• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larmsystemet eCall

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Datainspektionen är med och petar i lite av varje just nu.

Datainspektionen ser risker med EU:s bilövervakning:
Nödlarmsystemet eCall kan innebära en potentiellt mycket närgången övervakning av enskilda personer. Därför behöver systemets rättsliga förutsättningar noggrant analyseras. I den analysen bör man noga överväga om systemet behöver regleras i särskild författning, säger Datainspektionens jurist Oskar Öhrström.

Detta är eCall
eCall är ett automatiskt larmsystem för trafikolyckor. Tanken är att alla nya modeller av personbilar och lättare motorfordon från och med oktober 2015 ska vara utrustade med eCall. I bilen installeras sensorer, gps och mobiltelefon. Systemet aktiveras automatiskt om sensorerna i fordonet känner av en allvarlig krock. När eCall har aktiverats ringer systemet upp det europeiska larmnumret 112, upprättar en telefonförbindelse till lämplig larmcentral och skickar information om olyckan till räddningstjänsten, som exempelvis tidpunkten för olyckan, fordonets exakta position och körriktningen vid olyckan (vilket kan vara viktigt på motorvägar och i tunnlar). På så sätt kan bilen själv larma att en olycka skett, även om föraren är medvetslös eller oförmögen att själv ringa ett samtal.

I min värld verkar det vara ett ypperligt system som kan rädda liv. Men i Datainspektionens värld verkar det vara ett system som kräver ytterligare byråkrati och kontroll.

Digital Agenda for Europe - European Commission
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Larmsystemet eCall

Volvo hade ett sådant system i USA allaredan i mitten på 90-talet. Det kallades Volvo on call och var kopplat till en larmcentral.
Där kunde en massa parametrar läsas ut. G-krafter, om airbagen löst ut, position mm mm.
Inga problem i "frihetens land #1" som de själva säger over there.
;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Larmsystemet eCall

Sitter på den V60 jag har. Fantastiskt bekvämt med alla extrafinesser.
Körjournal, positionering av bilen på karta, upplåsning/låsning, alla instrumentdata som mil tripp förbrukning, bränsle kvar i tanken, start dieselvärmare, temp runt bilen, varnar för olåst bil, assistans m.m.

Allt sköts från en app. Inte någon fjärrkontroll som man ska stå o sikta med.
Oändligt avstånd för att kolla och manövrera detta.

Så varför ska man nu inte få ha det så bra:confused:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Larmsystemet eCall

Har du inget emot att FRA, NSA, etc etc har koll på var du är, hur fort du kör, var du parkerar, etc etc så är det väl OK. För oss andra blir det att klippa kabeln.

Detta är verkligen over-kill om det gäller att larma vid olyckor. Hur många singleolyckor sker när ingen annan ser det och kan hjälpa till att larma? I Norrlands inland kanske, men då finns inte någon mobiltäckning!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Larmsystemet eCall

:msn_cry: Med dessa system, mobiltelefon, kontokort, swisch och nu eCall, så är övervakningen total. Vid hastighetsöverträdelse, automatisk överföring av böter från kontot. Stått för länge på en parkeringsplats, samma. Nu fordras det bara en sensor i toan, för att kontrollera hälsotillståndet, så försäkringsbolaget hinner säga upp livförsäkringen i tid innan man dör.
Övervakningskameror är ett skämt i förhållande till detta.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Larmsystemet eCall

Jag lever och har hälsan och är otroligt glad för det idag.
Jag lever också här och nu och till skillnad så njuter jag av det som finns runt mig och dom prylar man kan skaffa. Fast överst står familjen.

Fattar inte vad ni har för tankar och oroar er för. Någonstans måste väl gränsen gå men tydligen inte. Men långa elkablar går jäkligt bra tydligen där verkligheten är fantastiskt nära.

NASA, man tar sig för pannan. Vilket liv.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Larmsystemet eCall

Nu glömmer vissa att det inte bötfälls bilägare i detta landet. Här är det strikt ansvar för föraren. Och vem som kör struntar dessa system helt i.
Så använd sakliga argument så blir diskussionen enklare.

Sedan kan det bli ändring på det men det blir i så fall en ny fråga.

Inom motorcyklismen (SMC) tar vi tacksamt emot all elektronisk hjälp så länge vi själva äger datan. Ser inget problem med dessa system i nuläget.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Larmsystemet eCall

Har du inget emot att FRA, NSA, etc etc har koll på var du är, hur fort du kör, var du parkerar, etc etc så är det väl OK. För oss andra blir det att klippa kabeln.

Detta är verkligen over-kill om det gäller att larma vid olyckor. Hur många singleolyckor sker när ingen annan ser det och kan hjälpa till att larma? I Norrlands inland kanske, men då finns inte någon mobiltäckning!

Har du ingen GPS och mobiltelefon heller ??
Och inre norrland använder man lavintracker...är det onödigt också ?
Det hjälper inte om du drar ut kabeln. Fråga Snowden.
 
Toppen