• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latmanstvätt

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Nu har vi regn i BORÅS så då ville jag prova (JAPPES Tvätt)
Ut och spruta såpa (Hoppas att ingen halkar sta)
I morgon får ni svar på resultatet:mcride::mcride:
Hasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Latmanstvätt

Hasse! För att detta ska fungera bra, så räcker det inte med bara regn! Det måste blåsa rejält också! I och för sig skulle ju ett kraftigt regn med tunga droppat kunna ge tillräcklig mekanisk påverkan.

Väntar spänt på resultatet! Hoppas det går bra! Skulle regnet upphöra innan bilen är färdigtvättad, så riskerar ni att bilen får samma teckning som en zebra. Lycka till!

Jappe
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Latmanstvätt

Spruta såpa på bilen när det regnar så sköter väder och vind resten:mcride:
Måste också blåsa enligt Jappe
JAPPES förslag
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Latmanstvätt

Denna gigantiska jättevärldssensation beskrivs urförligt i tråden: Nu är det GRINIGT. Sök på GRINIGT!

jAPPE
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Latmanstvätt

Regnet lurade oss.Fläkten hade ingen fart.Men hittade ingen Zebra,Måste gå till djurparken för där VET jag att det finns sådana..
Med andra ord ingen skillnad.:mcride::mcride::mcride:
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Latmanstvätt

Hej
Köp en bensindriven lövblås så får du kraftig blåst
mvh deicer
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Latmanstvätt

Amatörer! :)

Fick lära mig detta av en från Bästkusten.
Det ska naturligtvis appliceras när man är ute å kör bilen.
Ute och kör - börjar regna rejält - stanna och hepå lämpligt miljövänligt medel - starta och kör vidare - upprepas vid behov! :)
Vips så är bilen ren - så enkelt är det. :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Latmanstvätt

Metoden kräver rejält oväder (storm och ösregn) för att resultatet ska bli bra! Jag har också märkt att det är skillnad på såpa och såpa, provade en gång en billig såpa, fungerade dåligt. Det ska vara Grummes grönsåpa, ingenting annat. Dessutom bör såpan blandas med vatten (c:a 1/3) för bästa resultat.

Här i Stenungsund har det inte varit något ordentligt oväder på länge, så i dag har jag faktiskt tänkt tvätta husbilen på det gamla vanliga jobbiga sättet.

Patrics metod härovan verkar också bra. Jag har haft tanken men aldrig provat praktiskt.

Jappe
 
Senast ändrad:

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Latmanstvätt

:confused:Nu börjar jag förstå ett och annat,:confused: Här uppe och ute vid Storsand (ligger vid havet) blåser det alltid, reng förekommer rätt ofta också, våran husbil är ofta ren o fin :twitcy::twitcy::twitcy: måste vara "Jappes biltvätt " in natura,
Har däremot inte vågat spruta på såpa då börjar väl hela havet att skumma :angel:
Hälsningar från ett "blåshål" i Hälsingland.
Lennart
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Latmanstvätt

Ett sätt att få bilen ren är ju att ta ut sin fru när det ösregnar och ställa henne en bit ifrån husbilen, sedan förarga henne riktigt ordentligt och ställa in henne mot husbilen och längsamt föra henne runt bilen med hennes ansikte mot densamma. Skulle hon kugna ner sig under akten så gäller det ju bara att förarga henne igen tills varvet är fullbordat. Eventuella svavelrester försvinner nog så småningom.

Var får jag allt ifrån? Nu får jag väl hela "stimmet" på mig. Den var dålig, ber om ursäkt för detta!

Jappe
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Latmanstvätt

Så klart använde jag GRUMMES såpa.
Jag har ju läst ditt tipps,tyvärr blåste det inte.
Lövblås var en bra ide:wub::wub::mcride:
 
Toppen