• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm?

bengtochlena

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Lund
HBK-Nr
12145
Medlemskap
2023
Måste det kosta 10000 kr för att få ett larm monterat?
Nyligen köpt husbil och vill gärna ha larm innan vi kör på semester
Bor i skåne och tar tacksamt emot tips
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Nej verkligen inte!
Men det beror på om du har möjlighet att dra ledningar själv och montera magnetkontakter osv.

Att installatörerna tar så pass bra betalt beror på att timmarna går när man måste plocka med all inredning. Ett bra larm kostar runt 2500 utan GPS o GSM T.ex. Defa DVS90.
Att montera själva larmet utan alla kontakter tar under en timme om man gjort det förut, själv kan man ju ta hela dagen på sig ;-)

Dagens moderna larm som fungerar ihop med CAN-bus är enkla att koppla in.
Men som sagt plockar man på IR-sensorer GPS o GSM och framförallt låter en fackman installera rusar det iväg......
 

keba02

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
4579
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Jag kan också rekommendera Säkerhetsbutiken i Klippan. Köpte mitt larm där i början av april och installerade det själv efter bra instruktioner från butiken.

Mvh
Kenth A
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Säkerhetbutiken i Klippan kan jag rekommendera, monterat å klart på 4 Tim
Till ett som jag tyckte bra pris ( ca 5000 kr) incl kaffe å wienerbröd.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Larm?

Ang Säkerhetsbutiken Klippan!
Köpte vårt lam och fick det monterat av firman i Klippan, hade problem med att det larmade ofta.
Bor på 3.e våningen så det var ett djäkla springande upp/ner, men det gav kondis ;-)
Stefan har ställt upp och hjälpt till att lösa problemem!
Detta har bytts ut, centralen 4 ggr, deckaren 2 ggr, brandvarnaren 2 ggr, det visade sig att det inte gick att sätta centralen i skåpet ovanför kyl/frys, på vår Rapido Dukato.
När kylen slog till löste larmet.
Bytte plats och allt funkar, det man behöver komma ihåg är att kolla den röda lampan på magneterna, lyser den inte så är det till att byta batteri.
Samma sak med sändarna, har även bytt dom 2 ggr.
Han hade aldrig varit med om problemet innan på någon annan Hb.
En eloge till Stefan för all den tid och material han ställt upp med.

Ett tips, satte en strömbrytare så att jag har 2 olika larmljud, 1 inne (en ljussummer) när vi är/sover i bilen, och 3 sirener ute på olika ställen när vi lämnat den.
EV skall summern bytas till en annan med högre ljud?
Blixtlampa skall monteras när jag hittar bra ställe för kablar och fäste.
Dessutom får vi SMS på våra mobiler.
Ligger vi och sover så vaknar vi av summern/SMS.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Hej !En liten undran i larmfrågan , har ni haft någon nytta av larmen ni monterat ?Har själv aldrig haft något larm monterat i mina bilar under många husbilsår ( även husvagnsår före )En liten undran bara . Sevallbo
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Larm?

Vi är glada för varje dag/natt vi slipper höra larmet gå.
Står på gatan där vi bor i en stad med rätt hög kriminalitet.
Blev påkörda, men då löste "Rednose" virbrationslarm ut,
Att det sen inte fannas någon som stod för att dom krockat är ju en annan sak.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Vi är glada för varje dag/natt vi slipper höra larmet gå.
Står på gatan där vi bor i en stad med rätt hög kriminalitet.
Blev påkörda, men då löste "Rednose" virbrationslarm ut,
Att det sen inte fannas någon som stod för att dom krockat är ju en annan sak.

Ja då hade ju du ingen nytta av larmet,eller ?
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Larm?

Hej
En funktion som kan vara bra att ha är att man kan larma av och låsa upp bilen med telefonen. Häromdagen glömde jag ryggsäcken på tåget från Rom. I ryggsäcken låg bilnycklarna.
Så där lagom kul att stå på perrongen med sambo och barn (2 & 6 år) efter en heldag i Rom och se tåget rulla iväg. Vi var smått knäckta men så kom jag på att jag kan styra larmet och centrallåset från telefonen och då kom vi in i HB:n och kom åt extra nycklarna och allt blev mycket lättare med en gång:)
Tack vare den hjälpsamma personalen på Ställplatsen fick vi tillbaka ryggsäcken några timmar senare när tåget körde tillbaka mot Rom:)
Martin
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Larm?

Hej !En liten undran i larmfrågan , har ni haft någon nytta av larmen ni monterat ?Har själv aldrig haft något larm monterat i mina bilar under många husbilsår ( även husvagnsår före )En liten undran bara . Sevallbo

Vänd på frågan. Varför ska man inte ha larm. Man gör väl det man kan för att skydda både sig själv och sin egendom. Dessutom ger det åtminstone för oss en liten känsla av trygghet.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Larm?

Ja då hade ju du ingen nytta av larmet,eller ?

Vet inte vad du riktigt menar med att ha nytta av larmet:confused:..jag har haft det iaf, när någon försökte ta sig in i bilen i Frankrike på natten så gick skallarmet och idioten stängde dörren kvickt som bara den och försvann.
Dessutom om någon gör inbrott i bilen så brukar tjuvarna inte reparera skadan efter sig med uppbrutna dörrar inslagna fönster o.s.v då kan det vara bra att ha ett larm som ringer upp dig på mobilen och talar om att någonting hänt...jag menar skadan kan ju bli värre om dörrar och fönster står öppna efter en sådan tråkig incident eller hur?

//Pilot
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Larm?

Man kan ju se allt från olika sidor.
Många har påtalat "varför har du larm, ingen ingriper",
det är för vårt eget bästa.
Larm ut/inne samt SMS

Dessutom är jag "yrkesskadad" efter att ha jobbat inom Securitas i 19 år :)
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Larm?

Hej
Har vi fortfarande rabatt hos säkerhetsbutiken i Klippan, vet att det var på installationen tidigare, men hur är det nu i år?? Hittar inget här i klubben eller hos deras hemsida, kan i och för sig ringa till dom, men det vore intressant att veta vad ni fick..




Vänliga Hälsningar
 
Toppen