• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LED i bodelen - utan att tappa i ljusstyrka

F

F.d. 6270

Guest
Bytte till LEDar i hela bodelen (Bürstner I 710), men jagade rätt på de ljusstarkaste LEDar med varmvitt ljus som fanns att uppbringa, resultatet blev (upplevt) bättre ljus än med halogen.

Hittade inte riktigt allt jag ville ha i Sverige så det mesta kommer direkt från Asien och USA.

Mina 11 st. halogen MR11/GU4 10W med bakstift (utan reflektor) bytte jag ut mot SMD 9 cluster, då reflektorn i lamphuset är fristående och i metall, fick jag vidga öppningen med en Dremel för att få in LEDen, LEDarna är på 90 lumen.

Mina 8 st. halogen MR11/GU4 10W med sidostift (utan reflektor) bytte jag ut mot SMD 9 platta, LEDarna är på 90 lumen.

Taklampan med halogen MR16/GU5 35W (reflektor) bytte jag ut mot en SMD MR16 4.6 watt LED på 160 lumen.

Mina 4 st. läslampor halogen MR11/GU4 10W (reflektor) bytte jag mot MR11 CREE LEDar på 120 lumen, de var lite längre än original så jag fick lägga en liten gummilist runt kanten innan jag skruvade på armaturlocket.

I garaget bytte jag ut lampan mot en LED SMD kallvit stipe på 2 meter infälld i en teaklist i taket.

I bodelen ligger motsvarande 8 meter LED SMD varmvit stripe ca. 5 cm ovanför golvet infälld i list kopplat till en 12 volts dimmer som ger ett behagligt bakgrundsljus alternativt lyser upp hela golvet.

LED stripes har 60 st. SMD LEDar per meter.

Mycket jobb men resultatet blev bra och mycket strömsnålt. :D
 
Toppen