• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Larm öppen dörr garaget

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Laika Kreos 4009, Fiat Ducato 250 2013
Jag har bekymmer med att systemet larmar för öppen dörr.
Misstänker garagedörren på förarsidan, som först min verkstad och sedan jag varit på och justerat infästning/gångjärn.
Jag efterjusterade dörren eftersom den gick alltför trögt att stänga, möjligt att jag inte drog åt tillräckligt (lyckades paja torx-hålet på ett par av bultarna).
Så, plötsligt började den larma för öppen dörr ...
  1. Jag kan inte larma bilen - det kommer tre larmpip när jag larmar, efter ett tag går larmet
  2. När jag startar bilen "skriker" varningssystemet för öppen dörr. Länge.
Jag har försökt att få min verkstad att ta tag i problemet, men de uppger att de inte har tillräcklig kompetens om larmsystemet (Laika Metasystem).
En Fiat-auktoriserad verkstad i Ängelholm körde en felanalys, den gav ingenting.

Jag har försökt själv att justera gångjärn/dörrpassning i flera omgångar, vid ett tillfälle fick jag det att fungera.
Men, så bytte jag bultarna jag förstört huvudena på, efter det var jag tillbaka i samma felläge.

Frågor ...
  1. Det sitter tre avkännare på dörren (magnetvarianter antar jag). Jag hittar ingen motbricka i "dörrkarmen", ska det vara så? (se bild)
  2. Det borde väl finnas en säkring för att stoppa larmfunktionen, hittar den inte varken i Laikas bodel eller i Fiat-delen (lusläst båda manualerna). Vilken säkring kan det vara, var kan den sitta?
Har vi någon larmexpert som kan ge input/tips?

Avkännare - ingen motbricka - varningspanelen på instrumentpanelen

20210917_173257.jpg 20210917_173324.jpg 20210917_173414.jpg
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Om det är en magnetkännare som det brukar vara kan en lösmagnet som du lägger över motdelen vara ett sätt att felsöka.- kretsen som man kan kalla den- är en slinga och den är oftast bruten i flödet någonstans. Hur många luckor har du 5 ? på varje sitter en magnet/mottagare switch. Hittar du centralen för larmet bör du se var de är anslutna- Jag har två kretsar- en på luckorna en på motorhuven o föraradörr-tyvärr är dom dåligt konstruerade från tillverkaren som snålat på kretsarna och lägger alla efter varandra istället för en på varje larmpunkt- därav problemet att hitta avbrottet. Är det avbrott och man larmar på kanske man inte ser att det blinkar tre gånger utan tror att allt är ok- tyvärr blir det inget larm då på alla luckorna. Larma på och öppna varje punkt och se om det löser ut larmet. Vitsen med en säkring för detta är ju ingen- du vill ju larma- annars sätter man inte på det. Justera dörrarna verkar oproffsigt då magneterna har visst spel 10-15 mm. Bilderna du visar med hålen har du ju på tre olika ställen vilket verkar vara annat än larm. Sitter nog en kontakt på andra sidan vid öppningssidan som bryter kretsen- jag har två stift som sluter - där kan bli dålig kontakt ibland. - Fel kan vara- slingan bruten- sök efter trasig kabel- lösa magneter- vid luckorna- lätt gjort att klämma en kabel då man packar. Lycka till
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack för bra info ...
Jag har ju även problemet varning om öppen lucka - tjutet när jag startar motorn. Jag kan inte ens starta bilen utan att bli halvdöv.
Se bilden på displayen på instrumentbrädan, under till höger om ratten.

Är det samma kretsar för den funktionen, borde det ju vara? Hur bryter man de slingorna så att man slipper oljudet?
Öppna locket och plocka bort en kabel?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg kan ikke se hvor du læser "varning om öppen lucka", men hvis det er i panelet foran rattet så kunne du jo have samme problem med din bodelsdør som jeg har beskrevet her, og altså ikke i garagen.


Men jeg kender ikke alarmsystemet på Laika, så dette er blot et skud i tågen
 
Toppen