• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm - på eller av vid avställning?

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej. Jag har ett larm på bilen, DEFA-billarm. Jag undrar om detta larm kan dra ur batteriet under tiden bilen står avställd under vintern? Bilen kommer att stå utomhus och om jag kopplar ur batteriet så har jag ju inget larm!! Planen är att cirka var 14:e dag köra bilen lite och inte koppla ur batteriet, eftersom jag inte vill att bilen står olarmad på parkeringen. Vad säger ni, vilket är det bästa? Å andra sidan så är det ingen som reagerar på larmet vid eventuellt inbrott!! :rolleyes:
Elisabeth
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

Hej det smartaste är nog att koppla en liten underhållsladdare men då måste du ju ha en stolpe alt är att ha två batterier som du kan skifta å ladda emellan för du får köra en lång stund för att kunna tillgodo räkna någon laddning sen mår ju inte motorn så jättebra med upprepade kallstarter(eller en solcell på taket som underhåller laddningen funkar ju också om du inte har bilen under tak)
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

Ingen lätt ekvation tror absolut att batteriet är urladdat efter ett tag.
Att starta bilen lite då och då drar nog mer ström än det ger tillbaka vid kall väderlek
Du får ta ur batteriet då kan ju inte evetuella tjuvar starta heller.
Känns inte som ett bra svar.

P-zon
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

När vi är borta på sommrarna så står vår bil i 4-5 veckor. Det fungerar utmärkt utan underhållsladdning. Men jag vet inte hur mycket längre det skulle gå.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

Tycker att du ska tömma bilen på allt värdefullt och ta ur batterierna, bilen drar ur batteriet på några veckor om du inte kan underhållsladda.

reviera
 
Senast ändrad:

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

Tack för svar. Tilläggas kan att jag tömt bilen på allt värdefullt, tagit in allt av tyg, tömt vatten o avlopp och sätter in s k torrbollar samt att jag har solcell som laddar batterierna.
Elisabeth
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

Hej
Skriv några lappar och lägg i rutan denna bil är tömd på allt värdefullt, batteriet bortaget
Ha de paffw
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

Min personbil klarade ju lätt 4,5 vecka i somras att stå låst och larmad och det var inga problem och starta den .
Skulle du få problem skulle jag kolla över batteriets kondition eftersom det blir tufft för dom vid kyla samt så du inte har något som tjuvdrar ström .
När du startar bilen så se till att använda den för att bara starta den för att kolla så den går igång tar mera ström än vad generatorn laddar på den korta tiden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Larm - på eller av vid avställning?

For noen år siden lot vi en personbil stå i litt over 2 mnd (januar + februar) - den måtte få nytt batteri etter den behandlingen.
 
Toppen