Datainspektionen är med och petar i lite av varje just nu.
Datainspektionen ser risker med EU:s bilövervakning:
Nödlarmsystemet eCall kan innebära en potentiellt mycket närgången övervakning av enskilda personer. Därför behöver systemets rättsliga förutsättningar noggrant analyseras. I den analysen bör man noga överväga om systemet behöver regleras i särskild författning, säger Datainspektionens jurist Oskar Öhrström.
Detta är eCall
eCall är ett automatiskt larmsystem för trafikolyckor. Tanken är att alla nya modeller av personbilar och lättare motorfordon från och med oktober 2015 ska vara utrustade med eCall. I bilen installeras sensorer, gps och mobiltelefon. Systemet aktiveras automatiskt om sensorerna i fordonet känner av en allvarlig krock. När eCall har aktiverats ringer systemet upp det europeiska larmnumret 112, upprättar en telefonförbindelse till lämplig larmcentral och skickar information om olyckan till räddningstjänsten, som exempelvis tidpunkten för olyckan, fordonets exakta position och körriktningen vid olyckan (vilket kan vara viktigt på motorvägar och i tunnlar). På så sätt kan bilen själv larma att en olycka skett, även om föraren är medvetslös eller oförmögen att själv ringa ett samtal.
I min värld verkar det vara ett ypperligt system som kan rädda liv. Men i Datainspektionens värld verkar det vara ett system som kräver ytterligare byråkrati och kontroll.
Digital Agenda for Europe - European Commission
Datainspektionen ser risker med EU:s bilövervakning:
Nödlarmsystemet eCall kan innebära en potentiellt mycket närgången övervakning av enskilda personer. Därför behöver systemets rättsliga förutsättningar noggrant analyseras. I den analysen bör man noga överväga om systemet behöver regleras i särskild författning, säger Datainspektionens jurist Oskar Öhrström.
Detta är eCall
eCall är ett automatiskt larmsystem för trafikolyckor. Tanken är att alla nya modeller av personbilar och lättare motorfordon från och med oktober 2015 ska vara utrustade med eCall. I bilen installeras sensorer, gps och mobiltelefon. Systemet aktiveras automatiskt om sensorerna i fordonet känner av en allvarlig krock. När eCall har aktiverats ringer systemet upp det europeiska larmnumret 112, upprättar en telefonförbindelse till lämplig larmcentral och skickar information om olyckan till räddningstjänsten, som exempelvis tidpunkten för olyckan, fordonets exakta position och körriktningen vid olyckan (vilket kan vara viktigt på motorvägar och i tunnlar). På så sätt kan bilen själv larma att en olycka skett, även om föraren är medvetslös eller oförmögen att själv ringa ett samtal.
I min värld verkar det vara ett ypperligt system som kan rädda liv. Men i Datainspektionens värld verkar det vara ett system som kräver ytterligare byråkrati och kontroll.
Digital Agenda for Europe - European Commission
Senast ändrad: