• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LEDköksbelysningsombyggnad

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har testat lite med att "bygga om" köksbelysningen till LED och jag använde mej av den LEDstripesen som var 600 dioder/5 meter så den är dubbelt så tät med dioder som normalt och jag tog dessutom lite högre Kelvin vilket innebär att det inte blir så gult .

Armaturen har en 18 watts lysrör och jag tejpade på 2 slingor med 50 cm och jag gjorde inte åverkarn på armaturen utan lysröret är kvar och jag skall bara skaffa en originalbrytare för det var uttag för 3 brytare samt så kommer jag dra en separat plus och minus till LEDbelysningen via brytaren så får frun välja belysning när hon kockar ;) :) LED , Lysrör eller båda 2 .
Bilderna visar eller on man får dom på rad :

LED
LED.JPG


Lysrör
lysrör.JPG


LED och Lysrör
LEDochLysrör.JPG


WEll Well så här blev det lite test monterat och jag skall kolla strömåtgångsskillnaden sedan .
Sen skall jag bara ha tag i en sådan strömbrytare och den hade inbyggnadsmått 6,8mm*19mm.
strömbrytare.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: LEDköksbelysningsombyggnad

Jag har testat lite med att "bygga om" köksbelysningen till LED och jag använde mej av den LEDstripesen som var 600 dioder/5 meter så den är dubbelt så tät med dioder som normalt och jag tog dessutom lite högre Kelvin vilket innebär att det inte blir så gult .
Det ser ju ut som att du får bättre belysning med dioderna.
Jag förstod inte vad det var för lysdiodlister som du pratade om. Har du nån länk till var man kan få tag i dom?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: LEDköksbelysningsombyggnad

Det finns också två medlemmar som säljer olika LED-ljuskällor med rabbatterat pris till medlemmar. Dessa återfinns under Företagsforum (som dock bara är öppet för medlemmar).
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: LEDköksbelysningsombyggnad

hej bengt-åke det ser bra ut ,jag koplade in en ledremsa på 5meter lyste upp hela storarumet det blev krit vitt och föngerade jättebra med dimmern ,jag klipte av en bit stoppade in den i en slang fyllde med silikon i ändarna stoppade ner i fiskdammen det har lyst ca 2veckor man ser fiskarna fint, nu väntar jag bara tills jag får bilen så jag kan montera under och i lådor mvh håkan,r
 
Toppen