• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laptop i navigering

ÅLEG

FD HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Många goda idéer på "fästen/konsoler/pedist.." har skymtat förbi.
Hur hitta till idé-banken och bildmaterialen?
Förslag på inköpsställen?

MVH / Hasse
:twitcy:

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Laptop i navigering

Hej,

Lite bilder på hur vi ordnat navigatörsplatsen i vår Ford Transit och med vår ASUS 901. Byggt det hela på ett gammalt kamerastativ, som är fäst i den rörliga delen på stolen. Datorn är ansluten till ICE-net och en extra hårddisk via en hub. För navigering har vi en blåtands GPS-puck och talguidning via radions AUX ingång. Laddning via bodelsbatteriet.
Tröttnar navigatören på AutoRoute, så går det bra att surfa eller maila under färd.
Normalt har vi datorn något vriden, med hänsyn till air-bagen. För bekvämare skrivning går den dock att flytta i sidled. Allt monteras lätt bort från stolen.

Mvh Owe och Mona-Lisa

Bilagor

• IMG_1461.JPG
    IMG_1461.JPG
    1,4 MB · Visningar: 13
  • IMG_1466.JPG
    IMG_1466.JPG
    1,3 MB · Visningar: 10
  • IMG_1465.JPG
    IMG_1465.JPG
    1,4 MB · Visningar: 12
  • IMG_1474.JPG
    IMG_1474.JPG
    1,2 MB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest

Roadglider,

Det var en smart lösning. Dock har jag en annan fråga angående att du kopplat till AUX ingången. Som det ser ut har du originalradion och liknar den jag också har. Problemet jag har är att jag har en AUX knapp på fronten men inga ingångar. På Ford säger dom att så är det, låter väldigt konstigt men jag har haft ute radion och det finns inga ingångar på baksidan.

F

F.d. 16416

Guest

Hej,

På vår Ford Transit 08 sitter AUX-ingången under den högra luckan på instrumentbrädan. på samma ställe som ciguttaget under den vänstra.

Owe

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Janne, går ikke ledningene inn i radioen via en kontakt?
Tror det er noen ledige punkter i denne hvis aux ikke er lagt ut fra fabrikken.

F

F.d. 2692

Guest

Tack för svaren, ska kolla imorgon, tycker ju det är konstigt att man har en AUX-knapp men ingen ingång.

F

F.d. 16416

Guest

Hej,

Hittade du någon AUX-ingång???

Owe

F

F.d. 2692

Guest

Nu har jag kollat noga, det är otroligt, det är som dom sa på Ford, det finns en knapp för AUX, men ingen ingång!!!

Otroligt men sant.

F

F.d. 16416

Guest

Ja håller med dej. Det verkar något konstigt. Så här ser det ut i vår husbil i originalutförande.
Owe

Bilagor

• IMG_1479.JPG
    IMG_1479.JPG
    1,5 MB · Visningar: 2
F

F.d. 2692

Guest

Där har jag bara en plastlock, och tar jag av locket är det bara ett tomt hål, är det inte märkligt, samma bil och årsmodell.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det är inte alls märkligt. Ett hål är tomt eftersom det ligger i dess natur att det ska vara tomt, för annars hade det inte varit ett hål. Däremot kan man fylla det med något, och det går att göra ända tills det är fullt, för sen går det inte i mer.
Vad man kan fylla det med, är t.ex. en AUX- ingång vilket någon har gjort med med det hålet som finns i Roadglider´s bil.
Någonstans i världen finns det en AUX- ingång som bara väntar på att få bli monterat i det för avsikt just nu tomma hålet.
Calle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Till vår nya Carthago I51, byggde jag en ny hållare till laptopen som vi använder för navigering mm.

Eftersom den förra datorn gått sönder skaffade jag en ny lite mindre, med vridbar skärm. Skärmen är pekbar så man slipper använda tangentbordet. Skulle man behöva skriva något finns det ett tangentbord att dra fram på skärmen.

Det stora handskfacket döljer alla kablar och ingen åverkan har gjorts på inredningen. Kablar och hållare kan vara kvar i det stängda handskfacket, men plattan måste då tas bort med ett enkelt handgrepp. Navigations systemet är detsamma som tidigare och är beskrivet på min hemsida.

090521 003x.jpg

Bygeln bär upp hela tyngden av platten med datorn.

090521 019x.jpg

Den grå kabeln mellan GPS och datorn kommer
jag att dölja bakom instrumentpanelen.

090521 026x.jpg

Datorn är en HP TX2 TouchSmart med 4 Gb internminne,
320 GB HD, 12,1" pekskärm, Wlan, Bluetooth, DVD +-RW.

090521 027x.jpg

Den vridbara skärmen kan läggas plant över tangentbordet och
användas då som pekskärm med finger eller medföljande penna.

090521 031x.jpg

Tangentbordet är dolt bakom skärmen.
Inga kablar på golvet.

Toppen