• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF ett sätt att bli friskare!

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Har tagit intryck av trådarna om LCHF.
Finns mycket om detta på nätet och kanske ännu fler förståsigpåare.
Till min fråga, vem eller var skall jag ta mina råd och matrecept från?
Måste få ngt trovärdigt svar här, eftersom jag utkämpar en daglig "strid"
med min andra hälft om detta.

Mvh
Fincan
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Jag kom på sjukus med galle-betännelse/infeksjon,som jag blev
av med vid hjälp utav kraftig intravenös medisinering.Dom fann
ut at jag har 3 stora stenar i gallen,so gjorde att jag fick besvär.
Har ont imellanåt när sten sätter seg fast.Har fått beskjed att
låta bli fett.

Ottar
Precis, de flesta läkarna säger så. Men vad som händer då är att du kommer att få ännu mer stenar då din galla inte får arbeta. Sedan när du äter en del fet mat får du ännu större problem.

Jag har inga stenar kvar nu, de sista som var måste ha "slipats" ned så att de till slut kommit ut naturliga vägen. Det är också enda tipset jag kan ge. Att äta fett i den mängd att du inte får problem. Sedan försöka öka på det hela tiden i långsam takt så att du slipper problemen med de stenarna du redan har och samtidigt få i dig det livsnödvändiga fettet.

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Enligt min livskamrat är är öl, vin och sprit kolhydrater.
Hennes proffesion är biomedicinsk analytiker.
Rätt eller fel?
Mvh Krister. :D

Det är det som är LDL, HDL och triglycerider i mitt första inlägg.

De normaliseras om de är onormala från början. LDL kan hoppa lite första tiden.

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Har tagit intryck av trådarna om LCHF.
Finns mycket om detta på nätet och kanske ännu fler förståsigpåare.
Till min fråga, vem eller var skall jag ta mina råd och matrecept från?
Måste få ngt trovärdigt svar här, eftersom jag utkämpar en daglig "strid"
med min andra hälft om detta.

Mvh
Fincan

SirMcLain och sacce har gett bra tips här ovan.

Det behövs inte så mycket. Det viktiga i korthet är:
Sluta helst helt med läsk, saft, juice, öl och mjöl (speciellt) vetemjöl.

Minska betydligt (eller ta bort helt) potatis, bröd, ris.
Det mesta (helst alla) kolhydrater du får i dig skall alltså vara från grönsaker.
Var inte rädd för fett, det kan man varken få för mycket av eller bli fet av (om man inte blandar fettet med för mycket kh vill säga)
Sedan är det bara att äta dig mätt och belåten och vänta tills du blir hungrig nästa gång och gör om samma sak igen (d.v.s. att äta dig mätt och belåten).

Trovärdigt?
Här är en definition av LCHF: En trygg LCHF-definition | Kostdoktorn.se
En bok jag tycker är mycket trovärdig är, Vilhjalmur Stefansson en polarforskare och etnolog som i början av 1900-talet bodde med indianer och framförallt inuiter under 12 år och hans berättelse om hur alla åt och hur de mådde. Hur europeerna började må bra när de fick inuitkosten och hur inuiterna började må sämre av den europeiska kosten m.m.
Här om honom, se punkt 9: Vilhjalmur Stefansson - Wikipedia, the free encyclopedia

Om du beskriver mer vad du menar med trovärdigt kanske jag kan hjälpa dig mer.
Jag håller med om att det finns alldeles för mycket konstigheter om LCHF nu när det blivit så populärt. Alla kallar allting för LCHF trots att det inte är det.
Kostdoktorn Andreas Eenfeldt är försiktig men bra. Annika Dalqvist också. Sten Sture Skaldeman är ju den som har mycket praktisk erfarenhet så en bok av honom är aldrig fel.

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Här ett litet utdrag från ett inlägg jag skrev i en annan tråd. Jag tycker den gör mer nytta här (har däremot ingen aning om varför det blir så liten text på punkt-listan):

  • Det vi äter skall/kan inte vara dåligt för våra tänder. Vi måste äta så att vi har kvar våra tänder under hela våra (långa) liv, utan att behöva borsta dem. Där försvinner bl.a. "medelhavskosten" och frukt (i mer än små mängder) som något som kan vara bra för oss.
  • Alla som har diabetes typ 2, blir oändligt mycket bättre och de allra flesta blir helt bra från den av sjukvården obotliga sjukdomen genom att minska/ta bort kolhydrater. Det är väldigt få läkare/dietister eller sjuksköterskor om (även om det blivit lite bättre på senare år). Det är mycket enkelt att bevisa för blodsockret börjar omgående sjunka och har man inte för svår diabetes är man under gränsvärdet på maximalt några dagar och har alltså inte denna sjukdom längre (så länge man håller sig borta från kolhydraterna).
  • Jappe hade ett bra exempel också med sin förbättrade KOL vilket jag antar att jag kan skriva om eftersom han själv skrivit ett inlägg om det här på forumet. Det är också en obotlig sjukdom enligt experter.
  • Man kan inte bli fet av att äta fett och protein (utan tillskott av för mycket kolhydrater som höjer blodsockret och därmed ser till att fettinlagring öht kan ske). Lika lätt det att bevisa.
/Mats
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Ang gallsten så är det ofta kontentan av en snabb eller stor viktnedgång snarare än viktminskningsmetod. :)

/Lovisa (viktopererad sedan sept-03)
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Hej
Jag har några frågor "Inte mer än ca 20g kolhydrater/dag. Kan man äta "obegränsat" med grönsaker?
Hur vet jag hur många kolhydrater jag äter via grönsaker?
Har 2 LCHF tidningar som gör att man står som en åsna mellan 2 hötappar, Den ena sägar att du ska äta fett, Typ: 1dl grädde i maten, Den andra säger att man ska vara försiktig med fett o mejeriprodukter? Sen står det oxå att beroende på .Vilken LCHF- metod man väljer, Finns det flera?Ska man äta fler kolhydrater om man tex promenerar 40-60 min varje dag eller behöver man inte det? Blir det kanske snabbare viktminskning om man inte äter flera kolhydrater om man "tränar"? Många frågor, men är helt novis,

Hälsningar
Gun
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Hej
Jag har några frågor "Inte mer än ca 20g kolhydrater/dag. Kan man äta "obegränsat" med grönsaker?
Hur vet jag hur många kolhydrater jag äter via grönsaker?
Har 2 LCHF tidningar som gör att man står som en åsna mellan 2 hötappar, Den ena sägar att du ska äta fett, Typ: 1dl grädde i maten, Den andra säger att man ska vara försiktig med fett o mejeriprodukter? Sen står det oxå att beroende på .Vilken LCHF- metod man väljer, Finns det flera?Ska man äta fler kolhydrater om man tex promenerar 40-60 min varje dag eller behöver man inte det? Blir det kanske snabbare viktminskning om man inte äter flera kolhydrater om man "tränar"? Många frågor, men är helt novis,

Hälsningar
Gun

Här är en tabell över hur mycket kolhydrater olika livsmedel innehåller.
Kolhydrater tabell
//W
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Hej
Hur vet jag hur många kolhydrater jag äter via grönsaker?
Har 2 LCHF tidningar som gör att man står som en åsna mellan 2 hötappar, Den ena sägar att du ska äta fett, Typ: 1dl grädde i maten, Den andra säger att man ska vara försiktig med fett o mejeriprodukter? Sen står det oxå att beroende på .Vilken LCHF- metod man väljer, Finns det flera?Ska man äta fler kolhydrater om man tex promenerar 40-60 min varje dag eller behöver man inte det? Blir det kanske snabbare viktminskning om man inte äter flera kolhydrater om man "tränar"? Många frågor, men är helt novis,

Hälsningar
Gun

Det är mycket irriterande att det är så många människor som utnyttjar namnet LCHF utan att ens veta vad det handlar om.
Här är definitionen av LCHF: En trygg LCHF-definition | Kostdoktorn

Det är i stort sett bara vatten i grönsaker. Det är i snitt ca 3g kolhydrater/100g för grönsaker vilket innebär att om du äter 1 kg grönsaker får du i dig ca 30g kolhydrater. Det är svårt för de flesta att få i sig så mycket grönsaker.

Jag vet inte vilken den 2:a tidningen är men om det är någon LCHFare som pratar om att begränsa fett så vet de inte vad LCHF är. Jag hjälper ofta lite "svårare fall" och där ber jag dem att (nästan) överdriva fettintaget.

Det finns väldigt mycket som talar för att vi skall hålla intaget av kolhydrater lågt, men samtidigt är det väldigt individuellt så det är svårt att säga exakt.

Man går inte ner fortare i vikt om man motionerar då man äter LCHF. Men det är ju nyttigt av många andra skäl att motionera. Tänk bara på att de första 2-6 veckorna kan man orka mindre. Det går över och jag tror man skall lyssna på de signalerna och inte förta sig då utan bara vänta ut att det börjar kännas bättre.

/Mats
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Hej
Tack Mats för dina svar, Jag ska titta på länken oxå:)

Mvh
Gun
 
Toppen