• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Legobitar i luftvärmen...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Håller på att städa ur husbilen som ska säljas. Barnen har byggt Lego uppe i alkoven. Jag har plockat Legobitar i bilen till förbannelse, verkar aldrig ta slut...:wub:
Uppe i alkoven har det ramlat ner Lego mellan en skiva och ytterväggen, där luften ska komma upp från gasolvärmen, och hur jag än försöker får jag inte upp bitarna. Kan det vara brandfarligt att det ligger lite Legobitar kvar där??
Det har ju trots allt inte hänt nåt hittills...
Jag kan se Legobitar med hjälp av en ficklampa och spegel, men kommer inte åt med något verktyg. Har provat med pincetter, pinne med häftmassa i änden, dammsugaren med påmonterad tunn slang, men dom åker bara längre in...
Annars får jag skruva ner hela skivan, vilket jag inte har någon större lust att göra...
I den nya husbilen är det förbjudet att bygga Lego uppe i alkoven, odisskutabelt...:cool:

/Annette
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Legobitar i luftvärmen...

Det är ingen fara för det enda som händer är att luftflödet minskar till alkoven och att det blir mera flöde på ett annat ställe på den "luftstammen" , det finns säkert en skarvning/T-koppling längre ner och det är ju bara lossa där och pilla ner dom eller om du har en kompressor och blås ner dom .

Alternativt så får nästa ägare lite Lego .
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Legobitar i luftvärmen...

Ett litet tips är att om du har en gas svetspinne hemma eller en lite kraftigare ståltråd typ naj tråd. Bocka ändan på den som en krok så är det lättare att fiska upp dem.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Legobitar i luftvärmen...

Ja, jag har testat grov najtråd, problemet är att det är så trångt att när man efter 20 svordomar äntligen fått en Legobit på kroken, så trillar den av igen när jag försöker fiska upp den...
Plus att jag får nackspärr i kubik av att överhuvudtaget vistas där uppe i alkoven...
Legot får nog ligga kvar...:yes:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Legobitar i luftvärmen...

Du får använda dessa förlorade Legobitar som incitament att inte bygga i nya bilens alkov. Det blir ju uppenbart hur illa det kan gå den gången Emil eller Tilda saknar en bit för att få ett bygge färdigt. "-Där ser ni hur det går när ni bygger uppe i alkoven, den biten hade ni haft nu om ni gjort som jag sa."

Lycka till med nya bilen och dess hämtning.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Legobitar i luftvärmen...

Bara en vinkling av samma problem:
Finns det nåt som gör så ont, som att trampa på en legobit?
Calle
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Legobitar i luftvärmen...

Ja, det finns något som gör mer ont. Det gör förb----t ont att lägga knät på en Legobit. Lägga knät på ett verktyg är inte heller att leka med.

/Annette
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Legobitar i luftvärmen...

Du har två möjligheter.
1. Använd en gripare från biltema art.nr 19-2242.
2. Limma fast en liten träplatta på en lagom lång pinne. Sätt på en liten klick silikon eller liknande, klibba fast plattan med klicken mot legobiten och lyft upp. Om man inte stöter emot något på uppvägen skall det vara problemfritt. Men skulle man missa kan det bli lite kletigt.:rolleyes:
 
Toppen