• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastvikt vid permanentboende

Lykke

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Grums
Halloj, hoppas jag skriver i rätt ämnesforum.
Två vuxna och liten vovve, med planer att bo permanent I husbil. Vi kommer vara i värmen på vintern och sommaren i Sverige. Så massa vinterutrustning är inte aktuell. Vad behöver man i lastvikt, mellan tummen och pekfinger? Det skiljer ju enormt på lastvikt mellan olika bilar i samma storlek...tänkte jag kunde krympa min sökning om jag gar någon hum om hur mycket man kan tänkas behöva. Kommer inte att släpa på massa hushållsmaskiner och så...tips någon? Vad har ni? Vad önskar ni ni kunde ta med? Tack på förhand
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När vi bytte husvagn en gång i tiden, vägde jag allt som jag tog ut i den nya vagnen.
Detta var hushållartiklar, tallrikar, bestick redskap.
= 100kg.

Sedan kommer käder och skor, vilket naturligtvis är otroligt individuellt, vad är "nödvändigt".
Du kunde väga de kläder och skor som du ser att ni behöver.
En del pyssel, ja, men en droppe i den stora oceanen att flytta ut i husbil permanent.

Skall det tas med cyklar, verktyg, stolar, bord, grill, vattenslang, hinkar, dunkar?
Glöm inte att räkna in maten i kylskåp och skafferi.

Siktar ni på en 3,5 tons bil, eller är ni beredda att gå högre i totalvikt?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har behövt en lastvikt på c:a 700kg när vi övervintrat i Spanien så mellan 700-1000kg behövs minst enligt min erfarenhet. Vi har ju några permanentboende i husbil i klubben så de svarar säkert med sina erfarenheter.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Ja du ,allt är väldigt personligt. Vi bor året runt i våran Le Voyageur med en lastvikt på 450 kg. I denna vikt ska 200 kg vatten vara.
Vi har allt vi behöver i klädväg, verktyg , möbler osv. Inkl cyklar. Med allt fulltankat så har vi en övervikt på 120 kg. Med halv vattentank så klarar ju nästan vikten.
Så allt beror på hur mycket onödigt man behöver. Man kommer att rensa efterhand.
Alltid för mycket kläder,då man nästan alltid är i värmen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inte under 500 kg lastvikt om den ska vara praktisk användbar, vi utnyttjar ca600 kg när bilen är fullastad inkl. vatten/ diesel.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi ar bott i husbil sedan 2011 och det är en hel del år nu. Vår husbil är en Dethleffs från 2008 och en halvintegrerad femtonnare. Har kört med en del övervikt en del år och det utan problem. Nu har vi plockat ut en hel del som vi har upptäckt att vi inte har använt på en del år och det finns det mycket kvar av. Mycket sådant som kan kallas "bra att ha". Men det mesta av det har inte använts på många år. Ett tips är lägg ut allt på marken som ni tror att ni ska behöva och ta bort hälften. Gör det en gång till och ta bort häften igen så kommer ni nog ner till vad som behövs.
Men kopplingar till vatten och olika elsladdar och kopplingar till det ska ni inte ta bort. Kan man inte få för mycket av.
I köket har jag med mig det jag anser jag behöver för att laga den mat som jag vill ha. Det betyder tre kastruller av olika storlek, tre stekjärn med olika storlek med teflonbeläggning. Jag lagar all mat inne i husbilen. Gillar inte att grilla samt att laga mat utomhus. Varför ska jag släpa mat in och ut vilket jag tycker är jobbigt. Men vi beställer en del mat från UBER -EAAT när vi är i Portugal.
För övrigt har vår husbil nu rullar snart 30 000 tusen mil sedan 2008 när vi köpte den.
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi bor inte permanent men jag lever med pressen av att "det som hör till husbilen ska vara i husbilen"....

På semesterresa nyttjar vi våra 1000 kg lastvikt till fullo, då har vi två vuxna utöver kläder och personligt, "allt som hör till husbilen", 150L vatten, 22kg gasol, 120L diesel, tom toa, tom gråvattentank och två stycken 26kg cyklar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tänk på att allt som sitter på bilen inte ingår i tjänstevikten, t.ex. markis, cykelställ, extra batteri mm. Allt sådant inkräktar på lastvikten.
Alltså: Väg bilen!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk på att allt som sitter på bilen inte ingår i tjänstevikten, t.ex. markis, cykelställ, extra batteri mm. Allt sådant inkräktar på lastvikten.
Alltså: Väg bilen!
Ja i vissa fall, det beror på flera faktorer, jag kanske missat några.

Privatimport med utrustning kan få lägre lastvikt på pappret då bilen vägs vid reg.besiktning.

Sidoimport behöver ej vägas om utan kan använda original viktuppgifter, här kan det fela p.g.a eftermonterad extrautrustning.

Är extrautrustning monterad vid fabriken så stämmer den uppgivna lastvikten i många fall.

Saknar bilen all form av extrautrustning så stämmer lastvikten i många fall.

Men att väga är att veta :cool:
 
Toppen