• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF-are, läs även detta!

F

F.d. 2621

Guest
Till Jappe må man rikta ett stort tack för hur han ledde många av oss in på denna sunda bana. Jag köper det mesta, det funkar på många sätt och jag är glad att jag på denna ålderns höst med begynnande åldersdiabetes och annat kommit kloka saker på spåren!

MEN - det finns alltid ett sådant - ingen kedja är starkare än den svagaste länken, och det är nu mitt nödrop skallar högt. Det går ju inte att hitta ett tillräckligt gott BRÖD inom denna kostmodell!

Jag har prövat alla recept, i alla kända böcker kring denna "rörelse". You name it and I tried it - men det är för dåligt! Torrt, smaklöst, smuligt, går knappt att skära, möglar inom ett dygn, inte ens hundarna gillar det osv osv! Jag har redan gjort av med stora pengar på böcker, nya mixar, brödformar, alla kända fröblandningar och annat.

Var finns den felande länken??? Upplys mig!

PS Just nu står en form i ugnen med ett julbröd - inte helt bokstavstroget med romindränkta russin och annat, men vad gör man?!?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Enkelt! Skippa bröd överhuvudtaget! Lägg gott pålägg på en tallrik och ät på ett civiliserat sätt med bestick och inte med fingrarna!

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Ja, det var ju en skön själs bekännelse - det finns nog inget riktigt gott bröd inom LCHF-världen, som kan mäta sig med alla de goda brödsorterna man under åren har vant sig vid! Det var det jag befarade, och det som man tydligen ska utgå ifrån. Inget problen i och för sig om man håller sig till övriga grundregler.

Och det får nog bli den modellen för mig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Jappe vet mycket väl att det går att få tag på gott bröd som har lågt innehåll av kolhydrater. Men han vill inte dela med sig den spjuvern.
:)
Här finns det, och du kan också se i vilka affärer det finns.

CarbZone - Low Carb, LCHF, GI

((W
 
F

F.d. 50015

Guest
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Svärdottern är LCHF-are och bakar detta bröd vilket jag tycker är jättegott!
Hälsn. Ann
(icke LCHF-are)

Lchf-bröd
Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fibrex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor
Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Gör så här
Mixa alla nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.
Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Jappe vet mycket väl att det går att få tag på gott bröd som har lågt innehåll av kolhydrater. Men han vill inte dela med sig den spjuvern.
:)
Här finns det, och du kan också se i vilka affärer det finns.

CarbZone - Low Carb, LCHF, GI

((W

Här är det inte fråga om spjuveri! Kvalitén på detta relativt dyra lågkolhydratbröd gör att jag anar ugglor i degen! Jag har läst en del om fusket i den här branschen!

Så är det!

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Ja, det där receptet går under beteckningen "Mumsigt lchf-bröd". Jag har prövat det och vaierat det en del, men det är och förblir torrt, smaklöst, smuligt och trist. Bättre förslag behövs - eller så ska man som Jappe säger - skippa bröd helt och hållet! Jag lutar åt det hållet och tänker fortsätta äta vanligt, GOTT bröd och koncentrera mig på att hålla de övriga grundreglerna.

Ett gott, riktigt LCHF-bröd är ännu inte uppfunnet! Så är det bara!
 
Senast redigerad av en moderator:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Ja, det där receptet går under beteckningen "Mumsigt lchf-bröd". Jag har prövat det och vaierat det en del, men det är och förblir torrt, smaklöst, smuligt och trist. Bättre förslag behövs - eller så ska man som Jappe säger - skippa bröd helt och hållet! Jag lutar åt det hållet och tänker fortsätta äta vanligt, GOTT bröd och koncentrera mig på att hålla de övriga grundreglerna.

Ett gott, riktigt LCHF-bröd är ännu inte uppfunnet! Så är det bara!

Det blir aldrig tørt når jeg bager dette brød, og efter at jeg fik det svenske brødkrydderi , blev det bare mums :yes:
 
H

hianders

Guest
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Kan inte låta bli att ge mig in i LCHF-tråden ang bröd. Håller nog med Jappe, skippa brödet ö h t om man inte får fram alternativ som är godtagbara. Kan det bero på hur man bakar, d v s jäser ordentligt och låter degen vila?

Påminner mig lite om att man inom vegetariska kretsar förr skulle få fram substitut för t e x varmkorv och leverpastej, kanske med soja som bas istället. Original är original, kopior kan aldrig (nästan) bli lika bra.

Är inte knäckebröd som bakat på dinkel godkänt av LCHFare?

Inger/fru hianders
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Jag är en brödoman, men har efter ca 2 veckor lyckats avstå allt bröd. Har dock
nu fått ett återfall efter att mitt kolosterol stigit,som jag förmodar pga lchf kosten.
Därför slängde jag in handduken o har börjat äta som vanligt igen.
Kanske lika bra eftersom jag nu har 320 mils körning framför mig genom Europa
vilket antagligen innebär att lchf kosten under denna tid kan vara svår att nå.
MEN, under dessa 14 dgrr som jag gick på lchf kosten,gick jag ner i vikt,samt humöret
mer på topp.Nackdelar som sagt,kolesterolet samt trögre mage.

Mvh
Fincan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Komplettera frukost eller lunch med coleslaw så löser du problemet trög mage.
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Har du trög mage så använd linfrö i maten. Inte många kolhydrater i dem!
Kruskakli är också bra. Vissrligen innehåller det mer kolhydrater men passerr tarmarna opåverkat.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Komplettera frukost eller lunch med coleslaw så löser du problemet trög mage.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-are, läs även detta!

t igen.
Kanske lika bra eftersom jag nu har 320 mils körning framför mig genom Europa
vilket antagligen innebär att lchf kosten under denna tid kan vara svår att nå.
Mvh
Fincan

Jag förstår inte problemet!

Det är ingen konst att hitta LCHF-mat utanför Sverige! Låt bli potatis, ris, pasta och bröd bara!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Croissanter kan man leva utan och friterade cykelringar borde inte vara så svårt att låta bli heller! Vad är friterade cykelringar?

Jappe
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Croissanter kan man leva utan och friterade cykelringar borde inte vara så svårt att låta bli heller! Vad är friterade cykelringar?

Jappe

Ja du har kanske rätt,dock tillhör dem mina favoriter,men men får väl göra ett försök när jag väl anlänt. Cykelringarna är calamares,citron o friterat,mums.
Fincan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-are, läs även detta!

LCHF-varianten:

Bläckfiskringar LCHF style

Ingredienser: Bläckfiskringar, Torkad chili (eller färsk), vitlök, salt och peppar, olja, smör och ost.

Häll olja i pannan och klicka i lite smör, ta sedan kryddorna allt efter egen smak.
Låt kryddorna fräsa tills smöret har smält och pannan är het.
Lägg i bläckfiskringarna och stek dom någon minut på varje sida.
Nu hyvlar du ost över ringarna och låter den smälta så att ringarna täcks med ost, vänd ringarna i osten och kryddorna några gånger så att dom blir som panerade av ost och kryddor.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF-are, läs även detta!

Jag tror ni menar churros. Spanjorernas frukost med tjock chokolad eller kaffe!

Jyrki
 
Toppen