• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

larmtest

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Hur testar man ett gaslarm ?????

(vi har ett SOPO-larm med sk gasnäsa monterat i vår bil)

Såg i någon gammal tråd att det kunde gå att få igång larmet genom att andas ut "whiskey-ånga"!!!!????

Jag har provat med både 18-årig singelmalt och sämre varor av detta slag,men nu börjar mitt lager sina,utan att jag fått en endaste tutning.
Sensorn är plcerad vid golvet så därför går det ju åt en del..... innan man hamnar där.

Men skämt åsido -är det någon som vet hur man gör för att testa ett gaslarm???

Mvh
Lasse W
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: larmtest

Hej LasseW!
Gaslarmet i vår husbil har 2 st. sensorer, en vid golvet för tyngre gaser ex. gasol och en i huvudhöjd för lättflyktiga gaser. Om jag andas på den övre, efter det att jag smakat på whiskey:n,:spinny: då drar det igång direkt. Tror även att det reagerar på div. hårsprayer o.dyl.
Hälsningar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: larmtest

Lasse W
Helt klart ska det fungera att testa larmet med spritånga om du har sövgaslarm. Om det gäller gasol så tror jag inte du kan lösa ut larmet med spritånga.

Du bör nog kolla en leverantör av ditt larm så du vet att det fungerar som det ska med dom funktioner som finns på ditt larm.
 
Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: larmtest

Larmet gick mitt i natten när sambon hade varit på muggen.Inget misstänkt utanför.....allt lugnt.nästa morgon : Attläsa bruksförvirringen.Här står det :Reagerar även på tarmgaser.YES! Där hade vi den skyldiga.
 
Toppen