• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm ja / nej

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej
Vi väntar på vår första husbil , en Carado T 135 , är på väg från fabrik . Jag undrar lite över säkerheten på husbilen . Är det vanligt att man skaffar larm . Kan det hålla tjuvarna borta ? Vi kommer fricampar ganska mycket . Jag ska installera extra lås , rattkrycka har jag köpt .

Har ni några bra förslag på vad man kan göra?


 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Behovet av larm vid fricamping är inte stort. Det är inte där ev. inbrott sker.

Jag har larm och det kopplas på när jag låser dörrarna för kvällen. Då lär jag höra ifall någon öppnar en (låst) lucka eller någon (låst) dörr. Det finns en IR-givare för området inne i bilen men den har jag kopplat bort. Den hade gjort det omöjligt att ha larm när man är i bilen eller när katten är i bilen (=för det mesta)

MVH
Hans
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
JA!

Thitronik är ett bra alternativ som ständigt får bäst i test. Det håller vad det lovar.
Utbyggnadsbart, larmslinga för cyklar ute/bak tex. eller grejer på taket.
Lättskött och lättanvänt via app i mobilen. Har själv haft med alla fönster och luckor larmade trådlöst (8 st).
Går på CANBUS så dörrarna och larmet aktiveras med bilnyckel. Larmar även vid låsning om du har något öppet.

 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har bara skalskydd som är aktiverat när vi sover i bilen. 4 billiga "dosor" i dörrarna på min plåtis.
Har också ett brandlarm. Det jag saknar och funderar över är ett gasollarm. Har haft inbrottslarm tidigare men tror inte det skrämmer bort tjuvar om det inte finns någon hemma. Om man har larmat och är inne och handlar eller går på stan/promenad e.d. så hinner man inte fram för att ingripa och tjuvarna hinner ta det de spanat in. Sövande gas tror jag inte på.

larm-01.jpeg
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
När ni är i eller nära bilen: skaffa en vaksam hund som skäller vid onormala ljud.

När ni är ifrån bilen: inbrott förhindras inte av larmsignal i mobilen eller siren.
Montera istället synliga kraftiga lås på utsidan. Detta avskräcker och tjuvarna väljer en annan bil. Komplettera gärna med stor bild på aggressiv hund och stor vattenskål vi ingången.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
När ni är i eller nära bilen: skaffa en vaksam hund som skäller vid onormala ljud.

När ni är ifrån bilen: inbrott förhindras inte av larmsignal i mobilen eller siren.
Montera istället synliga kraftiga lås på utsidan. Detta avskräcker och tjuvarna väljer en annan bil. Komplettera gärna med stor bild på aggressiv hund och stor vattenskål vi ingången.
Tack för tipset , vi har en skällig pudel på 10,6 kg , som är stöddig men livrädd om han blir konfronterad av andra hundar .
Men nu blir det inköp av rottisskylt och en bamse stor vattenskål .
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Funderat och letat.
Har sökt ett smart larm som larmar innan något är sönderbrutet och förstört,
m.a.o. något som larmar innan någon tar i bilen.
Var någon i klubben som för flera år sedan hade monterat parkeringssensorer en på var sida om varje dörr kopplat till ett larm. Men sen har jag inget hört om det.
 

Bilagor

  • 35x_sensor_mounted.jpg
    35x_sensor_mounted.jpg
    28,5 KB · Visningar: 18

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi hade larm men jag har monterat bort det. Det var inte helt att lita på utan kunde gå igång utan orsak vid enstaka tillfällen. Det resulterade i att vi inte kopplade in det på flera år och efter hand insåg vi att vi inte hade något behov av ett larm. Särskilt inte med tanke på att vi alltid har två hundar med oss, den ena är en Rumänsk Herdehund (både större och skarpare än en Schäfer) vilket är en utpräglad vakthundsras och folk från öststaterna verkar väl känna till dessa hundar, de går alltid en omväg för att inte komma i närheten av dem.
Det är dock inga farliga hundar så länge ingen uppträder hotfullt eller rör något som den vaktar (husbilen) .
Men åter till grundfrågan, känner ni er tryggare med ett larm så montera ett, står ni på en plats med flera bilar så väljer tjuven sannolikt en bil utan larm.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag monterade larm och centrallås på gamla husbilen. Mest för att få smidig öppning av båda dörrarna.
Tidigare ägare hade monterat larm (nu trasigt) med sensorer på alla fönster och luckor.
Hade jag nytta av larmet? Tveksamt, hade räckt med centrallåsstyrning. Larmet funkade iof jättebra. Så när som på att blinkersen hela tiden blinkade när ett fönster eller en dörr stod öppen (det skulle funka så). Så det blev tillslut en separat (dold) brytare för att stänga av larmet...
Saknar jag larm på nya husbilen, nej jag har fjärr till centrallåset.

Som en liten notering så har alla firma bilar jag haft (och kollegornas) i minst 25 år haft larm. Har dessa klarat sig från inbrott?
Nej. I snitt har vi haft 3bilar per år som fått inbrott. Ofta utan att någon hört något larm....
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vi har 2 små svarta larm med svans. Fungerar bra både i bilen och hemma. På bilen har vi satt en skylt vid varje dörr, hund i bil. Vi har klarat oss från inbrott. Ett larm kan väl aldrig skada, bara göra nytta. Om våra gjort någon nytta låter jag vara osagt. Bra förslag med stor vattenskål.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har det vanliga billamet till dörrar och luckor. Två IR-larm i bodelen, ett som skickar SMS och ett som går via WiFi. Larm vid start av bilen. Larm vid rörelse utanför bodelsdörren men det kan man inte ha på Gotland då rabbisarna skuttar om kring tidigt på morgonen. En Arlokamera via WiFi direkt. Två röklarm. Spänning och temperaturlarm vid uppställning på vintern. Gunilla blir lite tokig om jag måste starta om 12V för då piper det en hel del i husbilen.
 
Toppen