• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF ett sätt att bli friskare!

M

MatsFo

Guest
Hej,

Jag tycker egentligen inte om att vara ny på ett forum och inte kunna tillföra något. Jag har nästan ingen erfarenhet av husbilar mer än 20 års hyra några veckor om året. Bilar vet jag inte mycket mer om än att tanka, fylla på spolarvätska, åka till däckfirman 2ggr/år för att byta däck samt på service då och då....

Men jag kan ganska mycket om LCHF. Så för de som är intresserade/nyfikna så kan jag (och även förhoppningsvis andra kunniga som redan finns i detta forum) svara på de flesta av era frågor ni har om det.

Jag har hjälpt mig själv först och sedan drygt 500 personer med att bli friskare med hjälp av LCHF. Först var det bara överviktiga/diabetiker typ 2 jag hjälpte men efter hand då det började bli lite större än bara mig själv så upptäckte jag att många blev friska av många sjukdomar de hade utöver de sjukdomar de från början kom till mig för.
Till en början kändes lite för bra för att vara sant.

Men om man då tänker till lite naturligt så skall vi människor, precis som alla djur, faktiskt inte vara sjuka så är det ju egentligen precis tvärtom. Det är den felaktiga kosten som gör oss sjuka. När vi sedan börjar äta det vi människor är gjorda för att äta så försvinner sjukdomarna, svårare än så är det inte och det känns väldigt naturligt.

Här nedan skriver jag nu bara ned en del av de sjukdomar jag själv sett blivit mycket förbättrade i samtliga fall (d.v.s. jag har inte sett någon som inte blivit förbättrad).
Jag är också mycket medveten om att jag i en del fall inte blir trodd, och kanske av andra verkar mer eller mindre tokig. Men som jag säger till alla andra, det är bara att prova själv så får ni se. Dessutom kommer säkert en del LCHFare här spontant att tala om att jag har rätt.

Ett utdrag av sjukdomar där alla jag hjälpt fått det mycket bättre eller blivit helt bra:
  • Övervikt och undervikt (observera att man alltid skall äta sig ordentligt mätt)
  • Diabetes typ 2
  • Migrän.
  • Allergi och astma.
  • Hudproblem, psoriasis, akne, eksem.
  • Ledproblem och reumatism.
  • IBS, dålig mage. Halsbränna m.m.
  • Normaliserat blodtryck.
  • Normaliserade triglycerider, blodsocker, HDL (och LDL, ibland efter ett tag).
Tror jag slutar där så länge.

Så om ni har någon av ovanstående sjukdomar eller är rädd för att få dem eller har någon annan sjukdom för den delen, så tycker jag verkligen att ni för er egen skull skall börja läsa på om LCHF.


OBS! Vore tacksam om all kritik och ifrågasättande av LCHF (som det ju finns en hel del av) togs i annan tråd. Är ni kritiska eller ifrågasättande till LCHF och/eller det jag skrivit så starta en ny tråd så kan vi diskutera det där. Här får det gärna bara vara erfarenheter och nyfikna frågor. Tack.


Så ni som har frågor eller vill tala om era erfarenheter är det bara att skriva på här så jag får känna mig lite nyttig då jag snart kommer med alla mina husbilsfrågor :)

Det är inte alltid helt enkelt att börja äta LCHF så mitt grundtips är alltid att börja med att läsa på så att man inser att det är naturligt och vad vi faktiskt skall äta. Då blir det mycket lättare att komma igenom ev. svårigheter och risken att man ger upp minskar avsevärt.

Tack för ordet!

/Mats F*rsenberg (* är istället för ett "o" och bara för att jag inte vill vara sökbar överallt på internet men för att de som vill av er skall kunna googla för att se vad jag är för en "kuf" som kommer med LCHF-råd.)
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Du kan känna dig hjärtligt välkommen och du tillför verkligen mycket till detta forum!

Tack!

Jappe

Tack, då gör jag verkligen det :)

Kan inte du skriva lite kort om alla dina förbättringar efter 3 månader på LCHF? Eller vet alla härinne det redan?

/Mats
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Den stora förändringen gäller blodtrycket. Blodtryckspillret tog jag bort på eget bevåg! Jag har numera samma blodtryck som för femtio år sedan, faktiskt ofta lägre än 120/80 vid en puls på 70! Helt fantastiskt! Sensationellt!!

Att gå ner 2 kg i månaden är ingen som helst konst! Jag har inte ätit så här god vardagsmat på decennier! Sockersuget försvann på bara några dagar!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53081

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Har ätit LCHF i fyra år och mår underbart bra. Har gått ned 16 kg och fått ordning på min oroliga mage. Förkylning vet jag knappt vad det är längre. Mina värden vid hälsokontroll är perfekta.
Har inte själv varit så sjuk men jag vill undvika att bli som min far. Han fick diabetes vid 50 och sedan kom den ena komplikationen efter den andra. Fick ta bort tå efter tå. Njurarna pajade, osv. Nu är jag 61 och frisk som en nötskrika.
Det tänker jag fortsätta att vara. Därför äter jag LCHF.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Jag har en fråga om den goda och användbara majonäsen. Den innehåller ju mest rapsolja. Hur är förhållandet mellan omega 3 och omega 6 i den oljan? Det sägs ju att vegetabiliska oljor innehåller för mycket omega 6.

Kan jag med gott samvete använda majonäs till vardags?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Tack för ditt inlägg. Har provat en lätt variant på LCHF med gott resultat. Undviker onödigt socker såsom saft godis osv. Ersätter potatis med grönsaker. Kollar att varorna har hyfsat låg kolhydratnivå. Tar gärna en promenad. 10 kg viktminskning var ju enkelt på detta sätt.
/sören
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Vad är LCHF för dom som inte ska ha fett grundat tex Gallebesvär ?:confused:

Ottar
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Jag har en fråga om den goda och användbara majonäsen. Den innehåller ju mest rapsolja. Hur är förhållandet mellan omega 3 och omega 6 i den oljan? Det sägs ju att vegetabiliska oljor innehåller för mycket omega 6.

Kan jag med gott samvete använda majonäs till vardags?

Jag skulle vilja säga JA på den frågan, men man kanske inte skall äta det i stora mängder varje dag.
Det är ju så att det går mycket diskussioner ifall vi överhuvudtaget kan tillgodogöra oss mer än en liten del av vegetabiliskt Omega-3. I så fall "faller" alla oljor om det är så, men det är omöjligt att veta.
Men äter du något annat med mycket Omega-3 i så är det ju inget problem, det är ju totalen som räknas.

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Vad är LCHF för dom som inte ska ha fett grundat tex Gallebesvär ?:confused:

Ottar

Jag vet ju inte vad du har för gallbesvär, men en kortversion av Jappes bra länk är att man får gallstenar av att äta fel.
Då man sedan börjar äta rätt (mer fett) börjar gallan att arbeta och då vill den föra ut alla stenar och inga nya bildas. Om man då har någon stor sten kan man få väldigt ont (så blev det för mig) men den försvann den naturliga vägen i alla fall.

Men du kan ju ha andra gallbesvär och måste då försöka förklara dem så kan jag (kanske svara).

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Tack för ditt inlägg. Har provat en lätt variant på LCHF med gott resultat. Undviker onödigt socker såsom saft godis osv. Ersätter potatis med grönsaker. Kollar att varorna har hyfsat låg kolhydratnivå. Tar gärna en promenad. 10 kg viktminskning var ju enkelt på detta sätt.
/sören

Det är ju precis så det räcker för de flesta och har man inte behövt banta förut så är det lätt.
Lika lätt är det för överviktiga barn och ungdomar. De har aldrig hunnit börja banta så styr man dem rätt med ganska enkla medel så försvinner deras övervikt lika lätt som din.

/Mats
 
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Har ingen av er LCHFare märkt att ni behöver gå på toaletten mer sällan och att "avfallet" är mindre och nästan ingen lukt?

Kanske känsligt ämne möjligen, vet ju inte än hur ni husbilsfolk är ;-)
Men det är en av de vanligare förändringen jag hör talas om.

Ganska praktisk förändring med tanke på storleken på toalett-tanken i husbilen...

/Mats
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Hade förr när jag åt kolhydrater mycket besvär med gallan. Fick till slut operera bort gallblåsan. Efter att jag började med LCHF och äter mycket mättat fet inga besvär med gallan. Ångrar dock att jag lät sjukvården skära bort gallblåsan.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Om man då har någon stor sten kan man få väldigt ont (så blev det för mig) men den försvann den naturliga vägen i alla fall.
Men du kan ju ha andra gallbesvär och måste då försöka förklara dem så kan jag (kanske svara).
/Mats

Jag kom på sjukus med galle-betännelse/infeksjon,som jag blev
av med vid hjälp utav kraftig intravenös medisinering.Dom fann
ut at jag har 3 stora stenar i gallen,so gjorde att jag fick besvär.
Har ont imellanåt när sten sätter seg fast.Har fått beskjed att
låta bli fett.

Ottar
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

Hej.
Hur är det med hög kolesterolhalt och lchf ?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF ett sätt att bli friskare!

När jag under en kort tid provade LCHF så märkte jag att magen producerade mindre mängd bajs. Om det luktade mindre tänkte jag inte på.

Alkohol är, så vitt jag förstår, kemiskt sett en kolhydrat. Men när den kommer in i kroppen så verkar den inte så. Här tar levern hand den och bryter den, i två steg, till ättika som sen tas om hand av musklerna som bränsle. Det innebär att blodsockernivån inte höjs och då behövs det inte något insulinpåslag. Under tiden som levern arbetar med alkoholen så pyttsar den inte så mycket glykos till blodet som normalt. En diabetiker kan därför få blodsockerfall.

(Jag hoppas att jag har återgett dessa fakta korrekt, i annat fall så raderar jag texten så ingen blir lurad av felaktiga fakta!)
 
Toppen