• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

F

F.d. 2128

Guest
Är på gång att ta A-kort och har börjat leta efter en lastramp för utvändig montering till vår Bürstner 747. En "riktig" MC väger ca 200 kg och konstruktionen måste klara av den belastningen. Husbilen har en lastkapacitet på drygt 900 kg, så totalt är det ok. Är det någon som har tips till mig?

/Henrik
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

Den lastramp jag har till min Bürstner t 727G är AL-KO AMC lastbärare och har en maximal belastning på 150kg. Frågan är om det finns någon fabrikstillverkad ramp som tål högre belastning.
En annan fråga är hur bilens stabilitet påverkas av en ramp på 50kg + 200kg ytterligare vikt en bit bakom ett redan rätt bra överhäng bakom bakaxeln.
 
F

F.d. 11362

Guest
Sv: Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

Jag har en Kabe Travler med AL_KO chassi precis som du skriver så väger rampen 40 - 45 kg + MC som väger 100 - 110 kg. Jag känner att det finns tyngd där bak,, + överhänget så blir det lite lättare fram...Du får nog skaffa lättare MC mvh. Edling:mcride:
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

Jag har ett på en Burstner 710 av märket Reisemobilteknik , Hartmut Fiedler det är godkänt för 190 kg och där har jag en 250cc scooter.Märker inte av extra tyngden på Burstnern som är 3 axlad och med kort överhäng det är andra bilen med samma lastramp förra bilen var en Burstner 821 längre överhäng på denna och kunde vid stark sidovind upplevas extra känslig med scootern lastad.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

Den lastramp jag har till min Bürstner t 727G är AL-KO AMC lastbärare och har en maximal belastning på 150kg. Frågan är om det finns någon fabrikstillverkad ramp som tål högre belastning.
En annan fråga är hur bilens stabilitet påverkas av en ramp på 50kg + 200kg ytterligare vikt en bit bakom ett redan rätt bra överhäng bakom bakaxeln.


Hej Robert!

När jag ser din bil på avatarbilden så blir jag lite fundersam. Jag ser att du har enkelaxel och garage bak. Med boggie hade det varit stor skillnad.

Du har med all säkerhet redan en stor del av din totala last i garaget. Om du sedan plussar på 250kg ytterligare som dessutom kommer att ligga bakom garaget så är nog risken stor att du överbelastar bakaxeln. Dessutom blir det en hävstångseffekt som "lyfter" framaxeln.

Om jag vore du så skulle jag lasta bilen och sedan väga fram och bakaxel för att se hur vikten fördelar sig idag. Då är det enkelt att se var du hamnar med ytterligare 250kg på bakaxeln.

Jag vill inte på något sätt måla fan på väggen utan bara hjälpa till så du inte hamnar i en omöjlig situation.

Lycka till
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

Hej Åke!
Det är inte jag som skall lasta en 200kg MC.

Jag har en EU-scooter på 85kg + plattformen 40kg. Har kontrollvägt bilen och överskrider inte totalvikten och inte heller max-vikten på varje axel.
Det finns ändå anledning till varsamhet med tanke på hävstångseffekt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

Frankia-Åke fick mig att fundera på hur jag skulle kunna minska hävstångseffekten.
Lastrampen var av leverantören monterad med 15cm onödigt avstånd mellan kaross och ramp. Så här gjorde jag.
 

Bilagor

  • Plattform1.jpg
    Plattform1.jpg
    45,6 KB · Visningar: 50
  • Plattform2.jpg
    Plattform2.jpg
    66,8 KB · Visningar: 50

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Lastramp till Alko-chassie för riktig MC?

Hej Robert

Visst är det kul när den lille uppfinnaren i oss får vakna till liv.:)
Lycka till med rampen.
 
Toppen