• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledlist istället för halvljus

F

F.d. 3136

Guest
Testat Biltemas positionsljus((2 ledlister för 590:-vill jag minnas) fram på vår Dukato-2010. Upplevde bara positivt med dessa under våra 450 mil i norra norden i Juli 2012. Tyckte bodelsbatteriet laddades kvickare efter en a två timmars Tv-tittande mm kvällen innan. Leddarna tar bara en Watt per lysdiod mot 55 per halvljus.
Var orolig för att de skulle ge ett bländande möte med oss men till vår glädje är det ett angenämt sken och även tydligt och snyggt.
Enligt Biltemas beskrivning ska det inte vara problem vid besiktning. Nån som har erfarenhet? Mötte bara en husbil med liknande leddar fram under hela resan. Kopplade plusskabeln till nått som går på när tändningläget är på i säkringdosan t.h. i huven, tjuvade på halvljuskabeln på höger halvljus(så ledden släcks vid halvljus i påläge)
och jordkabel varsomhelst med plåt. Kan tänka mig att det"smittar" till kommande år.:yes:
 
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Ledlist istället för halvljus

Testat Biltemas positionsljus((2 ledlister för 590:-vill jag minnas) fram på vår Dukato-2010. Upplevde bara positivt med dessa under våra 450 mil i norra norden i Juli 2012. Tyckte bodelsbatteriet laddades kvickare efter en a två timmars Tv-tittande mm kvällen innan. Leddarna tar bara en Watt per lysdiod mot 55 per halvljus.
Var orolig för att de skulle ge ett bländande möte med oss men till vår glädje är det ett angenämt sken och även tydligt och snyggt.
Enligt Biltemas beskrivning ska det inte vara problem vid besiktning. Nån som har erfarenhet? Mötte bara en husbil med liknande leddar fram under hela resan. Kopplade plusskabeln till nått som går på när tändningläget är på i säkringdosan t.h. i huven, tjuvade på halvljuskabeln på höger halvljus(så ledden släcks vid halvljus i påläge)
och jordkabel varsomhelst med plåt. Kan tänka mig att det"smittar" till kommande år.:yes:
OK Jag ger mig , här är bilder hoppas jag. Fästet fastskruvat med en vass typ av skruv så du slipper förborra . Plasten är tjock ca 3-4 mm så bygeln sitter bra o passformen på bredden som en "smeck". Kablagets kopplingsdon lyckades jag pressa mellan "gälarna" i plasten utan att ha sönder dessa, kanske behövs lite fönvärme vid kall väderlek. Vinkeln på leddlisterna blir runt 45 grader så de syns bra även sidledes så man syns i en T-korsning. Kan vara livräddande då man ju ser ganska begränsat i sida jämfört med personbilens sidsikt. Lycka till !
 

Bilagor

  • 2012.07 fyra dagar och 08 138.JPG
    2012.07 fyra dagar och 08 138.JPG
    1,3 MB · Visningar: 7
  • 2012.07 fyra dagar och 08 139.JPG
    2012.07 fyra dagar och 08 139.JPG
    1,3 MB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Ledlist istället för halvljus

På äldre bilar utan DRL i typgodkännandet måste parkeringsljus lysa tillsammans med LED belysning typ Biltema enl trafikverket. De hade en krystad men logisk förklaring till detta.
Hilding
 
Toppen