• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Li batteri i båtaffär!

Sv: Li batteri i båtaffär!

Med nuvarande utvecklingstakt så halveras storleken på 5-10år. Det betyder ju också att priset halveras eftersom materialåtgången halveras, grovt räknat.
Sedan är det bara att extrapolera så långt man vill.....

Men redan nu får du plats med två, uppifrån:)

LiFePO4 suger laddning som en svamp, men FIAT generator borde va kraftigare.
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

Generande att missa att det var kWh, inte wh. Hursomhelst dina 60 kWh motsvarar ca 6 l diesel och att du i en husbil skulle klara dig med ett energiförråd motsvarande 12 l diesel låter inte så troligt
ERIKPER

Tesla klarar 50 mil med sin tvåtonnare med 90 kWh och utvecklingen går snabbt.
Antagligen snabbare än prognoserna.
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

Med nuvarande utvecklingstakt så halveras storleken på 5-10år. Det betyder ju också att priset halveras eftersom materialåtgången halveras, grovt räknat.
Sedan är det bara att extrapolera så långt man vill.....
Det förutsätter att man kommer fram med en ny batteriteknik SAMT att det inte blir som med nuvarande Li dvs 5-10 ggr dyrare än befintlig teknik bara för att vissa egenskaper är bättre än befintliga egenskaper eller hur:D
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

Jag är glad att vi tillhör den sista generationen "miljö-skräpnissar" som fortfarande frossar i äventyret med dieseldrivna fordon även om notan höjs för varje år (ett annat ämne). Li batterier köper oss lite "tid" och ger oss ett magert hopp om framtiden medan framtiden ligger i helt andra energikällor. Solen borde vara den självklara och renaste energikällan, medan alla andra former av elgeneratorer som ska "ladda" våra dödliga Li-batterier är bara en utopi på kort sikt.

Kanske att kvantmekanik "vaknar" till liv på allvar och att en ny Tesla eller Einstein ser dagen, då är vi inne på rätt bana igen... Under tiden får vi väl nöja oss med "konstgjord andning" med Li batterier, och betala överpriser i båtbutiker med mycket annat konstigt under vår levnadstid.

Tacka vet jag vårt granland som hjälper oss under tiden med Li-tänket och vettiga priser, för vi själva är dåligt rustade (eller rent av lata) att ge oss i kast med att försörja oss själva och andra inhemska Li-behövande med konkurrenskraftiga Li-priser.

images.jpeg
Bild: hämtat från Internet
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

Det förutsätter att man kommer fram med en ny batteriteknik SAMT att det inte blir som med nuvarande Li dvs 5-10 ggr dyrare än befintlig teknik bara för att vissa egenskaper är bättre än befintliga egenskaper eller hur:D

Givetvis förutsätter det att tekniken utvecklas men det brukar den göra, eller???

Att de litiumbatterier som passar till husbilar skulle vara 5-10ggr dyrare än vanliga batterier är fel. Mitt gamla agmbatteri 150ah skulle kosta drygt 5000:- att byta. Ett norskt li-batteri i motsvarande storlek, 100ah, kostar 7000:- och håller troligen betydligt längre.
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

En undran bara så här på kvällsqvist.Dom här Li on batterierna som köps i Norge till bra pris:Jag har inte sett nånn länk till inköps ställe,heller är det bra fritt tagit ur luften dessa priser
'
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

Lenken har vært fremme i et par andre tråder, og for en gangs skyld er de norske prisene i nærheten av internasjonale.

Når det gjelder bms i batteripakker så er en ren 12V løsning uten komunikasjon svært billig. En skalerbar for store battrisystemer blir svært mye dyrere enn den lukkede. Enkel kommunikasjon dobler direkte prisen og legger en på can-bus eller Bluetooth blir det fort merkbart på prisen. BMS kan bli dyrere enn selve batteriet!
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

Har du funderat på hur du skall släcka om det batteriet börjar brinna? Alltid vid varje teknikframsteg så kommer där en avigsida. Våra vanliga brandsläckare fungerar tydligen inte. Läs mer här.
AVD – Framtidens släckmedel för litiumbatterier | El-Kretsen

Lith EX släckspray | Brandsläckare, brandvarnare, brandskydd

Var inte det uppe på forumet för någon månad sedan? Och då förklarades det att lifepo4 batterier inte brinner! Länkade till denna film som tydligt visar detta.

https://m.youtube.com/watch?t=20s&v=p21iZVFHEZk
 
Sv: Li batteri i båtaffär!

Vissa har motorvärmare som underlättar livet för LFP batterier under kall årstid, men som sagt AGM duger fortfarande utmärkt som startbatteri!

Storleken avgjorde vårt val av LFP så vi satsade på 2 st. något dyrare hos SKANBATT. Fantastisk bra service!
 
Tillbaka
Toppen