• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Latrintömning Uppsala?

H

hianders

Guest
Vi pratade med folk i Uppsala igår om var man kan tömma latrintanken och det finns praktiskt taget inga ställen förutom om man tar in på någon av campingarna. Vägverket har ju knappt någon rastplats i närheten av Uppsala där man kan tömma. Möjligtvis vid E4 söder Uppsala om man kommer från Stockholms-hållet. Norrut får man fara länge innan man kommer till en rastplats av någon form.

Har Uppsala-borna något tips?

Vi har ju bott i Uppsala i tjugotalet år och upplevde även då att man inte satsade speciellt på vägfarande turism. Tråkigt!

hianders/Inger & Hasse

Kjell Gladh

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
9627
Medlemskap
2025
Sv: Latrintömning Uppsala?

På E4 norr om Uppsala finns en rastplats i vardera körriktningen som har latrintömning. Är inte så säker på avståndet, men kanske en dryg mil norr om Uppsala. De heter Torsberget och Tre Ängar.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Det funkar bra att hitta tömningsställen för latrin om man har filen med vägverkets tömningsställen i GPS:en tycker jag. Om man tex. åker norrut från Stockholm så är första tömningsstället efter 57 km vid Mora sterna, nästa 82 km Tre ängar osv. Har för mig att Knarrevik har lagt upp filen under "POIs till GPS"

Uppsalaanders

FD HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Strax söder om Uppsala i norrgående riktning finns rastplats Mora Stenar. (En av sveriges finaste rastplatser). Där kan man tömma toa-kassett. Tömning av fast tank har jag ingen aning om det finns i hela uppland.

F

F.d. 25203

Guest

Vilken typ av latrintömning är det där?

Jag har en husbil med fast tank, och när man ska tömma letar man upp listan på latrintömningsplatser. man åker till första och upptäcker att de är av typen latrinställ som på bilden. Man åker vidare till nästa. Samma elendä där med. Man åker vidare och snart har hela dan gått. men samma skit även där. man blir arg letar upp närmaste skogsväg, problemet löst.

Men det är inte så det ska vara. varför bygger man latrinställ när vissa husbilar och bussar måste ha brunn. Bygger man brunn så kan alla tömma.

Och varför uppges inte om tömningsplatsen har brunn eller latrinställ

Bilagor

• latrinställ.jpg
    latrinställ.jpg
    38,4 KB · Visningar: 369

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag förstår inte problemet? Det är väl bara att ha en tank med eller utan hjul och gå några vändor.

Tex.
Vattentank med hjul - Biltema

Går betydligt fortare än att åka runt och leta efter rätt tömningsställen.

Vi tömmer oftast även gråvattnet genom att använda toaletten som tömningstank för att slippa leta upp ytterligare ett ställe.

F

F.d. 25203

Guest

Ja jag har 400 liter gråvatten och 100 liter latrin i fasta tankar. Tömmes med luftventil fullfart eller inget. 80 mm tömningsrör. jag skulle inte vilja stå där med en liten dunk, när frun trycker på tömningsknappen. :cool:

Turistbussarna borde ha samma problem. Så tips om latrintömning för fasta tankar uppskattas.

Bilagor

• IMG_0693.JPG
    IMG_0693.JPG
    2,6 MB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
Toppen