• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lidande hund?!

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Denna tråd heter ju våra husdjur.
Men detta husdjur är ej mitt!
I 3 dagar har jag hört en hund ylat/gråtit från ett hus där jag går förbi,
och idag rann det över för mig skrev en lapp o skulle lägga i brevlådan.
"Er hund ylar hela dagarna i händelse att ni ej visste det Hälsningar från din granne Susanne."
Gick knappt att få i ett rutat papper i den brevlådan full med post eller slarvigt i stoppad post.
Men sådan har ej vår låda sett ut ngn gång.
Hunden står nog i ett garage o ylar tror jag.
Nu ringde jag hyresvärden och vidtalade detta, får nu se om det händer ngt.
Man blir bara förbaskad på sig själv som inte kollade för ngr dagar sedan.
Ikväll skall jag dit o parkera utanför o lyssna om det är mörkt i huset.
Jag anser att en hund som ylar så kan inte trivas.
Och snart så bankar det väl på vår dörr!!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lidande hund?!

Det kan ju vara så att efter som posten inte är bortplockad så kan det ju hänt dom något och det är nog inte helt fel att ringa på och kolla så dom är okay för lite omtanke kan ju inte tolkas som otrevligt .

Om hunden är lämnad ensam (tänkte på en stor posthög )och inte har varken vatten eller mat så kanske den är hungrig törstig och agerar man inte så kanske det tystnar för gott .

Du gör nog inte fel att kolla så alla lever i huset .
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lidande hund?!

Det kan ju vara så att efter som posten inte är bortplockad så kan det ju hänt dom något och det är nog inte helt fel att ringa på och kolla så dom är okay för lite omtanke kan ju inte tolkas som otrevligt .

Om hunden är lämnad ensam (tänkte på en stor posthög )och inte har varken vatten eller mat så kanske den är hungrig törstig och agerar man inte så kanske det tystnar för gott .

Du gör nog inte fel att kolla så alla lever i huset .

Om än det känns fel just nu – fundera över hur det känns om 2 veckor när det visar sig att hundarna blev lämnade åt sitt öde för två veckor sedan – och du kunde ha gjort något åt det…
Jag känner inte till de lokala omständigheterna, men kanske dax att göra nåt???
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Lidande hund?!

Prata med Polisen omedelbart det är ju tecken på att någonting inte är normalt.
Här i Spanien var det en kvinna som hade blivit fast i en hiss i 8 dagar. brevl☺dan full och en hund som ylade. Grannarna larmade polisen. Skall tillägga att hissen är privat i hennes bostad.

Juan
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Lidande hund?!

Han skall få chansen till på förmiddagen(anmäld innan).
Hans hyresvärd som är advokat vill nog inte ha honom där om han vanvårdar djur.
Han skulle ju ringa till honom igår.
Jag åkte dit igår kväll 1 lampa i ett fönster var tänd (timer) men hörde inget lättare o höra när man går själv o då mindre trafik än en fredagskväll.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Lidande hund?!

Igår när jag gick förbi var det en bil där och idag har jag inte vart ute knappt.:(
Sov till klockan 06,00 det var väl för länge har inte vaknat än.
Men i morgon bitti/fm så går jag dit igen.
Återkommer i morgon.
Jag ångrar mig att jag inte gjorde en anmälan istället för att ringa hyresvärden.
Hyresvärden är ej att leka med men han skulle fått en anmälan till./susanne
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lidande hund?!

Även om man är hund kanske man tröttnar när ingen reagera på ylandet eller "nödropen".
Har själv hundar och de ylar eller skäller bara när de vill påkalla uppmärksamhet i någon form.

Synd att du inte har "facit" att redovvisa dvs varför det har blivit tyst?
I alla fall jag, undrar vad som egentligen har hänt. Blödig, ja kanske.:confused:
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Lidande hund?!

i akuta situationer, ring polisen, det är idag lag på att hundar inte får vara ensamma mer än 6 timmar, och polisen har nu befogenhet att ta sig in o ta hand om djuret, vid misstanke om djurplågeri på ett eller annat sätt, ring länsstyrelsen,djurskyddsmyndigheten, de bör komma och kolla upp djurägaren.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Lidande hund?!

Tur att det finns fina medmänniskor som är uppmärksamma och håller koll/anmäler om det finns misstankar om att djur eller människor far illa.

Har själv gjort en anmälan för länge sedan om barn som for illa, skulle aldrig blunda för en sådan sak.

Människor, barn eller vuxna, och djur som inte kan föra sin egen talan är helt utlämnade till omvärlden och det är inte civilkurage att göra något åt det, det är vårt förbannade ansvar!

Hellre en anmälan för mycket än att någon får lida i onödan.

/Ludde
 
Toppen