en strömbrytare utanpå som stänger av batteriet/bms'et helt.
Vissa batteriers BMS går ner i ett stand-by läge där även Blåtandenheten somnar, dessa batterier brukar "vakna" ifall man belastar batteriet.
Det finns fler lösningar, jag skulle fråga leverantören av det aktuella batteriet om dess lagringsegenskaper för att vara helt säker.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svar Peter.
Jag har kontaktat siten som har KEPWORTH LiFePO4 batterier och begärt teknisk.spec för BMS men tyvärr så verkar det vara omöjligt att komma över den trots flera mail.
Kollade deras sida och där får man inte så mycket info.
Tyvärr så är det sällan leverantör/tillverkare svarar korrekt på innehållet i deras batterier. :(
Ibland vet de inte heller egenskaperna på komponenterna i sina produkter.
Ifall du har blåtand i ditt batteri så kan du kolla statusen då och då, då ser du ev. självurladdning den vägen.
 
Toppen