• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lever ni i bilen som ni gör hemma?

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Tja! Vi nyttjar bilen så mycket vi kan. Dubbla toatankar. (Tack Max M) Bättre i bilen oftast än i andra alternativ. Men står vi längre tid på en plats. Ex Playa Carolina där det saknas tömning men finns en bajamaja så nyttjar vi den emellan åt för att kunna förlänga vistelsen.

2013-03-12 15.42.10-3.jpg

Dock snål duschar vi, Vattnet är det största problemet om man inte förflyttar sig ofta. Ibland om man är på ett ställe man gillar får man hushålla med litrarna.

Fisk steker vi inte inne i bilen. Lukten (tror jag) sitter kvar för länge. Men jag har fixat en lösning på det. Gasol grill ute!!! Nästa vecka sätter jag ett gasoluttag på sidan av bilen, så jag kan använda grillen under markisen. Då är även fisken välkommen.

Men precis som Mikael tidigare så ser jag husbilen som en lyxig fotvandring där man slipper gå och ha ryggsäck, samt att man bor som en kung istället för tält och stormkök.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Tja! Vi nyttjar bilen så mycket vi kan. Dubbla toatankar. (Tack Max M) Bättre i bilen oftast än i andra alternativ. Men står vi längre tid på en plats. Ex Playa Carolina där det saknas tömning men finns en bajamaja så nyttjar vi den emellan åt för att kunna förlänga vistelsen.

Visa bilaga 76441

Dock snål duschar vi, Vattnet är det största problemet om man inte förflyttar sig ofta. Ibland om man är på ett ställe man gillar får man hushålla med litrarna.

Fisk steker vi inte inne i bilen. Lukten (tror jag) sitter kvar för länge. Men jag har fixat en lösning på det. Gasol grill ute!!! Nästa vecka sätter jag ett gasoluttag på sidan av bilen, så jag kan använda grillen under markisen. Då är även fisken välkommen.

Men precis som Mikael tidigare så ser jag husbilen som en lyxig fotvandring där man slipper gå och ha ryggsäck, samt att man bor som en kung istället för tält och stormkök.

Även jag har gasoluttag utomhus som jag ämnar ha till "osiga rätter".
Dessutom så gillar jag att göra så mycket som möjligt utomhus , då
det är säsong för det.
Hela vintern är man ju hänvisad till att göra nästan allt inomhus.
Sen kan ju en faktor vara att vi har en kompakt bil :)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Finns det branchregler för "badrum" i husbil?
I hus , har vi BKR (bygg och keramikrådets regler) , dessa
är en garanti för att fuktspärr och dylikt håller måttet.
Det måste ju vara ännu svårare att få det tätt i en husbil som
har väggar som rör sig, en tanke bara :wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Egentlig ingen bransjregel, men de fleste fabrikkene tar tetthet i badet inn under tetthetskontrollene på godkjente verkstader og dekker reparasjonene for å få det tett. Så det er viktig å bruke badet fullt ut de årene garantien gjelder og få kontrollen gjort på rett sted.

Et godt eksempel på dette var en spesiell modell av N+B Flair Life i 1997 hvor plasseringen av duschrummet ikke var heldig og det ble fukt i golvet under duschen. Full nedriving av badet, uttørking og nytt golv pluss nytt duschrum og endel andre deler ble dekket av fabrikkens garanti. Men noen få hadde ikke fått foretatt kontrollene og måtte dekke skaden selv.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Vi utnyttjar verkligen allt, njuter av möjligheterna att kunna byta utsikt och ändå vakna på morgonen med möjlighet till bacon o ägg, nykokt kaffe och sen en dusch om det känns rätt! :yes:
Vår bil är 13 år gammal, men vattenkvalitén jättebra utan bismaker. Toalett som alltid är varm o skön utan konstiga dofter:twitcy:
Det är bara morgontidningen som saknas, men pratar lite mer med frun istället!!
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Lever ni i bilen som ni gör hemma?

Vi använder också allt i bilen, inklusive steker allt gott:)
Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att använda en campingdusch/toilett!
Vi har ofta sett folk i model större husbiler också gå til sanitär byggnaden med hela disken i en balja vilket ju undrer oss lite!
Men alla gör ju på sitt sätt och inget är rätt eller fel - allt ingår i husbilslivets fantastiske värld:wink:
 
Toppen