• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem LCD Display

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Har en Calira 200 controllpanel där alla funktioner fungerar men problemet är att bokstäver och symboler gör sig i det närmaste osynliga och oläsbara
med ojämna mellanrum ibland en dag sen kan den funka en månad.
Återställer genom att lossa panelen och rycker ut alla kontakter återställer sen funkar den ett tag men väldigt irriterande då det alltid händer igen.
Kabe vill naturligtvis sälja en ny för 8000 kr enl dom enda lösningen
Någon som har en billigare lösning på problemet eller vad felet kan vara den blir ju som ny efter att displayens 12 poliga kontakt varit ur en stund.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om hela displayen bleknar så kan det bero på:
Låg spänning till display.
För varmt
För kallt

Att den fungerar ett tag tyder för mig på ett komponentproblem som gör att spänningen sjunker med tiden. Kan bli jobbigt att hitta rätt komponent som felar. Kylspray kan vara en sak att testa med. Hittar man komponentfelet så är nästa problem att byta. Nästan allt är ytmonterat och ytmonterade komponenter är inte lätt att löda loss och dit igen utan specialgrejor och dito kompetens.

Att Kabe föreslår byte är inte så konstigt. Det är det avgjort snabbaste sättet att fixa felet. Fick ett råd en gång när jag höll på med reparation av elektronik: "Försök inte mäta dig till var felet är. Byt komponenter tills det funkar. Det är snabbaste sättet (och därmed billigaste) att få prylen hel igen".

MVH
Hans
 
Senast ändrad:
Toppen