• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laptop i husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Laptop i husbilen

30kr? hittar inte på hemsidan
hittar en vaderad påse med porto för 45kr
kanske det går det beror på om kontakten gör den för tjock.
Får gå till posten imorgon och fråga.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30065

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Under min dell står "For use with PA10", samt att den vill ha 4,6 Ah vid laddning. Funkar det med din laddare?
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Laptop i husbilen

Köper ni ny laptop, så kolla att det finns "billaddare" som tillbehör. Köpte för ett par år sedan en Compac minilaptop på MediaMarkt som jag skulle ha i båten. Det visade sig att det inte fanns 12V laddare för modellen från Compac. Compac var helt ointresserade att hjälpa till. Det såg inte problemet att en minilaptop inte kunde laddas i bilen. Dessvärre fanns ingen universalladdare som passade Compacs udda val av 19 V plugg in i datorn. Att gå via växelriktare och använda vanliga laddaren tycker jag inte är ett alternativ pga den ökade förbrukningen. MediaMarkt insåg problemet och bytte ut datorn till en ACER till vilken det finns en lite smidig laddare typ "cigarrettändarplug" för > 200:-. Den har jag använt i båten och numera i husbilen. Fungerar mycket bra. Kommer aldrig mer att köpa Compac.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Jag tror nog det funkar, om det är så hög ström så brukar datorn vid inkoppling säga att agget är av för liten styrka för att ge fullgod laddning det är allt. Min Precission M70 var ett riktigt monster när det begav sig, det värsta man kunde köpa på dell och den klagade men körde på detta agg så det ska nog gå.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Kollat upp frakten nu det kostar 60kr i brevporto då det är under 1kg men tjockare än deras brevmall.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Jag har laddat datorn genom en 12V/230V omformare i många år utan problem, den kanske drar några extra enstaka Watt men med 90 Ah batteri är det inga problem.

Efter alla tips här på HBK köpte jag en 12V laddare från ELFA för att inte gå vägen via 230V men då blev det problem. Visade sig att min HP-dator inte gick att använda om det inte var orginalladdare, så den har blivit liggande helt oanvänd. Så den som har HP-dator bör nog tänka sig för.
 
L

linde

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Jag använder ofta Postens gröna när jag säljer på Tradera, max 2kg och hur tjocka som helst. Har en HP som drivs via voltomvandlare från Kjell, funkar fint.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Denna strömförsörjning funkar på både 230 V och 12 V. Ger från 12 - 24 V ut.
Har även USB-laddare.
Ingen tvekan om vilken spänning den är inställd på.
€ 29 i Spanien.
;)

P1010241(2).JPG

//W
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Vår HP laptop kör vi med en standard-omvandlare från Kjell&Co, fungerar perfekt.Dock vill vi nämna att cigg-uttaget och en del andra 12 v uttag,som vi har, har alltför klena ledningar,När datorn är igång,o batteriet dessutom urladdat, - så går det ju åt extra mycket ström- då uppstår spännngsfall som gör att omvandlaren gör "korta avbrott" och dessutom blir varm, även 12v kontakten blir het, Vi monterade ett extra 12v uttag med kraftigare kablar ( 6 mm2 ) direkt från bodel-batteriet o 1meter ifrån, varvid alla spänningsfall o problem försvann, och omvandlaren och kontakten förblir kalla. Vi har sett många som har haft samma problem, så det kanske kan vara något att kolla efter.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Ser att du får din HP-dator att fungera med DC/DC omvandlare.

När jag försökte ta reda på varför inte min fungerade så visade det sig att den tredje anslutningen, mittstiftet, kallas av HP för "intelligent pin" och den ska tydligen kommunicera med laddaren. Har du ett sådant stift i din kontakt?
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Hej!
Vanson från Kjell och co art nr: 44-473 med vanliga DC pluggar. Den levereras med 5 olika DC pluggar men alla har bara plus och minus. Du har tydligen någon annan variant på laddare.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Den laddare jag köpte är också en Vanson men på 150 W. Som du skriver är det tydligen en annan orginalladdare till den HP- dator jag ha.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Laptop i husbilen

Kanon Gunnar!
Jag har visserligen bara en ACER lapptopp!
& med samma omvandlare som du funkar hur fint som helst i husbilen, nu med ett 3 modem E 372
Ca: ta emot 21.26 & skicka 0.76 (Skicka brukar ligga på 1.26!!!!).
PRIS! 149kr/ mån då ingår 50 GB !!!
Mvh.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Laptop i husbilen

Min gamla Dell Inspiron 6400 funkade utan batteri med Kjells universal-laddare inställd på 19V (ville ha 19,4V). Finns bara inställningar på hela volt, så det är 19V eller 20V som gäller. Har inte provat med 20V och batteri isatt (bytt till Asus numera), men tror att det skulle funka. Någon som provat?

Har funderat på en sak - har alltid trott att ett batteri i laptopen funkar lite som ett filter mot störningar, spikar o. dyl. i strömförsörjningen. Är det så - eller leds strömmen från yttre strömkälla "runt" batteriet när det är full-laddat?
:confused::confused::confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen