• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm gråvattentank

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Jag har en Hobby T65 GE 2014. Får nu larm att gråvattentanken är full trots att den är tömd. Instruktionsboken hänvisar till en skruvsensor ?
är det någon som vet hur jag kommer åt denna sensor, var sitter eländet. I golvet över tanken finns en lucka där avloppsslangarna är anslutna till tanken.
Kan det vara åtkomligt därifrån? Tacksam för alla tips
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Har haft samma fel. Det fanns ett skruvlock på ovansidan tanken. Genom hålet kunde jag försiktigt torka av dom 3 olika pinnarna, som anger nivån på gråvattnet.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
den kan sitta inne i tanken ? kolla efter ett lock till tanken och se om du kan skruva av det sen kan du nog se sensorn i där ? om det inte är så att det är nåt på panelen som spökar ? funkar alla andra värden ? lycka till !
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Har haft/har samma problem. Varje år får jag öppna tanken underifrån och spola vatten med ganska högt tryck för att ta bort beläggningar. Dessa binder vatten/fukt så att motståndet mellan skruvarna blir för lågt, och då lyser denröda lampan.
Det är rätt skitigt att göra detta jobb, men det lönar sig.
 

Clary

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
31046
Medlemskap
2024
Prova att ha i lite Ättiksprit +lite vatten och kör så det får skvalpa runt,fungerar ade för mej.

Jag har en Hobby T65 GE 2014. Får nu larm att gråvattentanken är full trots att den är tömd. Instruktionsboken hänvisar till en skruvsensor ?
är det någon som vet hur jag kommer åt denna sensor, var sitter eländet. I golvet över tanken finns en lucka där avloppsslangarna är anslutna till tanken.
Kan det vara åtkomligt därifrån? Tacksam för alla tips
En halv flaska ättika, tjugo liter vatten i gråvattentanken och en liten sväng runt kvarteret så visade min display rätt igen.
 
F

Fd.16159

Guest
Ättika är utmärkt för att få rent i utrymme där tvålrester och tvättvatten passerar men ättika kan vara tufft för gummipackningar och liknande tätningar.
 

Huzbilen

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12495
Medlemskap
2024
Jag har en Hobby T65 GE 2014. Får nu larm att gråvattentanken är full trots att den är tömd. Instruktionsboken hänvisar till en skruvsensor ?
är det någon som vet hur jag kommer åt denna sensor, var sitter eländet. I golvet över tanken finns en lucka där avloppsslangarna är anslutna till tanken.
Kan det vara åtkomligt därifrån? Tacksam för alla tips
Jag lägger i en tablett i gråvattentanken med jämna mellanrum. Det är samma sort son jag använder till toatanken. Det har fungerat i flera år för mig.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.823
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag löser upp 3 diskmaskinstabletter med kokande vatten. När den svalnat häller jag in blandningen i avloppet. ( viktigt. Häll inte kokande vatten i avloppet) Sen får det åka med en dag eller 2 så blir tanken ren o fin.

En kraftig överdosering med yes funkar det me....
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Jag löser upp 3 diskmaskinstabletter med kokande vatten. När den svalnat häller jag in blandningen i avloppet. ( viktigt. Häll inte kokande vatten i avloppet) Sen får det åka med en dag eller 2 så blir tanken ren o fin.

En kraftig överdosering med yes funkar det me....
Varför skall man inte hälla kokande vatten i avloppet?
Vi har gjort det i 11 år, aldrig haft stop eller något annat strul med avlopppen
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Varför skall man inte hälla kokande vatten i avloppet?
Vi har gjort det i 11 år, aldrig haft stop eller något annat strul med avlopppen
Har ni en äldre husbil funkar det säkert å hälla kokande vatten i disk/tvättställ avlopp.
Som allt annat idag så tullas det ju på kvalitet.
Idag är det sämre plats i allt.
Så även avloppsrör och tillhörande detaljer.
Plasten är tunnare och den spricker.
Det är min erfarenhet .
 
Toppen